kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mabaert
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2013, 00:38

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door mabaert »

Ha dat is de info die ik zocht!

De kachel staat nu al in een opstelling met bovenaansluiting (geen achteraansluiting). De kachelbuis kan met enige aanpassing recht omhoog lopen door het 2de verdiep en zo door het (plat) dak. Dus weinig tot geen bochten.
In deze opstelling zou ik het vat dus makkelijk op de kachel zelf kunnen plaatsen. Dankzij het forum heb ik de juiste methode daar al voor gevonden. Ik zou alleen gedacht hebben dat de tussenbuis (van kachel tot eerste verdiep) niet geïsoleerd zou zijn. Teveel warmteverlies anders? Nu is de kachelbuis binnen enkelwandig en buiten dubbelwandig. Ik heb geen thermometer maar voel makkelijk dat de buistemperatuur gi-gan-tisch is.

Aan mijn stookgedrag moet ik maar weinig veranderen. Ik ben in (langdurige) renovatie en de benedenverdieping is al goed geïsoleerd rondom. Ik stook de kachel volle bak tot het beneden warm genoeg is en dan stop. Ik zet de luchtinlaat dus nooit minder. Met klein gekloven hout vind ik persoonlijk dat de kachel snel veel warmte afgeeft. Daarnaast ga ik ook (conservatief) experimenteren met hier en daar een plaatje vermiculiet om de temperatuur in de vuurbox wat te verhogen. Ik heb begrepen dat er moet opgelet worden voor vervormingen/scheuren dus vandaar het conservatieve :-)
Ik ben benieuwd naar het resultaat van een olievat erop. Geeft een dikker metaal een iets langere warmteafgifte of is dat verwaarloosbaar? bv een oude boiler. Ik weet dat een stenen bell de massa geeft, maar ik ben voorlopig te druk bezig met andere zaken om dit te proberen
Daarnaast ben ik al tijdje aan het inlezen rond de rocket batch box. Bijzonder interessant! Als ik wat later zou overwegen om een stenen bell te maken zou ik toch meteen zoiets in zijn geheel proberen. Maar dat is dus nu nog niet aan de orde.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

Zorg er voor dat de bell vrij opgesteld staat , verweg van brandbare elementen van het gebouw. Ik garandeer u zeker schouwbrand ! Met een vat vol roet , teer en creosoot heb je na verloop van tijd een grote voorraad brandstof die eens het brandt de stabiliteit van uw vat zeker zullen aantasten. Gloeiend ijzer heeft geen sterkte meer en kan doorzakken , ook al is het een dikwandige boiler .
Ter controle kan u nu al in uw enkelwandige schouwpijp eens kijken hoeveel roet er zich gevormd heeft . Om te zien wat schouwbrand doet, doe er wat verfrommeld krantenpapier in , en dan een vuurtje, je zal horen wat een rocket doet. De pijp zal in eens gereingd zijn. Hier doen we dat elke zondag => uitgelokte schouwbrand .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door hanskraayeveld »

Ik garandeer u zeker schouwbrand ! Met een vat vol roet , teer en creosoot heb je na verloop van tijd een grote voorraad brandstof die eens het brandt de stabiliteit van uw vat zeker zullen aantasten
Als je gewoon goed stookt, zoals mbaert doet vermoeden, heb je hier absoluut geen last van...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

Absoluut geen last van rook ? Opstartfase en uitdooffase... , elke dag opnieuw en zoals ik las , soms meerdere keren per dag. Tja, het blijft een voorraad vat aan een niet superkachel .
Zo zag ik mijn buurman zijn huis ook totaal afgebrand ( 6 april 2017 ), had hem 4 maand ervoor verwittigd dat hij niet goed bezig was, het was dan ook zijn eerste en tevens laatste seizoen stoken en dat was toevallig een Dovre met luchtkanalen langs de vuurhaard en nog andere uitvindsel om warmte beter te onttrekken. Woont nu in een caravan en droomt nu van een kachel in die wagen :fff .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door peterberg »

