vochtpercentage meter voor hout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

vochtpercentage meter voor hout

Bericht door Klaas2 »

Dag allen,

Ik was van plan om aan de sint een meter te vragen om te controleren hoe droog het brandhout is.
Na wat google-activiteit zie ik een hele range van meters, varierend van ca. 20 tot 500 euro.
Alle waar naar zijn geld, natuurlijk.

Ik weet dat er mensen zijn op dit forum met zo'n meter. Is die van jullie instelbaar op houtsoort? temperatuur? of toch een eenvoudiger exemplaar.

(als ik een te dure meter vraag, wordt ik vast in de zak gestopt :( )

groeten, Klaas. (hoera! de aannemer is begonnen het oude enkel glas met hier en daar een voorzetraam te vervangen door HR++ glas! Ben benieuwd naar de besparingen!)
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door Albert van WdJ »

Klaas2 schreef:groeten, Klaas. (hoera! de aannemer is begonnen het oude enkel glas met hier en daar een voorzetraam te vervangen door HR++ glas! Ben benieuwd naar de besparingen!)
't Zal je in ieder geval meer warmtecomfort (en evt geluidscomfort) en een groenere kijk op de buitenwereld opleveren :mrgreen: . (Want de coating op het hr++ glas geeft een groenachtige tint aan alles wat je erdoor beziet.)

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door Pigion »

Ik heb een meter van ca. € 60,- en ben er tevereden mee. Hij heefr 2 schalen, 1 voor hout en 1 voor steenachtige producten emt een veel lager vochtpercentage.
De duurdere meters hebben o.a. langere pennen, die je in het hout moet slaan. Je moet alle metingen relativeren. Mestal meet je aan de kopse kant van het hout. De pennen gaan daar gemakkelijk in het hout.
Bij alle metingen tot dusver, zat het vochtpercentage altijd tussen 18 en 20%. Het hout had dan +3 jaar gelegen. Wil ik het hout droger hebben, dan moet ik een zonnige plaats bedenken, b.v. Z.O.
Pigion
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door Erikvr »

Ik heb een vochtmeter van marktplaats gekocht (30 euro), zo eentje met 4 pennetjes. Meet tussen 0 en 50%. Werkt prima, hout met net meer dan 20% gemeten vocht brandt aanmerkelijk slechter dan < 20%. Wel de pennetjes stevig in het hout duwen, een meter die in je handpalm past is dus beter.
groet,
Erik
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door mark »

Ik heb een vochtmeter van ongeveer 40 euro met twee pennen. Als ik meet kloof ik het hout eerstnog een keer . Meet dan midden in het gekloofde stuk daar blijf het het langste nat of vochtig.

groet mark
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door recumby »

Ik heb er eentje van conrad, 20 euro of zo. Hij heeft 2 standen: hout en bouwmaterialen. Ben er redelijk tevreden over. Zoals mark zei, moet je zeker je hout middendoor klieven en daar meten indien je een betrouwbare meting wil. Ik heb hier eik liggen dat bij een "gewone" meting aan de buitenkant 16% vocht aangaf, maar na het klieven en nieuwe meting in de binnenkant kreeg ik 27% !!

Zo'n meter is vooral handig als je elke winter nieuw hout voor de volgende winter inslaat, dan kan het vochtpercentage nog al eens te hoog zijn. Heb je echter een droge en geventileerde opslagplaats die groot genoeg is, dan wacht je gewoon 1,5 tot 2 jaar en dan is alle hout (ook eik en zo) droog genoeg! (de blokken mogen dan wel niet veel dikker zijn dan 10-15 cm, maar dat hoort bij een massieve kachel eigenlijk steeds zo te zijn)
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door ecogoeikoop »

Ik heb er ook eentje van 20 Euro.

Es vergeleken met iemand anders zijn toestelletje van gelijkaardige prijsklasse en er zat een vochtverschil op van 8%. :arrow: Dit is een interessant gegeven want het wil zeggen dat bij bepaalde mensen hout met vochtgehalte 28% goed zal branden tov dat anderen gaan zweren dat het vochtgehalte maximum 20% mag zijn.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door Blijfhopen »

Ik heb een MD-2G van Pinearts Import.
Vandaag deze vergeleken met een professionele Brookhuis meter (zie hun site) bij een parketzaak. Verschil was 0.8 %
Toen naar de kachelzaak. Daar hadden ze handmetertjes van Morso. En wat bleek ? Precies dezelfde meting. Uiterlijk waren beide meters bijna gelijk op de kleur van de aanduiding Power en Hold na en natuurlijk het Morso logo.
Dat geeft mij wel vertrouwen in dit metertje.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door Blijfhopen »

Ook nog maar even naar een schildersbedrijf gegaan. Die moeten toch ook wel eens vocht meten.
Daar hadden ze een non-destructieve meter. Deze gaf een verschil van 3 %. Mijn meter gaf 3% lager aan. Lijkt mij geen alarmerend verschil ?
gerard de jonge
GdeJ denkt met u mee.
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door Klaas2 »

