Houtkachel bij speksteen plaatsen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wkw
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2018, 23:07

Houtkachel bij speksteen plaatsen

Bericht door wkw »

Hallo eco's

Thuis heb ik een speksteen kachel staan, met echte kou trekt hij het niet én daarnaast mis ik de stralingswarmte van een ijzeren kachel.

Vraag: kan ik een potkachel of iets dergelijks zonder problemen aansluiten op het veegluik van de speksteen kachel?
Veegluik zit net boven de vloer, de rookbuis van potkachel gaat dan niet omhoog maar juist naar beneden, tegenstroom.
Zou dat werken of moet er een nieuw gaat bovenin de speksteen kachel gemaakt worden om trek te genereren?

vr groet uit N Holland
De kroade wol wol rôlje, mar jo moatte him wol skowe.
De kruiwagen wil wel rollen, maar je moet hem wel duwen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Houtkachel bij speksteen plaatsen

Bericht door LeaD »

Welkom zeker he.
Maak eens een mooi fotootje van de speksteenkachel net voordat die wordt ontstoken en met een brandend theelichtje voor het open veegluikje .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Houtkachel bij speksteen plaatsen

Bericht door hanskraayeveld »

Zou dat werken of moet er een nieuw gaat bovenin de speksteen kachel gemaakt worden om trek te genereren?
In theorie zou het gewoon moeten werken.
De schoorsteenlengte wordt dan het gedeelte dat hij naar boven gaat - het gedeelte dat hij naar beneden gaat.

Nog sterker: het komt het rendement ten goede. Zo werkt een bell namelijk ook.

Ik kan me wel voorstellen dat het aansteken (de praktijk) wat lastiger gaat.

Ik zou me er absoluut geen zorgen over maken.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Houtkachel bij speksteen plaatsen

Bericht door Wouter Gillis »

Doorgaans heeft een speksteen kachel tegenstroomkanalen. Als je onderaan aansluit, is de warmte bijgevolg snel buiten zonder de zijkant op te warmen.

Groet Wouter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Houtkachel bij speksteen plaatsen

Bericht door hanskraayeveld »

Nu ik jou bericht lees vraag ik me af wat er precies bedoelt wordt.

Wat ik eruit begrijp is dat hij een t stuk achter zijn speksteenkachel heeft, en zijn potkachel op de onderkant (die normaal gebruikt wordt om te vegen) aan wil sluiten.

Ik weet alleen niet of ik het nu goed begrepen hebt...
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Houtkachel bij speksteen plaatsen

Bericht door Wouter Gillis »

Ha, het is misschien helemaal niet de bedoeling om de speksteen op te warmen. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Een bell-functie zit bij mij nogal top of mind...
Volgens mij kan het om onderaan aan te sluiten, mits correct stoken, zeker als eea al basis warmte heeft door de speksteen. Maareu, eerst de meest voor de hand liggende vraag, hoe komt het dat het niet warm genoeg wordt? Hoe zit het met de isolatie?

Groet Wouter
wkw
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2018, 23:07

Re: Houtkachel bij speksteen plaatsen

Bericht door wkw »

De bedoeling is om de kachel op het veegluikje aan de zijkant van de speksteen kachel aan te sluiten.
Speksteen zal niet verwarmt worden, uitgaande rookkanaal zit dicht bij én op dezelfde hoogte als veegluikje.

Isolatie is redelijk maarrrrrr het betreft een soort van recreatie woning met van buiten naar binnen enkelsteens muur, spouw, pir isolatie afgewekt met gipsplaten.
Eén kant van het huisje, 7 mtr, is bijna 100% hr++ glas.

Volgend jaar, als alles een beetje meezit, wil ik de speksteen kachel verbouwen met een bell en warmte bank.
De houtkachel is nu extra om de winter om de winter comfortabeler door te komen.
De kroade wol wol rôlje, mar jo moatte him wol skowe.
De kruiwagen wil wel rollen, maar je moet hem wel duwen.
Plaats reactie