Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

Dag, ik probeer momenteel mijn cv systeem zo zuinig mogelijk te laten werken. Foto 1 is een ruwe schets hoe de verschillende onderdelen staan ten opzicht van elkaar. Het cv systeem dateert van 1986 en was een van de eerste die hier in de regio geinstalleerd werd. Toen nog met een brander op stookolie die intussen al enkele jaren op de schroothoop ligt. De ombouw naar uitsluitend houtstook is geleidelijk aan doorgevoerd sinds 2015.
Afbeelding
Bovenstaand systeem houd in dat ik de houtvergasser stook als het warme water in het grote buffervat van 2500 liter bijna op is. Via een universele aanlegthermostaat houd ik het bovenste 1/3 gedeelte (= ongeveer 200 liter) van het buffervat in de kelder op een temperatuur van 55°. De thermostaat schakelt in bij 44° en uit bij 51°. Dit kan ik naar wens (buitentemperatuur) aanpassen in gelijk welke richting. Hoe hoger de temperatuur in het kelder buffervat hoe sneller dat de radiatoren op de verdieping opwarmen. De thermostaat kan afhankelijk van de behoefte aan/uit, of via een klokthermostaat enkele uren tot een hele dag heet water vragen aan de grote buffer. Hier volstaat een lichte circulatiepomp op standje 1 om alles ruim te voorzien van warm water.
De vloerverwarming word dus ook gevoed volgens dit systeem.
Afbeelding
Dit is de 3-weg mengkraan.
Afbeeldingafbeeldinngen
De sturing gebeurd met (deels kapotte) ruitertjes die je naar behoefte rondom op de klok zet om alzo een automatische bediening te krijgen van de vloerverwarming. Simpel systeem eigenlijk, ware het niet dat deze manier van werken inhoud dat de cv pomp dan 24 uur per dag moet draaien en daarom zoek ik iets ter vervanging van dit.
Afbeelding
Nogal omslachtig en niet erg precies. Daarom wil ik dit bedieningskastje vervangen door een digitaal exemplaar. Dat lijkt misschien eenvoudig maar is het niet. De installateur van vroeger is al jaren in het rusthuis en jongere collega’s zijn niet echt genegen om hun licht hierop te laten schijnen.
Weet iemand raad?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

Vertel eerst een wat het kastje moet doen...
Dan kan ik kijken of er wat soortgelijks, desnoods met een paar sensoren oid te regelen valt...
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

Eenvoudig gesteld wil ik een horizontale weekprogrammatie kunnen instellen,
van 22 tot 6uur uit.
van 6 tot 8 uur 20,5°.
van 8 tot 15 uur 19,5°
van 15 tot 19 uur 20°
van 19 tot 22 uur 21°
Dit is slechts een voorbeeld. In de praktijk koelt het woongedeelte slechts traag af zodat er in het voorbeeld tussen 8 en 15 uur eigenlijk niks hoeft verwarmt, tenzij het echt koud is natuurlijk.
Ik wil ook kunnen afwijken van het programma door manueel hoger of lager in te stellen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

Je zoekt dus eigenlijk gewoon een klokthermostaat, die een pomp laat schakelen?
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

Ja. Maar een gewone klokthermostaat schakelt ofwel in, ofwel uit. Houd geen rekening met weers afhankelijke regeling, doet geen nuances om de kraan beetje bij beetje te openen of sluiten zoals dat nu wel gebeurd.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door LeaD »

Zijn de radiatoren van het lage-temperatuur-type ?
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

Ja. Maar werken onafhankelijk van de vloerverwarming. Zolang er warm water in het kelderbuffervat is geven de radiatoren warmte. Dit kan alleen gestopt worden door ofwel de kraan aan het buffervat dicht te draaien ofwel de thermostatische kranen aan de radiator dicht te draaien.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

Maar een gewone klokthermostaat schakelt ofwel in, ofwel uit. Houd geen rekening met weers afhankelijke regeling,
Dat is een kwestie van de goede klokthermostaat kopen volgens mij...
doet geen nuances om de kraan beetje bij beetje te openen of sluiten zoals dat nu wel gebeurd.
Waarom zou je dat willen?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

Stel:

Je pakt een differentiaal controller om je vat in je kelder op temperatuur te houden.
Dus is buffervat1 van 2500 liter 70 graden, maakt hij buffervat2 in je kelder (instelbaar) 5 graden kouder, dus 65.
Dan pak je een klokthermostaat met weersafhankelijke regeling om je radiatoren cq vloerverwarming op temp te maken/houden.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

hanskraayeveld schreef: 01 nov 2018, 09:21 Stel:

Je pakt een differentiaal controller om je vat in je kelder op temperatuur te houden.
Dat is dus precies zoals ik gedaan heb, met die correctie dat buffervat 2 (in de kelder) slechts 57° is omdat voornamelijk de VV wordt gevoed.
De klokthermostaten die ik al vond willen ook de cv temperatuur regelen, inclusief de aan/uit. En dat lijkt me in deze overbodig.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

Maar met welk probleem zit je dan nog?
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

De klokthermostaat die ik aansloot https://www.perel.eu/products/view/?cou ... &id=433366 kan geregeld worden per uur, maar niet tot op 1/10de°. Het is ook ofwel helemaal open, ofwel helemaal dicht. Zo werkt een vloerverwarming niet. (het KAN wel natuurlijk) Het hoort te regelen in kleine geleidelijke stapjes, aangepast aan de WAR, zon op de ramen, personen in huis. Het analoge systeem dat ik nu heb (32 jaar oud)doet dat maar daar blijft de pomp 24 uur per dag draaien. Bovendien is dat niet per uur in te stellen en zijn de meeste instelstukje (ruiters) kapot.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door LeaD »

Draait die pomp dan 365 dagen per jaar ? Ook in de voorbij mooie zomer ?
Denk dat je zogenaamde besparing voor de pomp nooit zal terugverdienen. Het toverwoord is ISOLEREN . Te beginnen met de driewegskraan , de rode en de blauwe buis.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door bertocello »

Nee. Alle pompen draaien uitsluitend tijdens het stookseizoen (oktober/april) nu draait de pomp 9 uur per dag. maar dat moet ik met een klokschakelaar met draaischijf zo instellen. Dit wil ik dus met een klokthermostaat doen.
Alle buizen zijn RUIM geisoleerd.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Bediening van gedateerde 3wegmengkraan

Bericht door hanskraayeveld »

Misschien dat het aan mij ligt...

Maar ik snap nog steeds je probleem niet?
Of wil je alleen meedelen hoe goed het systeem van 30 jaar oud eigenlijk is?
Plaats reactie