Pomp Houtgestookte CV vast door vuil?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fulldozer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2014, 02:47

Pomp Houtgestookte CV vast door vuil?

Bericht door fulldozer »

Ik heb een Houtkachel die de een buffer opwarmt. Dit werkt nu vijf jaar prima. Een paar weken geleden zijn we weer een beetje gaan stoken. Dit ging prima. De zonnepanelen helpen overdag ook een paar uurtjes mee. Nu liep de pomp van de houtkachel ineens vast. De pomp is een electronische DAB met natte rotor. De as wordt dus gesmeerd door het water. Nu bevat dat water een zwarte substantie. Tenminste je ziet dat de pomp en de leidingen een zwarte aanslag hebben. Het systeem heeft een open expansievat. Ik heb de pomp opengemaakt de rotor gangbaar gemaakt en toen deed hij het weer. Een weekje later. Weer vast. Ik merkte bij het schoonmaken dat als je de rotor een beetje richting motor bewoog hij vast ging zitten. Daar waar de as de motor in gaat loopt het taps toe. Ik vermoed dat de zwarte aanslag zich hier ophoopt en zo de boel vast laat lopen. Wat nu te doen? Ik heb een beetje schoonmaak middel bij het asje laten lopen en daarna goed gespoelt. Deze draai nu soepel ook als je hem naar binnen beweegt. Maar hoe voorkom ik het in de toekomst? Dit heeft al een motor gekost want ik had visite lette niet goed op bioj hwet spoelen, een er is water in de electronicatie gekomen. Poef, Einde pomp! Lekker stom,dus. Nu nieuwe pomp kopen. Ik wil graag dezelfde want hij is erg zuinig en stil.
Maatregelen: vuilfilter monteren? Welke?
De pomp moet horizontaal gemonteerd worden. Ik dacht hem een beetje schuin te plaatsen zodat het vuil er uit loopt en niet erin blijft. Nog meer ideeen of opmerkingen?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Pomp Houtgestookte CV vast door vuil?

Bericht door LeaD »

Zwarte drab is eigen aan ketelwater, komt door het roesten van de ketel en alle ijzeren onderdelen en vormt hierdoor zeer basis water (ph > 7 = zeepachtig) dat op zich een bescherming zorgt zodat zuurstof niet meer kan oplossen. Het open expantievat is hierbij geen voordeel omdat hier zuurstof kan indringen. Het verversen van het ketelwater is nooit een goed idee.
In stoomketels worden producten toegevoegd om het ontgassen van het water te bevorderen, ken helaas geen productnamen meer.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Pomp Houtgestookte CV vast door vuil?

Bericht door WilfredT2 »

Je zou een spirovent/spirotrap kunnen plaatsen. Deze haalt vuildeeltjes uit je water. Ik ben er zelf best wel tevreden over, al heb ik geen hard bewijs van aantal vuildeeltjes voor en na plaatsen. Ik zie alleen dat ie er wel aardig wat uitvist, als ik hem leeg laat lopen.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Pomp Houtgestookte CV vast door vuil?

Bericht door Albert van WdJ »

Bij energiezuinige pompen wordt tegenwoordig altijd een vuilvanger, zoals de Spirotrap, geadviseerd. Omdat zo'n A-label pomp vuil aantrekt vanwege het magnetische deel in de pomp.
Op mijn pomp zit een boilersensor met regeling die de pomp elke 2 weken even laat draaien, zodat hij niet vast komt te zitten buiten het stookseizoen.
Dat is bij mij de ST-19 anti-stop regulator. Maar er bestaan vast meerdere soorten.
ovladac-na-cerpadlo-uk-cs-19-11468.png
Voorkomt dat je pomp al te lang stil staat en dus mogelijk vast komt te zitten.
Change, before you have to.
fulldozer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2014, 02:47

Re: Pomp Houtgestookte CV vast door vuil?

Bericht door fulldozer »

Jullie allemaal bedankt voor jullie reaktie. Een spirotrap heb ik besteld. Net zo duur als de nieuwe pomp want ik heb 28mm koperbuis. Ik hoop dat dit voldoende is. Want na vier jaar al vast gaan zitten is wel erg vlot. Wat het later draaien van de pomp om te voorkomen dat deze vast zit, dit zit ook in mijn pompbesturing. Dit is niet relavant niet mijn situatie want ik had hrem immers een week ervoor al los gehaald en gangbaar gemaakt. Goed lezen blijft nuttig. Voor ons allemaal natuurlijk :) . Ik houdt jullie op de hoogte als het werkt.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Pomp Houtgestookte CV vast door vuil?

Bericht door Albert van WdJ »

fulldozer schreef: 06 nov 2018, 21:03 Goed lezen blijft nuttig. Voor ons allemaal natuurlijk :) . Ik houdt jullie op de hoogte als het werkt.
Goed lezen wordt ook wel bevorderd wanneer je niet alle tekst achter elkaar schrijft!
Maar de zinnen kort houdt.
En regelmatig een 'enter' geeft.

Maar goed, je hebt gelijk. Je schreef dat je pomp al los was.
Daar heb ik overheen gelezen.
Maar je hebt niets gezegd over je pompsturing.
(Want van de stilstand lijdt een pomp.)
Nogal wat systemen werken via een aanlegthermostaat. Dan draait je pomp dus een aantal zomermaanden niet.
Dat is vragen om problemen.
Change, before you have to.
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Pomp Houtgestookte CV vast door vuil?

Bericht door diamond »

Als je even in getoetst had nadelen spirovent wordt je niet blij !
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Pomp Houtgestookte CV vast door vuil?

Bericht door WilfredT2 »

Volgens mij gaat het hier om een spirotrap, geen spirovent.

Trap is voor vuil afscheiding. Vent voor lucht.

Maar ik ben ook benieuwd welke nadelen je bedoeld, want ik heb gezocht maar vind nog niets schokkends...
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Pomp Houtgestookte CV vast door vuil?

Bericht door diamond »

Had even snel gekeken en kwam deze tegen https://www.youtube.com/watch?v=mY73uitehXI
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Pomp Houtgestookte CV vast door vuil?

Bericht door guus »

Dat is een filmpje over het oude type spirodirt het nieuwe type heeft een grotere magneet...


Wat ik me afvraag regelt de ketel de pomp ?


Ik heb een Frohling en deze regelt de pompsnelheid met een pwm signaal.
Toen ik de ketel pas had wist ik dit niet en had een electronische pomp laten installeren deze was zuiniger en kon niet kapot gaan door de beveiliging van de elektronica...….. zei de installateur.
De eerste pomp is na 9 maanden gesneuveld en de tweede na 7 maanden :shock:
Achteraf bleek dat de elektronica van de ketel en de pomp elkaar op rookte :roll: de ketel won 2 keer :?
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Plaats reactie