kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mabaert
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2013, 00:38

kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door mabaert »

Gegroet allemaal,

Even een simpele situatieschets:

Ik bewoon een klein huisje (renovatie) waarvan de benedenverdieping grotendeels volledig opengemaakt is. Boven zijn 2 kamers. De vloer tussen de verdiepingen heb ik geïsoleerd.
Nu, beneden staat een oude houtkachel (dovre 300) die ik vaak laat branden. Na een hele tijd brengt deze de benedenverdieping wel goed op temperatuur. Maar het kan beter denk ik. Mijn gedacht was om er een olievat-bell op te plaatsen. Dat zou toch al wat opleveren denk ik. Mijn vraag is nu of er een manier is om de 2 verdiepingen te verwarmen met die kachel. Kan ik zowel beneden als boven een olievat plaatsen? 2 bells dus. Of zou de temperatuur al teveel afgenomen zijn om bell boven goed te laten verlopen?
Ik sta open voor andere mogelijkheden ook natuurlijk.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door hanskraayeveld »

Zoek eens op:

Woodstove heat exchanger en kijk bij afbeeldingen.
Er zijn talloze makkelijkere manieren om meer warmte uit je rookgassen te onttrekken.

Je moet je rookkanaal niet teveel afkoelen, anders verdwijnt je trek grotendeels, en kunnen je rookgassen gaan condenseren.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

Restwarmte uit de rookgassen halen heeft wel gevolgen. Zal er nog voldoende trek worden gegenereerd. Zal het verbrandingsproces in de kachel niet teveel nadelig worden beïnvloed waardoor meer co en roet door de schoorsteen naar buiten worden gejaagd . En Hans was iets rapper.

Hang eens een magneetthermometer aan de stoof (kosten geen drol). Leer met weinig hout eens goed doorstoken.
Zoek eens uit hoe je met de instelling van de luchttoevoer je kacheltemperatuur omhoog kunt krieken. Teveel lucht koelt de stoof en de schouw af, te weinig lucht zorgt voor een slechte verbranding . Teveel hout in 1 keer voor oververhitting .

Heeft u een hark die het diepliggende hout en houtskool tot bij de luchttoevoer terug brengt. Dat is zowat de enigste plaats waar het goed brandt.
Voor de koude start , de zijwand bekleden met plankjes ter isolatie (als je erover kunt beschikken natuurlijk) .

Ik heb zelf zo een stoofgeval en dan nog eens voorzien van een watermantel: Kortom gezegd , een creosoot ramp. Maar met wat toverkunsten verwarmen we de woning toch maar met 3 à 4 kuub. 4 m3 vorige winter, en 3 m3 de winter ervoor maar dan zonder sanitair water. Geen gas noch stookolie en ook geen elektrische verwarming. Streefdoel : het hout er ook uit.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door jwardenier »

Lead , hoe doe je dat 3 a 4 m3 hout zonder andere verwarming .
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door bertocello »

jwardenier schreef: 02 nov 2018, 09:18 Lead , hoe doe je dat 3 a 4 m3 hout zonder andere verwarming .
Isoleren.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

En nuttig gebruik van de zon. Veranda hangt aan de leefkamer, en kunnen volledig van elkaar worden afgesloten; vandaag op de middag toch nog 28°.
Sanitair water wordt met een zonneboiler opgewarmd, en dit sinds eind maart. Vandaag staat er nog 600 liter op 50°en verwarmd met 6 m2 vlakke plaat en 24 vacuumtubes onder een hoek van 70°. Deze laatste doen het nu zeer goed wegens de laagstaande zon. Er komen er nog 48 bij samen met een extra buffer met als doel : het houtverbruik te halveren en op termijn eruit. Vlakke platen ga ik ook nog recht zetten, worden in de zomer veel te heet.
De mazoutketel staat hier al meer dan 10 jaar er werkloos bij , en dient enkel als een soort backup als naverwarmer voor het sani water. Nu doen wij de naverwarming ook met de kachel.

