Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel

Bericht door recumby »

héhé,
Na hard zwoegen is ie bijna klaar, enkel nog bepleisteren (met kalk). De kern heeft een hoogte van +/- 2,3m. De buitenmantel heb ik echter naar boven laten doorlopen (extra stralingsoppervlakte). Op deze manier is de kachel 3m hoog. Best wel impressionant!
Ben nu rustig aan het instoken. Ik stook 2x per dag een kleine hoeveelheid (begonnen aan 700 gram, nu aan 1,5 kg). De eerste keren ging het prima. Mooie vlammen, natuurlijk niet zo propere rook (blauwgrijs) door de vochtigheid van de kachel. Gisteren ging het echter goed mis. Ik plaatste het hout (1,5 kg) in de kachel (jawel topdown) maar ipv allemaal dunne stukjes hout zoals voorheen (dikte 1 à 2 cm) voegde ik enkele grotere stukken toe (lengte 20cm, dikte 5 à 7cm). Ik weet niet of dat de reden was (ik vermoed dat de temperatuursinversie (buiten warmer dan binnen) er ook iets mee te maken had) maar na een 5-tal minuten ging het vuur uit. Na wat papierproppen ging het terug branden. Maar na enkele minuten ging het vuur weer uit, deze keer kwam er heel wat rook langs het venster naar binnen (ik was natuurlijk pissed en den "baas" ook mistevreden) Opnieuw wat papier bijgedaan en dan was ie wel definitief vertrokken. Door al deze tussenstops heeft het ong een uur geduurd vooraleer het hout was opgebrand (de andere keren duurde het branden 20 tot 30 minuten)
Ik heb al enkele mogelijke oorzaken genoemd. een laatste mogelijke oorzaak (volgens mij) is mijn bypass-klep. Tijdens de eerste stookbeurten kon ik zonder problemen de bypas sluiten na een 5-tal minuten. Deze keer liep het telkens mis kort na het sluiten van de bypas-klep...

Gelukkig ging het deze morgen weer normaal. hopelijk blijft het zo.....

De afgastemperatuur was de eerste keer 24°. Bij elke stookbeurt kwam er enkele graden bij. Nu zit ik dus aan een dikke dertig graden (het effect van het openen van de bypasklep is wel direct zichtbaar: onmiddellijk 10 à 20 graden hogere afgastemp)
De sensor bovenaan het neergaande kanaal (vlakbij de tweede kamer) registreerde in het begin 120°. Deze temperatuur stijgt ook bij elke stookbeurt (nu bijna 160°)
Bijlagen
DSC04864m.JPG
De eerste vlammen!
De eerste vlammen!
bovenaanzicht van tweede kamer en rookkanalen
bovenaanzicht van tweede kamer en rookkanalen
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel

Bericht door Blijfhopen »

Hoi,
Dat ziet er goed uit.
Het lijkt die van mij wel ! :lol:
Veel plezier er mee.
Wat voor sensor heb je er in zitten ?
Groeten,
Gerard (ex blijf hopen)
GdeJ denkt met u mee.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel

Bericht door recumby »

hoi gerard,
in de schoorsteen en tweede kamer heb ik een type-K sensor zitten (van conrad)
in het opgaande kanaal zit een analoge (oven-) thermometer (tot 400°), maar tot nu toe heeft die nog niets nuttigs gedaan...
groetjes en ook succes natuurlijk met de jouwe!
R
(dit weekend wordt de kachel gepleisterd)
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel

Bericht door Peter 1962 »

Op de website http://www.mha-net.org, in de sectie E-zine kun je een zeer interessant artikel vinden van de hand van Alex Chernov en Norbert Senf. Konstruktie van een double bell heater, met verschillende (afdichtbare) openingen om de ideale aanvoer van secondaire lucht te kunnen vinden. Zij gebruiken een goed uitgewerkte testprocedure, om zo de resultaten te kunnen vergelijken. Interessant is ook dat Chernov in deze kachel een oven bouwt, volgens een design van Lars Helbro, een stovebuilder van Denemarken.
Zeer internationaal projet, Alex chernov is een canadees, die nauw samenwerkt met Kuznetsov dus een rus, en monteert nu een techniek die door een deen is ontworpen.
Ik heb zo het idee dat door het enthousiasme van Alex Chernov en Norbert Senf, de double bell van Kuznetsov in de komende jaren veel aan belang zal winnen in het goed georganiseerde MHA wereldje in de USA.

http://heatkit.com/html/lopezv.htm

dit is de link
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel

Bericht door recumby »

Dankjewel voor de tip peter (ik kijk daar ook af en toe eens rond)

Ondertussen is het hoog tijd om een foto van de afgewerkte kachel te tonen. (zie onderaan dit bericht)
Het instoken is voorbij, nu kan het echte werk beginnen :mrgreen:
Bijlagen
de afgewerkte kachel
de afgewerkte kachel
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel

Bericht door Blijfhopen »

Dat ziet er cool :roll: uit.
Chapeau.
En nu begint het grote genieten.
Groeten.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Nog beter dan een finoven: Free gas movement - kachel

Bericht door recumby »

