Vloerverwarming blijft koud

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

20181028_155412.png

Zo zou ik het zeggen...
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

Helder, dus als ik het goed begrijp, moet ik de retour links boven aansluiten en de aanvoer rechtsboven laten zitten?
Dat moet wel lukken denk ik.
Zal wel even een klusje zijn om alles leeg te laten lopen en weer te vullen en te ontluchten, maar ik ga dat volgend weekeind eens aanpassen.

Bedankt voor alle tips voor nu en mocht er iemand nog tips hebben voor het aanpassen van de retour, dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Raymon
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door jn82 »

Het is niet nodig om de retour links boven aan te sluiten. Als de thermostaatkraan en het ventiel (en uiteraard de leidingen die eraan zitten) omgewisseld worden is de verdeler aangesloten zoals de fabrikant het bedoeld heeft.
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

jn82 schreef: 28 okt 2018, 17:54 Het is niet nodig om de retour links boven aan te sluiten. Als de thermostaatkraan en het ventiel (en uiteraard de leidingen die eraan zitten) omgewisseld worden is de verdeler aangesloten zoals de fabrikant het bedoeld heeft.
Dus aanvoer beneden en afvoer naar boven. Begrijp ik dat goed? "Gewoon" een kwestie van omwisselen dus?
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door LeaD »

Retour onder of boven aangesloten, zal geen verschil uitmaken, het is de cirkulatiepomp die voor de menging zorgt van het cv water en vv water. Mocht deze pomp nu naar boven pompen was deze eenvoudiger te ontluchten, nu pompt deze naar benden ( dacht ik al gelezen te hebben = pijl omlaag).

Wees voorzichtig met het porren in het ontluchtingsgaatje van de pomp , dit bevat het keramisch lager van de motor.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door hanskraayeveld »

Typ: "vloerverwarmingsverdeler" in op Google.

Dat zie je dat bij ALLE vloerverwarmingsverdelers de warme aanvoer vlak voor de zuig van de pomp zit.
En de retour op HETZELFDE blok alleen een stuk verder uit de buurt.

Ik ben bang dat als je de 2 leidingen omwisselt, de pomp teveel tegendruk biedt aan de warme aanvoer leiding.

Je moet het zelf weten...
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door LeaD »

En van waar komt die 30 graden dan, toevoer is er dus wel degelijk, en regelen doet de thermostatiesche afsluiter ook al (ingesteld op 30 graden). Dus remming is er niet.

Wat als de lussen van de vloerverwarming niet juist zijn aangesloten ? Ik zie 2 x 2 aansluitingen .
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door WilfredT2 »

Ik denk dat er 1 groep alleen op de aanvoer zit, en 1 alleen op de retour. Gebaseerd op hoe de leidingen de grond uit komen.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door LeaD »

hanskraayeveld schreef: 26 okt 2018, 07:58 Screenshot_20181026-075449.jpg

Probeer dit eens:
De blauwe open draaien.
De rode dichter draaien.

Waar gaat de groene heen?
Hans heeft hier 5 blauwe cirkeltjes getekend, ik denk dat er 4 voor de vloerverwarming zijn ? Of worden de radiatoren ook van hieruit bediend.
Fotootjes worden blijkbaar niet meegequoot.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door WilfredT2 »

weet je, ik zit nog eens te kijken. Volgens mij draait je pomp de verkeerde kant op. de pomp lijkt op de kop te zitten.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Joepie »

Voordat je lekker gaat (laten) sleutelen aan de hand van het gespeculeer hier:

Heb je al contact opgenomen met de verkoper?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Wouter Gillis »

De collector op deze pagina lijkt sterk op de jouwe. Onderaan de pagina staat nog interessante info.
https://www.heatnet.nl/ingebruiknemen.html Groet
Wouter
Raymonvdb
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2018, 20:38

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Raymonvdb »

WilfredT2 schreef: 28 okt 2018, 20:17 weet je, ik zit nog eens te kijken. Volgens mij draait je pomp de verkeerde kant op. de pomp lijkt op de kop te zitten.
Klopt dat de pomp op de kop hangt. Pijlen staan naar beneden gericht.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door GTV6 »

Er zit maar een ding op en dat heeft Hans al geschreven de retouraansluiting moet naar links boven.
Uiteraard kunnen er nog meer problemen zijn, zoals lucht.
Uiterst vreemd dat er mantelbuis om de leidingen zit. Misschien maar een klein stukje.
Jaapio
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 nov 2018, 17:05

Re: Vloerverwarming blijft koud

Bericht door Jaapio »

Water gaat de weg van de minste weerstand, als ik de foto bekijk zie ik een leiding zitten links naast de pomp, daar zou de pomp zijn water over kunnen circuleren, ik zie trouwens het nut van dat leidinkje ook niet. Er zit een afsluiter tussen die zou je in eerste instantie eens dicht kunnen zetten. Daarnaast moeten ook de twee vloerverwarmings groepen waterzijdig in balans zijn, dat betekend dat in beide groepen dezelfde weerstand moet zijn. Ik zou de kant die lauw is, en dat leidinkje naast de pomp eens dicht zetten, daarmee verplicht je het water over de koude groep
Plaats reactie