En isoleren, elk jaar voorzie ik er waar kan nog extra erbij.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door jwardenier »

Oke bedankt ,hier ongeveer het zelfde gedaan ,serre op zuidwest ,en veel glas op het zuiden ,isoleren heb ik gedaan op een paar kleine dingen na en nog 1 raam waar het glas lek is, heb ik het redelijk voor elkaar .
Ik krijg mijn houtverbruik niet zo ver omlaag .Wel is het verbruik van ruim 20 m3 terug gegaan naar ong. 8 m3 Heeft de kachel daar nog invloed op ,ik heb begrepen dat de dovere een smeulprincipe heeft .
kleine zonnecollector staat nog geplant het liefst in combi met een zuinige kachel .
mabaert
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2013, 00:38

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door mabaert »

Inderdaad, schone raadgevingen. Ook ik zou op termijn gaarne gebruik maken van zonne-energie en dergelijke, maar de realiteit is nu dat het budget dit alles niet toelaat. Plus het lijkt interessant hoe de restwarmte van een kachel beter gebruikt kan worden.
Dus focus hier op het verbeteren van de bestaande kachel. Ik stook er al een tijd mee en denk hem dus goed te kennen en heb geen proberen met de kachel zelf. De vraag is hoe ik meer gebruik kan maken van de resterende warmte, maar ook hoe ik een schonere verbranding kan krijgen. Een of meerdere bells lijkt de oplossing als ik zo rondlees, maar er is niemand die dit al op 2 verdiepingen heeft toegepast?
De heat exchanger is al interessant om warmte te verspreiden, maar het lijkt mij dat dit geen effectief schonere verbranding in de kachel/kachelbuis oplevert?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

Wat restwarmte betreft, reken eens in kWh i.p.v. °C . Een optimale verbranding leidt tot veel meer opbrengst dan het laatste beetje energie uit de rookgassen halen ( laatste krijg je last van condenseren van vocht, roet en verminderde trek => alles samen is een goede combinatie voor schouwbrand ) .
Maar voor het idee van de bell zou ik toch opteren om eerst van de kachel een rocket te maken of met andere woorden isolatie aanbrengen ter hoogte van de vuurhaard zodat deze op een hogere temperatuur kan branden, het stijgende gedeelte is eigen aan iedere kachel (downdrafts nagelaten). Dit produceert rookgassen met een minimale hoeveelheid aan roet. Roet is namelijk de dief die letterlijk je hout steelt en er mee vlucht door de schouw, neemt nog wat extra warmte mee en laat nog veel sporen na zonder betrapt te worden .

Wat ervaring van stoken betreft, hier staat die kachel al >30 jaar, en het is eigenlijk nog maar de laatste jaren dat ik tot het besef ben gekomen dat ik totaal verkeerd aan het stoken was, op youtube filmpjes gezien van rocket-stoven en zo hier op dit forum verzeild geraakt. De kachel (lijkt op die dovere 300) is voorzien aan de achterkant van een watermantel, maar er zat geen regelaar op , en dan nog eens rechtstreeks aangesloten op radiatoren zonder thermostatisch kraan. Natuurlijk werkte dat voor geen meter. Dan zeg ik, pa ik ga er de boiler mee verwarmen : antwoord die , wat ga jij aanvangen met maximum 35 ° , want zo warm werd het water maar. Nu met een PID regelaar ertussen, keurig 60.0°, en die stoof, die doet het ineens al veel beter. Zo bouw je met vallen en opstaan een heel systeem op.

Wat budget betreft : er is zoiets als Marktplaats of Tweedehands . Er zijn echt koopjes te doen, en voor de diehards is er ook nog "gratis...".
Zo kocht ik tweedehands drie sets met 24 vacuum buisjes . Deze waren aangesloten op een vat van slechts 200L. Het vat is volgens de eigenaar ontploft, en de boel moest van zijnen hof. Mijn vraag was dan ook , waarom 3 sets dan ? Ja , voor de subsidies natuurlijk, voor 1 set kon je geen subsidie krijgen wegens een te klein oppervlak. Een groter vat was dan weer te duur.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door Joepie »

LeaD schreef: 02 nov 2018, 20:42 6 m2 vlakke plaat en 24 vacuumtubes onder een hoek van 70°. Deze laatste doen het nu zeer goed wegens de laagstaande zon.
De laatste zin is interessant. Over het algemeen worden de systemen onder lagere hoeken aangebracht en er is veel discussie over in welke mate de oogst dan verschilt. Meet je beide systemen los van elkaar over het jaar?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