Dag Allen,

Inmiddels heb ik van de goedheiligman een vochtmeter gekregen.
Deze:

http://www.detectorshop.nl/meetinstrume ... orhout.php

Voor het hout wat ik stook, kan ik hem niet gebruiken: je wordt geacht de twee prikkertjes in zo'n 5 mm in het hout te duwen. Bij het hardhout wat ik stook, gaat dat niet. Dan heb ik een moker nodig. :(

Verder heb ik, op aanraden van velen op dit forum, zojuist toch maar een klep in het (enkelwandige) gedeelte van mijn schoorsteen gemonteerd. Fluitje van een cent inderdaad. Twee gaten boren, "saté-prikker" waar de klep op vast zit er door heen duwen en de pijp weer monteren.
Eigenwijs als ik ben, heb ik nog steeds ernstige twijfels over het nut van het ding. Er sluit zo'n een rand van zo'n 8 mm niet af en in het midden zit ook een gat van enkele vierkante centimeters. Ik weet het, zo'n klep mag maximaal zo'n 80% afsluiten. Maar goed. Ik zal het wel merken. (vooral als ik bij het weer opstoken vergeet het ding open te zetten....)

Verder ben ik vast de enige nederlander die er qua isolatie op achteruit is gegaan door zijn enkelglas met kunstof voorzetramen te laten vervangen door HR++ glas.
Of zou dat komen omdat de kozijnenboer nog steeds niet de rubber afsluitstrips is komen plaatsen zodat de 15 openslaangde ramen in mijn kamer niet meer tochten? :(

groeten, Klaas. (vrouw en kinderen een weekeindje weg, 14°C binnen is dus warm zat).
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door Albert van WdJ »

Klaas2 schreef:Voor het hout wat ik stook, kan ik hem niet gebruiken: je wordt geacht de twee prikkertjes in zo'n 5 mm in het hout te duwen. Bij het hardhout wat ik stook, gaat dat niet. Dan heb ik een moker nodig. :(
Dat hoeft toch ook niet?
Die 5mm is nodig omdat het hout aan buitenkant natuurlijk droger is dan meer naar binnen.
Even een blokje klieven, en de pennetjes iets in/op het hout drukken. Et voilá, je weet hoe het met de vochtigheid binnenin je hout gesteld is.

Albert
Change, before you have to.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door John Doh »

Het klinkt er naar dat het hier allemaal om apparaatjes gaat die elektrische weerstand meten en die meting dan omzetten naar een vochtpercentage.

Nu hebben veel mensen wel een multimeter, dus als de conversieformule bekend zou zijn, zou je met de multimeter het vochtpercentage kunnen bepalen.

Iemand een idee met betrekking tot die conversieformule?

Of gaat het om een ander meetprincipe?
John
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door Bufferboost »

Ik heb een metertje van Conmetall. Ben er erg tevreden over. Gebruikte eerst zo'n "dure" van Extech, maar was eigenlijk niet rechtstreeks afleesbaar, moest je altijd een conversietabel toepassen. Deze heeft 4 pennen en laat zich makkelijk (ook zonder leesbril :D ) aflezen. Handig is ook dat het kapje wat er op gaat tegelijkertijd een palletje indrukt waardoor het contact met de batterij wordt verbroken.
IMG_3662 (Medium).jpg
mvg Hans
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door gerard »

ecogoeikoop schreef:Ik heb er ook eentje van 20 Euro.

Es vergeleken met iemand anders zijn toestelletje van gelijkaardige prijsklasse en er zat een vochtverschil op van 8%. :arrow: Dit is een interessant gegeven want het wil zeggen dat bij bepaalde mensen hout met vochtgehalte 28% goed zal branden tov dat anderen gaan zweren dat het vochtgehalte maximum 20% mag zijn.
Ik kwam het onderstaande onlangs tegen. Zou dit mogelijk het meetverschil kunnen verklaren?

Sie wollen den Wassergehalt (w) des Brennholzes selbst
bestimmen. Aufgepasst! Wassergehalt ist nicht gleich
Holzfeuchte! Viele im Handel erhältlichen Messgeräte
bestimmen die Holzfeuchte (u).
w: Anteil Wasser an der frischen Holzmasse
u: Anteil Wasser an der absolut trockenen Holzmasse

Umrechnungstabelle
w(%) 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60
u (%) 5 11 18 25 33 43 54 67 82 100 122 150

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: vochtpercentage meter voor hout

Bericht door Atlas »

@ Bufferbooste e.a,

Dezelfde meter wordt hier net over de grens in Duitsland verkocht onder de naam KWB.
(ca 25,-)
De meter is speciaal bedoeld voor stookhout.
jp.jpg
Het bereik is van 0 tot maximaal 25% vochtigheid.

Atlas
Plaats reactie