Appel-perensap inkoken tot diksap en stroop

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Appel-perensap inkoken tot diksap en stroop

Bericht door beek »

Momenteel staat zo'n 20 liter appel-perensap op het vuur in te koken tot stroop. Ik ben alleen bang dat ik te weinig potjes heb voor deze hoeveelheid. Nu dacht ik dat op te lossen door een deel eerder te bottelen als diksap en de rest verder in te koken tot stroop. Ik vind het alleen lastig om de verhoudingen in te schatten.

Hoe dik moet het sap bij benadering zijn voor diksap? En klopt mijn veronderstelling dat diksap niets anders is dan ingekookt sap?
Wat is bij benadering de verhouding sap voor inkoken:stroop na inkoken?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Appel-perensap inkoken tot diksap en stroop

Bericht door alefarendsen »

beek schreef: 23 sep 2018, 10:44 Momenteel staat zo'n 20 liter appel-perensap op het vuur in te koken tot stroop. Ik ben alleen bang dat ik te weinig potjes heb voor deze hoeveelheid. Nu dacht ik dat op te lossen door een deel eerder te bottelen als diksap en de rest verder in te koken tot stroop. Ik vind het alleen lastig om de verhoudingen in te schatten.

Hoe dik moet het sap bij benadering zijn voor diksap? En klopt mijn veronderstelling dat diksap niets anders is dan ingekookt sap?
Wat is bij benadering de verhouding sap voor inkoken:stroop na inkoken?
Ik heb één keer stroop gemaakt en was verbaasd hoe weinig stroop er overbleef van een behoorlijk hoeveelheid sap. Weet echt de verhouding niet meer, maar het zou me niks verbazen als 20 liter sap niet meer dan 1 liter stroop oplevert... Qua verhouding diksap weet ik het sowieso niet, nooit gedaan.

Wat me wel tegenviel is de smaak. Ik had geen koperen pan ter beschikking en de smaak was behoorlijk metalig; ik begrijp dat dat niet het geval is als je koper gebruikt.

succes en laat weten hoeveel je over houdt!?
Alef
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Appel-perensap inkoken tot diksap en stroop

Bericht door beek »

Haha! Inmiddels is het voor bijna de helft ingekookt en ik merk inderdaad nog niets van een toegenomen stroperigheid. Nou, dan heb ik waarschijnlijk meer dan genoeg potjes. Ik laat wel weten wat het geworden is.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Appel-perensap inkoken tot diksap en stroop

Bericht door beek »

Het is klaar. Het sap heb ik ingedikt tot een dikke siroop, en aan het einde regelmatig een "stolproef" gedaan op een koud schoteltje. Ik heb 9 potjes van 300 cl gevuld + nog een heel klein beetje, dus zo'n 2,7 liter. Ik kwam inderdaad zeer ruim uit met de potjes! Weer wat geleerd.

De stroop is erg lekker geworden. Gelukkig geen metaalsmaak, maar een stevige, donkere (gecarameliseerde) stroop. Wel veel werk voor 9 potjes.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Appel-perensap inkoken tot diksap en stroop

Bericht door benthuis »

D'r blijft dus ongeveer een 10de over van het sap? Da's op zich nog een redelijke oogst. Stroop is niet iets dat je met liters tegelijk gebruikt....

Lekker zo'n regenachtige zondag. Hier 2,5kg rozenbottels tot jam en roosvicee verwerkt. Ook niet rendabel eigenlijk. Maar wel een welkome afwisseling op de liters pruimenprut. Moet hier gauw een houtgestookt alternatief voor hebben eigenlijk....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Appel-perensap inkoken tot diksap en stroop

Bericht door beek »

Inderdaad lekker, zo'n herfstdag. De opbrengst van de appelstroop was iets minder geweest als ik hem verder had laten indikken. Nu loopt de stroop nog iets, maar is wel smeerbaar en valt niet meteen van het mes. Uit de winkel is hij vaak dikker en blijft een lepel er rechtop in staan.

