Houtskelet wandisolatie verdubbelen wel/geen spouw....

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RickH
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2011, 17:27

Houtskelet wandisolatie verdubbelen wel/geen spouw....

Bericht door RickH »

l.s.

Ik ben bezig om onze woonark te verbouwen en wil de bestaande isolatie verbeteren. Het betreft houtskeletbouw waar tussen de staanders nu een isolatie laag zit van 5 cm dik (isover). De wanden staan op de rand van de bak. Ik wil de wanden opdikken door hier balken tegen aan te zetten (50x70) en tussen deze balken PIR (b-keus) te plaatsen, deze heeft voor het merendeel een dikte van 60 mm en voor een deel 70 mm). De vloer in de woonkamer ligt lager dan betonnen rand, voor een deel komt de nieuwe isolatie tegen deze rand en voor het grootste deel tegen de bestaande geïsoleerde wand.

Ik heb de volgende vragen:
- moet er een spouw tussen de verschillende isolatie lagen (die komt er bijna automatisch van ongeveer een cm. omdat de isover iets terugvalt), ik lees hierover verschillende, soms tegengestelde, berichten
- zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden?
- is een dampremmende laag aan de binnenzijde aan te bevelen of hoeft dit niet bij het gebruik van de PIR (met papier/alulaag)?

Bijvoorbaat dank voor alle aanvullende inzichten en suggesties.

Met vr. gr.
Rick

ps ik geloof dat ik iets te snel op enter drukte dus het bericht is tweemaal gepost
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtskelet wandisolatie verdubbelen wel/geen spouw....

Bericht door JantjeV8 »

Je zou er veel beter aan doen om die pir-laag er doorgaand overheen te zetten, dus zonder dat hout er tussendoor. Daarna inderdaad een dampremmende laag aanbrengen OF de naden tussen de pir platen met alu tape aftapen. Denk er wel om dat je op ieder detail zorgt dat er een luchtdicht aansluiting komt zodat er geen damp van binnenuit in je pir laag kan komen. De gips(vezel)platen naderhand met lange afstandsschroeven in de bestaande houten sporen schroeven, dus door de pir heen.
Plaats reactie