mabaert schreef: 04 nov 2018, 23:06De kachel staat nu al in een opstelling met bovenaansluiting (geen achteraansluiting). De kachelbuis kan met enige aanpassing recht omhoog lopen door het 2de verdiep en zo door het (plat) dak. Dus weinig tot geen bochten.
In dat geval wordt het eenvoudig, het vat kan op de kachel zelf met eventueel een extra pootje om de zaak stabiel te houden. Een kort stukje buis vanuit de kachel tot 25 cm door de bodem van het vat. Dat is dan de aanvoer kant.
De afvoer kant kun je op twee manieren doen: een gat in de zijkant, 10 cm boven de bodem plus een bocht van 90º en dan naar het dak.
De andere methode is het afvoer gat aan de bovenkant en daar een pijp in laten zakken tot 15 cm boven de bodem. Het warmte verlies aan de pijp in het vat is natuurlijk groter maar de eenvoud speelt ook mee, geen bochten. De maten die ik noem zijn gebaseerd op de pijp uitgang van 12,5 cm volgens specificaties van Dovre.
mabaert schreef: 04 nov 2018, 23:06Ik zou alleen gedacht hebben dat de tussenbuis (van kachel tot eerste verdiep) niet geïsoleerd zou zijn. Teveel warmteverlies anders? Nu is de kachelbuis binnen enkelwandig en buiten dubbelwandig. Ik heb geen thermometer maar voel makkelijk dat de buistemperatuur gi-gan-tisch is.
Je loopt inderdaad de kans dat het warmteverlies in de staande pijp te groot wordt. De enige manier is uitproberen, als je eenmaal de juiste manier hebt gevonden om een passend gat in het plaatstaal van het vat te maken dan is een kleiner vat ertussen zetten vrij eenvoudig te doen. Dezelfde truc kun je dan ook op de verdieping uitvoeren. Met een klein vat beneden plus de kale pijp en een klein vat boven zou je hetzelfde effect kunnen bereiken als een groot vat beneden en een kleintje boven met geïsoleerde pijp ertussen.
mabaert schreef: 04 nov 2018, 23:06Ik stook de kachel volle bak tot het beneden warm genoeg is en dan stop. Ik zet de luchtinlaat dus nooit minder. Met klein gekloven hout vind ik persoonlijk dat de kachel snel veel warmte afgeeft.
Je stookgedrag is al een stuk beter dan van de meeste kacheltjes stokers. Je zult zien dat met een vat ertussen de pijp temperatuur een stuk minder gi-gan-tisch wordt. Met de kans dat het beneden al snel te warm wordt. Om dat te verminderen is het verstandig om toch aan bekleding van de binnenkant te denken.
mabaert schreef: 04 nov 2018, 23:06Ik ben benieuwd naar het resultaat van een olievat erop. Geeft een dikker metaal een iets langere warmteafgifte of is dat verwaarloosbaar?
Nauwelijks, de snelheid van warmte afgifte is gelimiteerd door de snelheid van conductie. Die is voor staal zo groot dat het met een dikte van 0,5 mm of 2 mm geen merkbaar verschil maakt. Er is nog een ander fenomeen waar erg weinig over gesproken wordt. Dat is het effect van temperatuur verschil, gewoonlijk uitgedrukt als Delta T of ^T.

Stel, binnen in het vat is de wand 300 ºC. Na korte tijd (de snelheid van conductie, hier is ook een mooie term voor maar die wil me niet te binnen schieten) wordt de buitenkant ook heet. En dus wordt het verschil tussen binnen- en buitenkant kleiner, de ^T neemt af. In theorie, als de ^T nul wordt, dan neemt de temperatuur aan de buitenkant niet meer toe. Dit fenomeen verklaart ook waarom een stenen bell maar heel weinig groter hoeft te zijn om een gelijke hoeveelheid warmte te onttrekken. In de praktijk is dit verschil verwaarloosbaar, op de schaal die we in onze huizen gebruiken. De ^T tussen binnen- en buitenkant van een bakstenen wand neemt gedurende de stook nauwelijks af, dat komt pas na een paar uur. Dus blijft die wand maar warmte op slobberen, met de snelheid van de conductie in dat materiaal.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door hanskraayeveld »

In de uitdooffase last van rook???

Nou nou...
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door peterberg »

LeaD schreef: 05 nov 2018, 10:03 Absoluut geen last van rook ? Opstartfase en uitdooffase... , elke dag opnieuw en zoals ik las , soms meerdere keren per dag.
Na een tijdje zoeken kom ik tot de conclusie dat de topic starter dit niet geschreven heeft. Wie dan wel, of is dat bij jou zo?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

@Peter: "meerdere keren per dag" staat er inderdaad niet. Absoluut zonder rook : komt van Hans.

