mabaert schreef: ↑04 nov 2018, 23:06
De kachel staat nu al in een opstelling met bovenaansluiting (geen achteraansluiting). De kachelbuis kan met enige aanpassing recht omhoog lopen door het 2de verdiep en zo door het (plat) dak. Dus weinig tot geen bochten.
In dat geval wordt het eenvoudig, het vat kan op de kachel zelf met eventueel een extra pootje om de zaak stabiel te houden. Een kort stukje buis vanuit de kachel tot 25 cm door de bodem van het vat. Dat is dan de aanvoer kant.
De afvoer kant kun je op twee manieren doen: een gat in de zijkant, 10 cm boven de bodem plus een bocht van 90º en dan naar het dak.
De andere methode is het afvoer gat aan de bovenkant en daar een pijp in laten zakken tot 15 cm boven de bodem. Het warmte verlies aan de pijp in het vat is natuurlijk groter maar de eenvoud speelt ook mee, geen bochten. De maten die ik noem zijn gebaseerd op de pijp uitgang van 12,5 cm volgens specificaties van Dovre.
mabaert schreef: ↑04 nov 2018, 23:06
Ik zou alleen gedacht hebben dat de tussenbuis (van kachel tot eerste verdiep) niet geïsoleerd zou zijn. Teveel warmteverlies anders? Nu is de kachelbuis binnen enkelwandig en buiten dubbelwandig. Ik heb geen thermometer maar voel makkelijk dat de buistemperatuur gi-gan-tisch is.
Je loopt inderdaad de kans dat het warmteverlies in de staande pijp te groot wordt. De enige manier is uitproberen, als je eenmaal de juiste manier hebt gevonden om een passend gat in het plaatstaal van het vat te maken dan is een kleiner vat ertussen zetten vrij eenvoudig te doen. Dezelfde truc kun je dan ook op de verdieping uitvoeren. Met een klein vat beneden plus de kale pijp en een klein vat boven zou je hetzelfde effect kunnen bereiken als een groot vat beneden en een kleintje boven met geïsoleerde pijp ertussen.
mabaert schreef: ↑04 nov 2018, 23:06
Ik stook de kachel volle bak tot het beneden warm genoeg is en dan stop. Ik zet de luchtinlaat dus nooit minder. Met klein gekloven hout vind ik persoonlijk dat de kachel snel veel warmte afgeeft.
Je stookgedrag is al een stuk beter dan van de meeste kacheltjes stokers. Je zult zien dat met een vat ertussen de pijp temperatuur een stuk minder gi-gan-tisch wordt. Met de kans dat het beneden al snel te warm wordt. Om dat te verminderen is het verstandig om toch aan bekleding van de binnenkant te denken.
mabaert schreef: ↑04 nov 2018, 23:06
Ik ben benieuwd naar het resultaat van een olievat erop. Geeft een dikker metaal een iets langere warmteafgifte of is dat verwaarloosbaar?
Nauwelijks, de snelheid van warmte afgifte is gelimiteerd door de snelheid van conductie. Die is voor staal zo groot dat het met een dikte van 0,5 mm of 2 mm geen merkbaar verschil maakt. Er is nog een ander fenomeen waar erg weinig over gesproken wordt. Dat is het effect van temperatuur verschil, gewoonlijk uitgedrukt als Delta T of ^T.
Stel, binnen in het vat is de wand 300 ºC. Na korte tijd (de snelheid van conductie, hier is ook een mooie term voor maar die wil me niet te binnen schieten) wordt de buitenkant ook heet. En dus wordt het verschil tussen binnen- en buitenkant kleiner, de ^T neemt af. In theorie, als de ^T nul wordt, dan neemt de temperatuur aan de buitenkant niet meer toe. Dit fenomeen verklaart ook waarom een stenen bell maar heel weinig groter hoeft te zijn om een gelijke hoeveelheid warmte te onttrekken. In de praktijk is dit verschil verwaarloosbaar, op de schaal die we in onze huizen gebruiken. De ^T tussen binnen- en buitenkant van een bakstenen wand neemt gedurende de stook nauwelijks af, dat komt pas na een paar uur. Dus blijft die wand maar warmte op slobberen, met de snelheid van de conductie in dat materiaal.