kernenergie de oplossing?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

kernenergie de oplossing?

Bericht door pelletpower »

Leve de kernenergie.

Afgesplitst van viewtopic.php?f=6&t=6899
Laatst gewijzigd door kockie op 16 dec 2018, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door benthuis »

Het wachten is op de kernenergie lobby. Verrassend genoeg komt het onderwerp in de media heel voorzichtig overal al naar boven...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door kockie »

pelletpower schreef: 11 dec 2018, 20:41 Leve de kernenergie.
Iedere auto een kerncentrale aan boord?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door pelletpower »

Nee. Dat niet. De honger naar electr zal alleen gestild kunnen worden met kernenergie. Inderdaad steekt die lobby weer steeds vaker de kop op.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door Dutch John »

Kernenergie gaat ons om drie redenen niet redden. Allereerst is er amper genoeg uranium in de wereld om het aantal kerncentrales te verdubbelen. Daarmee verdubbelt het kleine aandeel kernstroom naar een iets minder klein aandeel. Tweede reden: het duurt te lang om een kerncentrale te bouwen om de groeiende energiehonger bij te houden. Ten derde: al zouden we voldoende energie en grondstoffen voor de groeiende wereldbevolking vinden, dan verergert dat alleen maar nog meer onze "nestbevuiling". Ik vind dat we verantwoordelijk zijn voor onze nakomelingen en niet hun spaarpot mogen kapot slaan.

De ware levensvreugde zit hem niet in nog meer nieuwe spullen (lees: energie), waar we ook nog eens tientallen uren per week voor moeten opzitten en pootjes geven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: 12 dec 2018, 11:10 nestbevuiling
Ik vind het af en toe schrikbarend hoe gemakkelijk daarover gedacht wordt. "Ze vinden straks vast wel iets uit waardoor het kernafval opnieuw te gebruiken is". Techno-optimisten. Dit is wel een hele grote lening aan onze (achter-(herhalen zo vaak als nodig))kleinkinderen. Net als het opgebruiken van olievoorraden, grondstoffen etc..

De piramiden in Egypte zijn ongeveer 4500 jaar oud. Het afval wat door de kerncentrales gemaakt wordt moet duizenden jaren (variërend van 20.000 jaar tot langer, afhankelijk van de bron) worden opgeslagen. Hoe weten mensen over 5000 jaar of langer nog wat voor een bagger er in de opslagplaatsen ligt, als we al nauwelijks weten wat er zich in en om de piramiden heeft afgespeeld.

Ik zie al films voor me over de vloek van COVRA, of de vloek van de zoutkoepel ipv Toetanchamon... Iedereen die die plek bezoekt gaat 2 dagen later kotsend ten onder.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door pelletpower »

Kernenergie is inderdaad HET middel om nog sneller naar de kloten te gaan.

Hoe bizar, tegenwoordig zijn er excursies naar Sjernobiel.....

De oplossing is inderdaad pad van DJ.

De route ernaartoe is helaas steeds lastiger te vinden.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door Erikvr »

Heel veel zorgen over hoogradioactief kernafval, maar dat is tot nu toe in Nederland zo'n 70 kuub :geek: . Het lijkt mij makkelijker en goedkoper de opslag daarvan goed te beheersen dan van CO2
groet,
Erik
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door pelletpower »

Echnie. Ik heb stage gelopen in Dodewaard. Niet normaal wat er voor paniek ontstaat als de geigerteller uitslaat bij de poort. Complete vrachtauto uitgelicht en er komt een stofje ter grootte van een speldeknop uit.

Kernenergie is prima. Afval is t probleem. Kijk eens naar leukemie bij kinderen in de buurt van Sellafield. Kermenergie is een no go.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door Erikvr »

Ik geloof dat nieuwe kerncentrales ongetwijfeld veiliger kunnen zijn, maar hoop zelf liever op een versnelde ontwikkeling van de thoriumcentrale. China is daarmee bezig momenteel geloof ik.
groet,
Erik
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

kernenergie

Bericht door pelletpower »

Afval blijft afval. Heel de troep gaat door een centrifuge om het bruikbare spul eruit te halen ..... En dan speldeknoppen gaan sorteren? Zal altijd blijven vragen om problemen. Reactor is niks mis mee. Watergemodereerd is intrinsiek veilig. Tsjernobiel was menselijk geklooi. Tot hier in de moestuin rotzooi. ....
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door benthuis »