Ingeval van die Dovre : roet zal zich zeker en vast accumuleren in een metalen Bell, zeker bij koude opstartfases en nog meer omdat de doorloopsnelheid van het rookgas niet meer constant is door het grotere volume van de Bell.

Ik dacht hier op het forum al eens een draadje gezien te hebben van een metalen Bell achter een kachel. Kan het zo snel niet terugvinden.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door hanskraayeveld »

Absoluut zonder rook : komt van Hans.
Huh? Waar heb ik dat gezegd dan???

Misschien moet je eens goed lezen...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

@Peter:De snelheid van conductie, bedoel je dan de inertie van de wand om warmte op te nemen?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

Hans, je hebt gelijk.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door peterberg »

LeaD schreef: 05 nov 2018, 14:23Ingeval van die Dovre : roet zal zich zeker en vast accumuleren in een metalen Bell, zeker bij koude opstartfases en nog meer omdat de doorloopsnelheid van het rookgas niet meer constant is door het grotere volume van de Bell.
Elke keer dat er een kachel wordt opgestart wordt er in meer of mindere mate rook geproduceerd, dat is waar. Die komt dus in de afvoerpijp terecht en vormt daar een laagje. Is het zwart of grijs stof, dan is er niets aan de hand. Zijn het korsten of een dikke vettige laag dan moet je oppassen, bij een volle bak stook met open luchtschuif kan dat in de fik vliegen. Maar aangezien de topic starter aangeeft altijd voluit te stoken bestaat het probleem niet, alle brandbare aanslag die er zou zijn wordt elke stook verbrand in de pijp.
En rookvorming aan het eind van de stook lijkt mij sterk, houtskool die verbrandt rookt niet.

Met een bell is het nog wat anders: die wordt niet zo heet dat het spul spontaan kan ontbranden. Rook die daar doorheen stroomt zal dus roet aan de wanden afzetten. Bij de topic starter kan dat onmogelijk veel zijn en daarbij komt dat de bell heel veel groter is dan een pijp, de laag die wordt opgebouwd is in verhouding evenveel dunner. Nogmaals, de omvang van het risico ligt aan het stookgedrag van de gebruiker, bij deze ben ik daar niet bang voor.[/quote]
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door peterberg »

LeaD schreef: 05 nov 2018, 14:41 @Peter:De snelheid van conductie, bedoel je dan de inertie van de wand om warmte op te nemen?
Ik bedoel niet de inertie, ik bedoel het vermogen om warmte op te nemen van het materiaal. Die warmte wordt vervolgens in en door het materiaal zelf verplaatst, dat heet conductie. Dan heb je ook nog straling en convectie, meer mogelijkheden om warmte te verplaatsen zijn er niet. Warmte die "naar buiten vliegt" als de deur open gaat is warme lucht, convectie dus. Heb je met stralings warmte weinig last van.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mabaert
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2013, 00:38

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door mabaert »

hallo allemaal!
Een kleine update:
Ik heb een dikke week geleden het olievat van 200l op de kachel gezet om te experimenteren. Het betreft enkel de benedenverdieping aangezien ik hier eerst wou mee experimenteren
IMG_4156.jpg
Het geheel ziet er nog niet uit maar dat is voorlopig oké :-).
Resultaat: een groot verschil! De gehele benedenverdieping is makkelijk warm te krijgen met substantieel minder hout. Topper dus.
Probleem: vandaag kwam de buur klagen dat de rook/stank in zijn huis kruipt als ik de kachel aansteek. Inderdaad is er tijdens de opstartfasen/afkoelfase sprake van veel rook en waterdamp. Aan de bovenkant van de kachelpijp is te zien hoe druppels bruine condens naar beneden druipen.
Het hout is nochtans goed droog. Na een halfuurtje opstart zit de temperatuur boven de bell op 150 à 200 graden. Het lijkt mij dus niet dat de bell te groot is. Wat zou ik hier aan kunnen doen?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door dormos »

Je zou kunnen overwegen om een syteem in te bouwen dat er voor zorgt dat bij de opstart de rook wel direct de schoorsteen in gaat in plaats van dat 'ie te veel afgekoeld wordt door de bel.
Dat zou kunnen een van buitenaf te bedienen klep hoog in het vat in de afvoerpijp die in je vat zit. De rookgassen kunnen dan direct doorstromen in plaat van dat ze eerst moeten dalen door afkoeling.

Groet,

Hans
Plaats reactie