Hallo,
Na een tweetal maand stoken post ik hier nog eens mijn verdere ervaringen.
Ik stook nu elke avond 2 tot 4 uur (afhankelijk van de buitentemperatuur) voornamelijk naaldhout. (ik schat per stookbeurt 12 tot 18 kg, maar ik zou het eens moeten wegen om zeker te zijn... :) )
Het pleisteren van de kachel moest rap gebeuren waarna de kachel weinig tijd kreeg om te drogen. Hierdoor zijn er (te) veel barsten ontstaan en brokkelen er af en toe stukjes kalk af. Dit zal na het stookseizoen dus moeten overgedaan worden.
Een tweede probleem was de beluchting. Bij een gotere stookbeurt (12 kg starthoeveelheid, in 1 keer in de stookruimte plaatsen en bovenaan aansteken (=top-down)) kwamen er steeds dikke grijze, stinkende rookwolken uit de schoorsteen. Dit kan natuurlijk de bedoeling niet zijn van een efficiënte tegelkachel. Na enkele weinig bevredigende aanpassingen (stoken met deurtje op een kier, asrooster vergroten, secundaire beluchting hoger in de stookruimte laten toekomen (deze zat sowiezo te laag)) kwam ik dit weekend met een prima idee. Zoals ik mij kon herinneren van Marcus Flynn, voorzag hij de secundaire beluchting via een ruime spleet die begint in de asla en uitkomt vooraan de stookruimte (aan het venster) (zie ook schema in bijlage). Ik heb op die plaats ook plaats voor een spleet (nl de smalle ruimte tussen de kern en de mantel) die nu mooi opgevuld is met isolatie. Als ik die isolatie plaatselijk verwijder, dan krijg ik een spleet van 0,5cm op +/- 20cm. Zo gezegd zo gedaan, en na een kwartiertje peuteren was de klus geklaard.
Het resultaat is verbluffend. Ik kan weer enkele blokjes extra hout stoken (ik had na de grijze rook-perikelen de starthoeveelheid hout verlaagd van +/- 12kilo naar ongeveer 8 kilo), ik heb helemaal geen grijze rook meer, enkel licht witte rook die oplost in de lucht na 1 à 3 meter uit de schoorsteen (die grijze rook zag je nog 10-tallen meters wegdrijven). Ik veronderstel dus dat de witte rook gewoon -condens is. Dit wordt ook bevestigd door de geur. Je kan nog wel ruiken dat het van een houtvuur komt, maar je ruikt ook iets anders, moeilijker te omschrijven. Ik las ergens dat het ruikt naar de rook uit een droogkast. Wel, het lijkt er inderdaad een beetje op (zonder de wasverzachter natuurlijk :-) ). De verbeterde verbranding is ook binnenin te zien aan de vlammen. Deze zijn nu allemaal lichtgeel (vroeger waren de uiteinden van de vlammen vaak donkergeel/oranje). Ook het ruitje blijft nu echt mooi proper. Voorheen was er na een stookbeurt altijd een dun wit laagje op het venster. Dit kwam meestal door vlammen die tegen het ruitje sloegen tijdens het hoogtepunt van de stook. Na twee stookbeurten werd het witte laagje toch erg hinderlijk voor het zicht.
Toeval of niet, maar ik meet sinds de aanpassing ook de hoogste manteltemperaturen met ongeveer evenveel hout (dik boven de 60 graden op mijn meetpunt (ik meet telkens op een 50-tal cm boven het venster waar ik een klein kruisje heb gemarkeerd). Gisteren was dit meetpunt bij de start van de stook (dus na 21 uur!) nog 49 graden!
Ik haalde al even de top-down-stookmethode aan. Dit is echt een enorm gemak en geeft omzeggens geen rook bij het aanmaken (itt normaal aansteken onderaan). 's morgens plaats ik het hout in de stookruimte (de stookruimte heeft dan nog +/- 150 graden). Tegen de avond is het hout helemaal opgewarmd en nog wat extra gedroogd (temperatuur in de stookruimte is dan gezakt tot 80 à 90 graden). Hierdoor is het aansteken een fluitje van een cent. Ik heb bijna geen aanmaakhout meer nodig (ik heb het 1 maal zelfs gepresteerd met slechts 1 stuk populierenhout van 3cm dik) en na 5 minuten staat de hele houtstapel in brand (en geeft dus dan al warmte via het raampje).
De bypass gebruik ik enkel om minder rook in de kamer te hebben bij het bijvullen. Dat bijvullen gebeurt dus pas wanneer er slechts wat gloeiende kooltjes over blijven. Ik leg het hout op de kooltjes, doe de deur dicht en na enkele seconden tijd ontvlamt het hout heftig. Dit is echt spectaculair om te zien. Bij een gewone kachel/cassette moet je er steeds voor zorgen dat je op tijd bijvult, of anders riskeer je heel wat rookontwikkeling en een trage ontbranding van het nieuwe hout. Doordat de stookruimte nog steeds erg warm heeft (itt een normale kachel die alweer heel wat graden is afgekoeld in de gloeiende kooltjes-fase) verloopt het bijvullen bij een massieve kachel vlekkeloos.
De rookgastemperaturen gaan van 130 graden tot af en toe 190° (na 3 uur goed stoken). De temperatuur bovenaan het tegenstroomkanaal tijdens het stoken zit zo tussen de 400° en 450° met af en toe eens een piek net boven de 500°.
Ziezo, dit was het ongeveer
PS wat het legen van de asla betreft, in een ander topic zei ik reeds dat dit (door de grote asla bij mij) slechts om de anderhalve maand moet gebeuren. erg comfortabel dus
Bijlagen
AS-change.jpg
AS-change.jpg (24.11 KiB) 2490 keer bekeken
Plaats reactie