Ik hoop dat mijn trommelrasp snel arriveert, want het versappen van de appels en peren was nu eigenlijk te bewerkelijk. Maar vooral de peren kon ik niet nog langer laten liggen, omdat ze al aardig begonnen te rotten. De stroop is door zijn compacte vorm wel een efficiënte manier van opslag.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Appel-perensap inkoken tot diksap en stroop

Bericht door benthuis »

Ik ga ook een poging wagen! Ben erg benieuwd.

De handrasp ziet er goed uit... Laat je weten hoe hij bevalt? Een handaangedreven molen trekt mij ook.
De dubbele walsen met haakjes lijken me best langzaam werken. Dit rasp concept kon het ook wel eens goed doen en misschien overweg met harder spul?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Appel-perensap inkoken tot diksap en stroop

Bericht door alefarendsen »

benthuis schreef: 23 sep 2018, 22:54 Een handaangedreven molen trekt mij ook.
De dubbele walsen met haakjes lijken me best langzaam werken. Dit rasp concept kon het ook wel eens goed doen en misschien overweg met harder spul?
Dat de versie met walsen met harder spul minder goed overweg kan, kan ik beamen. We kregen er één voor onze bruiloft (en ook een pers) afgelopen maand. De pers ben ik tevreden over, hoewel hij groter had gemogen. De molen voor appels en peren ook wel, maar voor bieten ofzo gaat ie het niet redden. Ik zit echter nog steeds te azen op oude de groentemolen van m'n opa die hij voor op de eendenboerderij gebruikte. Die staat nu nog op het oude erf aldaar bij mijn broer. Maar eens lief aankijken 8).

Overigens handaangedreven ben ik wel okay mee. Ik zou voor dit soort werk wat elke keer terugkomt geen fossiel / elektrisch aangedreven iets willen.

Ik moet overigens ook snel aan de slag met de appels en de peren. Maar ja, heb ook nog een huis te schilderen :shock:

a
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Appel-perensap inkoken tot diksap en stroop

Bericht door beek »

benthuis schreef: 23 sep 2018, 22:54 De handrasp ziet er goed uit... Laat je weten hoe hij bevalt? Een handaangedreven molen trekt mij ook.
De dubbele walsen met haakjes lijken me best langzaam werken. Dit rasp concept kon het ook wel eens goed doen en misschien overweg met harder spul?
Ik heb hem gisteren eindelijk binnengekregen. Er waren leverproblemen, volgens de fabrikant door een grotere vraag omdat de appeloogst groter is dan anders.
Zojuist de eerste appels geraspt. Het gaat lekker snel, in een kwartiertje twee 10-liter emmers vol geraspt. Je moet wel nu en dan wat druk op de appels uitoefenen, anders dansen ze alleen op en neer en wordt er weinig geraspt. Maar ik had ze dan ook niet in kwarten gesneden, maar in zijn geheel in de rasp gegooid. Dan heeft de rasp in het begin natuurlijk minder grip.
Ik ga later nog proberen om bieten voor de varkens te raspen. Maar dat zou zeker moeten gaan.

Update: de eerste geraspte appels heb ik geperst. Dat ging op zich prima, maar de sapopbrengst is niet optimaal. Na het persen van de eerste emmers heb ik nu ongeveer 10 kg droge stof en 5 kg sap uit 15 kg appels. Dat is minder dan uit de sappan of uit het persen van fijne pulp. De opbrengst zou volgens mij wel tweemaal zo hoog kunnen zijn. Het hangt vast ook van de soort appels af. Ik laat de emmers nu even staan (ik moet vanmiddag toch andere dingen doen). Misschien treedt er dan al meer sap uit en wordt de opbrengst vanzelf hoger.

Update 2: de mindere sapopbrengst ligt toch niet aan de rasp, maar aan de appels. Het zijn vooral Brabantse Bellefleur, die gewoon niet zo sappig zijn. Daarnaast heb ik maar een klein schroefpersje van 10 liter.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Appel-perensap inkoken tot diksap en stroop

Bericht door benthuis »

Goed om te horen dat de rasp werkt.
Ik ben nog wel benieuwd of het gebruik van pecto enzymen ons nog wat brengt. Maar ik lees nog geen ervaringen.

Ik had ook een paar emmers van een appel waarvan het sap wat wittig was een de smaak flauw... Opbrengst maar de helft. Bleek een zomerappel te zijn. Echter de cider ervan lijkt prima...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie