Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door kockie »

PICT0012.JPG
PICT0013.JPG
PICT0014.JPG
PICT0015.JPG
Op verzoek van J Wardenier
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Ah top! Dank aan jullie beide voor de documentatie: ik kan aan de slag!
Enige vraag blijft nog of het voorraadvat met de wisselaar geschikt is voor thermosyphon...
Merci!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Paul Joosten »

Thermosifon is niets meer of minder dan gebruik maken van de natuurkundige wet dat warm water lichter is dan koud water. Hoeveel drukverschil dat oplevert is afhankelijk van het temperatuurverschil (hoe groter verschil hoe hoger de spanning als je het met elektriciteit wilt vergelijken). De stroming is voorts afhankelijk van de weerstand in het circuit. Hoe dikker de leidingen, hoe minder bochten etc hoe lager de weerstand en hoe beter het water wil stromen.

Of je vat geschikt is voor thermosifon is m.i. dus vooral afhankelijk van hoe je het geheel gaat aansluiten.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Ok. Duidelijk verhaal. Ik ga er dan maar vanuit dat het in principe kan werken. In de praktijk zal ik dan moeten kijken waardoor eventuele stagnaties komen. Dikkere leidingen, kortere afstanden en dergelijke. Tis nog niet zo eenduidig helaas, terwijl het me een mooi systeem lijkt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door jwardenier »

Je loopt al snel tegen het feit dat je binnenkomt met buis 32 en dat de warmte wisselaar in de boiler 15 is ,dit werkte niet bij ons ,te veel weerstand , bij ons kwam hierdoor de collector aan de kook , stoom op het dak ,vandaar dat de oplossing vat in vat voorgesteld werd door de o d e ,de buitenmantel zal dan dienst doen als wisselaar terwijl hij toch een goede doorstroming geeft .
Maar misschien heb ik wel iets verkeerds gedaan , succes met de bouwerij,graag foto,s enz.
Kokkie bedankt voor het plaatsen van de tekeningen .
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Ok, ik heb er een duidelijk idee bij gekregen. En eigenlijk ook dat de warmtewisselaar als spiraal niet echt sterk is voor thermosyphon. Moet even alles laten bezinken.
Bedankt voor alle reacties en tekeningen!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door jwardenier »

https://www.zonnepanelen.nl/blog/wp-con ... 1/ZB14.pdf
Arnold het schijnt wel te kunnen met een w w ,ik vond dit verslag waar de collector uit 12 en de andere buizen uit 12 mm bestaan .
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Ah prachtig, wat een mooi document! Ik ga het bestuderen. Ik had de moed al een beetje opgegeven, maar die is nu weer terug. Dank je wel voor je moeite.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Dutch John »

Gezien de mogelijk wisselende en soms vrij lage buffertemperaturen is het beter een hygieneboiler te gebruiken. Bevordert ook de doorstroming in de boiler zelf, omdat je voor de opwarming van de boiler geen spiraal gebruikt. Uiteraard wel voor de afname. Trouwens, thermosifon is gewoonweg kicken. Dat tegenwoordig nog iets zonder stekker gewoon goed kan werken...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door jwardenier »

John ,ik verbaas me er over dat dit niet meer toegepast wordt ,geen stekker en geen beveiligingen ,alleen een simpel overdruk vaatje .
Waar ik nog niet uit ben is de verhoudingen ,met een 15 mm collector op 22 aan en afvoerbuis op 32 mm aansluitbuis werkt het systeem van de eerste tekening erg goed ,zelfs met oude enkelwandige c v radiatoren hadden we water van boven de 80 gr .
In de tekening van de link gebruikt men 12 mm voor de collector met aan en afvoer leidingen van 15 mm ,zit het in de verhouding 15 op 22 en 12 op 15 mm ,vandaag zag ik een mooie enkelwandige radiator ,2,5 m x 50 cm ,deze heb ik nu laten liggen ,het 12 mm systeem spreekt me erg aan en denk dat ik nu deze na ga bouwen ,80 l boiler met w w van 15 mm heb ik nog liggen ,collector bak kan ik ook uit de gebruikte dakraam opstanden maken .
Tevens heeft de boiler nog 2 extra aansluitingen 22 mm ,zou dan een zelfde collector 12 mm aan een kachel werken ?
Ik kan niet teveel zelf uit testen ,1 x bouwen wegens beperkt budget .o ja dan nog de hygiëne boiler het 200 l rvs vat zou best met een tapwaterspiraal uitgevoerd kunnen worden ,volgens de berekening uit het blad ,vang de zon . ben je dan iets van 50 m nodig
0,2 l /min doorstroom snelheid , geiser capaciteit 10 l p min 10;0,2=50x 1 m ,Ik heb nog niet gekeken naar ribben buis
het lijkt me nog wel een uitdaging deze buis als spiraal in het vat te plaatsen ,2 openingen 5 en 4 cm .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Dutch John »

Het is lastig rekenen aan dergelijke verhoudingen. Hetzelfde had ik met de warmtewisselaar tussen fornuis en boiler. Een beetje inschatten en kijken naar bestaande systemen werkt voor ons leken het best. Collector eerder iets te groot dimensioneren. Je kunt dan altijd nog een deel afschermen of afdoppen. Of werken met meerdere kleine collectoren en die naar behoefte bijbouwen en in serie of parallel schakelen al naar gelang de opbrengst.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door jwardenier »

De dakraam opstanden zijn 80 x 155 ,komt in de buurt om 80 l mee op te warmen ,ik heb er 3 dus kan later bijbouwen zoals je aangaf .
Hygiëne boiler komt dan op een later plan ,we hebben nu ook 80 l ,al zou het wel mooi zijn wat over te hebben voor andere hobby's
Weet je ook of glad koper zou kunnen ,ribben buis kan bruin niet trekken .
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Nog een nagekomen vraagje: kun je de koperen leidingen in de zonnecollector solderen of kan het niet tegen de hitte? Je zou denken dat het door het water in de buis wel wordt 'afgekoeld'.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door jwardenier »

ja ,soldeerverbindingen met tin gaat prima .
Arnold
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 sep 2018, 21:15

Re: Zonnecollector tbv thermosyphon zelfbouw

Bericht door Arnold »

Top, bedankt. Dat maakt het makkelijker. Fijn weekend!
Plaats reactie