Als het echt een alternatief zou zijn....
Waarom draaien al die antieke krengen dan nog steeds? D'r zal wel meer mee gemoeid zijn dan alleen wat wij kunnen overzien...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door Orbiter »

Je moet ook willen kijken naar de nieuwere ontwikkelingen op het vlak van kernenergie. Kijk eens naar de thorium reactor.
Geen probleem met uranium tekort, kan veel veiliger uitgevoerd worden, geen radioactief wolkje bij ongeluk, veeel minder 'afval', kan onder bepaalde voorwaarden zelfs gebruikt worden om het huidig afval in te verwerken. Kost minder dan huidige reactoren. Ook kleinere versies (pakweg 100 à 150MW) zijn rendabel te bouwen.

Er zit natuurlijk wel één en ander tegen: Militairen hebben er niks aan. De karbon lobby (olie/kolen/gas) ook niet. De publieke opinie is momenteel compleet tegen nucleaire energie omwille van desinformatie en natuurlijk ook omwille van Tjernobil en Fukushima. 'Ongelukjes', maar erg natuurlijk. Jazeker ongetwijfeld erg en hard. En de bijhorende kankers en andere troep ook. Is evident. Dit verdwijnt echter in het niets vergeleken met evenementen zoals het dieselschandaal; een lekend boorplatform, monsanto toestanden, asbest, het plastic in de oceanen, oorlogen, fosfor probleempjes, medicijn testen in Afrika en Zuid-Amerika en ga zo maar door. Uiteraard zijn deze allemaal schandalig.

Alvorens nuclaire technologie als energiebron wordt afgeschreven moet het eerst vervangen worden. Windmolens en PV hoor ik al zeggen. Jaaaa natuurlijk.... Hoeveel paneeltjes zijn er nodig om een centrale te vervangen? Zoek nu zelf eens op hoe PV gemaakt wordt en welk afval hier uit komt. die kwantiteit wordt niet meer gemeten in meters cube, dat is echt geen gepaste meeteenheid meer. Wees ook blij dat het de chinezen zijn die ze moeten maken en niet jouw kinderen want daar komen veel meer medische probleemgevallen dan wat alle nucleaire ongelukken samen hebben meegebracht. Daar komt nog bij dat een PV'tje gemiddeld na 20 jaar van het dak wordt gehaald. En dan moet die de recyclage toer op. Daar worden ook nog eens leuke producten gebruikt, zonder te spreken van wat die recyclage echt kost. Als dat volgens de regels moet dan is recyclage gegarandeerd duurder dan een nieuwe PV's maken.

Stel nog dat ik een fout vooroordeel heb en dat die PV'tjes toch schoon zijn: wat doe je wanneer het zonnetje gaat slapen? De wind blaast dan wel? Ook weer niet altijd, in tegendeel zelf. Dus is er opslag nodig. Kent u veel niet vervuilende technologieën die vandaag beschikbaar zijn om elektrische energie op te slaan? Er zijn er wel, maar uiteraard moeten ze toepasbaar kunnen zijn.

Vergeet het ook dat de mens globaal gezien minder en minder energie zal gebruiken. Dat gaat niet gebeuren, wel integendeel. Het energieverbruik gaat exponentieel blijven stijgen. En die energie wil je opwekken met zo min mogelijk resources of je bent die resources kwijt voor iets anders. Alleen een nucleaire technologie kan ons hier te boven halen. Iets anders hebben we vandaag gewoon niet, onze technologie staat niet ver genoeg. Wil er iemand naar de middeleeuwen terugkeren?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door benthuis »

Mocht ik je denk trant kunnen volgen, vraag ik me af waar die centrales dan NU gebouwd worden. Om over 10 jaar productief te zijn zal er wat gebouwd moeten worden. Wachten betekend nog 10 jaar van de huidige achteruitgang?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: electrische auto in 1971.....

Bericht door JantjeV8 »

In het midden en verre oosten zijn redelijk constant zo'n 800 kolen gestookte centrales in aanbouw...

Waterstof?
Plaats reactie