Vlakke plaat onder hoek van 35°, sinds mei 2017 in gebruik. De vacuumbuizen onder hoek van 70° en zijn 204 dagen in dienst. Ik heb er nog geen zicht op voor de winter, maar tijdens de zomer heb ik slechts 1 dag gehad dat er 200°C in de collector ontstond na een fout in de pomp ( druk te laag wegens een lek). Voor de rest bleef dit tussen de 60 en 80° in de boiler en elke dag minstens 1 badkuip vol (t'ja gratis hé). Vlakke platen heb ik tijdens de zomer 4 van de 6 afgeschermd met een wit zeil om oververhitting te voorkomen. Alpex waarmee deze zijn aangesloten kan niet tegen kokend water. Staat nog op de agenda: vlakke platen onder een variabele hoek opstellen zodat bij storm ik deze terug platter kan leggen ( vangen nogal veel wind ) en rechtstaand bij stralend winterweer om meer warmte te oogsten.
En nu terug on toppic.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door peterberg »

Hallo Mabaert,
Ik heb eens gekeken hoe zo'n Dovre 300 er uit ziet. Het is 115 kg gierijzer, type kist op poten met de deur aan de korte zijde. Vroeger werd deze soort kachel langbrander genoemd omdat ze heel lang met een paar lange blokken konden branden. Wij hebben een dergelijk ding gehad als onze eerste houtkachel: een Jotul 118. Vanaf koud moest er een lading verstookt worden om de kachel op temperatuur te krijgen en dan nog een lading er achteraan op een laag pitje laten branden. Geloof me maar als ik zeg dat zo'n ding veel hout kost en belachelijk veel teer in de schoorsteen afzet.

Om er een bell in de vorm van een vat aan te hangen kan wel, maar dan moet je de binnenkant van je kachel bekleden met vuurvaste stenen om te zorgen dat de rookgassen heter worden. En afscheid nemen van langzaam branden, wat het rendement ten goede komt als er een bell aan hangt. Zonder die bekleding gaat het niet lukken, ferm doorstoken is vanaf dan het devies.

Vanaf deze fase heb je een kachel waar een bell achter aangesloten kan worden. Een olievat van 210 liter kan prima, twee wordt vrijwel zeker te veel van het goede zodat je geen trek meer overhoudt. Direct achter (of naast) de kachel is het eenvoudigste, een olievat op pootjes waardoor de rookgas aansluiting van de Dovre die op 63 cm van de vloer zit voor de onder- zijkant van het vat uitkomt. Aan de andere kant van het vat, ook laag, nog zo'n gat voor de afvoer. Het is aan te raden het aanvoer gat wat hoger te plaatsen dan het afvoergat om kortsluiten te voorkomen. Vergeet niet dat de verf van dat vat er helemaal af moet, anders gaat het verschrikkelijk stinken in huis.

Het is verstandig om deze opstelling eerst uit te proberen. Gaat het goed, dan zou je kunnen besluiten om het vat naar boven te verplaatsen. Dat is wat ingewikkelder omdat je voor een verticale pijp vanaf de kachel moet zorgen. Beslist geen horizontale stukken, dat levert veel te veel weerstand op. En de pijp naar boven zou in elk geïsoleerd moeten zijn. Hoe een en ander in de praktijk uitkomt kan nog wat discussie over gevoerd worden. Zo zijn twee kleinere vaten, een beneden en een boven ook mogelijk. Of naast de kachel twee kleinere vaten op elkaar. Je zou ook kunnen beginnen met een kleiner vat om het uit te proberen.

Nogmaals, een vat als bell kan heel goed, maar je kachel en je stookgedrag moeten aangepast worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door peterberg »

Een bell aan een bestaande kachel is een warmte wisselaar, het heeft vrijwel geen invloed op de verbranding. Alleen er een vat aan plakken verbetert niets.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

Is de kachel achteraan op de schouw aangesloten, of met een buis door het plafond. Je hebt ze ook met extra opzetstukken . Een foto zou toch leuk zijn.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: kachel Bell op beneden en bovenverdieping?

Bericht door LeaD »

Afbeelding
zo iets ?
Bijlagen
dovre.jpeg
dovre.jpeg (8.1 KiB) 4341 keer bekeken
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Plaats reactie