Heatepipes ism vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ivobeegden85
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2018, 22:13
Locatie: Limburg NL

Heatepipes ism vloerverwarming

Bericht door ivobeegden85 »

Ik ben op zoek naar ervaringen van andere op dit forum.

Ik heb sinds een paar weken een installatie gebouwd welke puur voor de vloervermarming is. (Tapwater vlakkeplaat en pv heb ik al).

De installatie:
40 heatpipes platdak zuid 45graden
Boiler 300 liter met 2 spiralen en optie elektr element.
Pomp. Resol

Cv ketel staat op zolder, boiler 300L staat beneden naast de vloerverwarming verdeler (met mengkraan 40graden ingesteld).

Ik heb nu de heatpipes op de bovenste spiraal aangesloten zodat ik snel t warme water kan opnemen (ditwerkt prima) Ik merkte op dat op zonnige dag zonder warmtevraag de boiler top op 95 graden had. En onderin 30 graden. In de winter zou dit prima zijn, maar heeft iemand ervaring om beide spiralen te gebruiken?.

Verder heeft de de pomp een nacht vakantie koelfunctie. Ik vroeg me af wat zou het beste zijn. Het boilervat warmte dump via radiator, of radiator van auto. Of de leiding van de glycol hierop.

Grt :fff
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Heatepipes ism vloerverwarming

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Ivo,

bij mij wordt 1000 lt buffer gelaagd geladen door 8m² vlakke plaat dmv de regelaar (UVR61) en een driewegklep. Zodra het water uit de collector 3 graden warmer is dan de bovenste voeler in de buffer schakelt de driewegklep en wordt de bovenste spiraal aangesproken. Is het water koeler, gaat het terug naar de onderste spiraal. Ik heb wel een buffer zonder spiralen maar het principe is hetzelfde.

Ik zou de heatpipes veel rechter zetten dan 45°, zo'n 65° à 70°Meer opbrengst in de winter en minder stagnatie in de zomer.

groet
Wouter
ivobeegden85
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2018, 22:13
Locatie: Limburg NL

Re: Heatepipes ism vloerverwarming

Bericht door ivobeegden85 »

Hallo Wouter,

Dankje voor je bericht, goede keuze om dat zo te doen met de 3weg klep. Zo gebruik je de hele buffer en minder stagnatie en alle energie in de buffer.

70 graden hoek ipv 45graden zou beter zijn voor de winter.

Ik deel de link even. Indien mensen nog koppelingen zoeken voor de solar ribbelbuis https://potz-blitz.eu/Verschraubung-Fitting/

Heb hier nog wat koppelingen besteld en wil eens testen om eerst het onderste spiraal te gebruiken gevolgd door bovenste spiraal. Een 3weg klep is beter maar wel duurder of weet iemand hier een adres voor.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Heatepipes ism vloerverwarming

Bericht door Ruuben »

Altijd je zonneboiler op onderste spiraal laden. Veel hoger rendement! Delta t is dan maximaal.

Extra drieweg kleppen is echt onnodig duur en kwetsbaar
Warmte cummuleert toch bovenin je buffer.

Let op. Er zijn twee soorten ribbelbuis en bijpassende koppelwijze
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Heatepipes ism vloerverwarming

Bericht door Wouter Gillis »

Warmte cummuleert toch bovenin je buffer.
als je onderin laadt maak je heel de buffer warm. Het verschil tussen bovenin de buffer en onderin zal hooguit 5 °C zijn. Wanneer je gelaagd laadt, is dit verschil veel meer uitgesproken. Je hebt dus veel sneller nuttig warm water bovenaan én de onderkant blijft langer koel waardoor het rendement van de collector duidelijk stijgt.

groet
Wouter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Heatepipes ism vloerverwarming

Bericht door Ruuben »

Blijkbaar gedraagd water in een buffer zich in België heel anders dan in Nieuwegein.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Heatepipes ism vloerverwarming

Bericht door kockie »

Geef de definitie van onderin.

Ik denk dat daar het verschil zit.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Heatepipes ism vloerverwarming

Bericht door Wouter Gillis »

Warm water dat onderaan de buffer wordt ingevoerd en moet stijgen naar de kop van de buffer verliest onderweg dus geen warmte?
Mogelijks is het verschil in gelaagdheid bij jou meer dan de 5°C die ik aangaf maar dat heeft vooral met de overmaat aan heat pipes te maken. Het verschil tussen aanvoer en retour is door die overmaat veel groter. Daardoor zal het bufferwater sterker aangewarmd worden, sneller stijgen en dus het verschil tussen top van de buffer en onderin meer uitgesproken zijn. Het is een heel ander verhaal als je met meer gebruikelijke aantallen pipes gaat werken.

Onderin voor mij is op 25% van de hoogte.

groet
Wouter
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Heatepipes ism vloerverwarming

Bericht door LeaD »

Blijft nu de vraag : hoeveel energie valt er in de winter en de twee tussenseizoenen te oogsten ? Heeft daar iemand cijfers over ? Ik overweeg ook om een aantal heatpipes bij te plaatsen als extra verwarming . Ik heb al 6 m2 vlakke plaat voor sani water . Daarbij 24 pipes bijgeplaatst onder een hoek van 70 graden. Deze laatste beviel mij uitstekend, ik heb geen last gehad van oververhitting ondanks de mooie zomer en ik zie nu met de al wat lagerstaande zon het rendement t.o.v. de vlakke platen toenemen . Vlakke platen onder een hoek van 35 graden. Dat laatste was dus geen goede keuze.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ivobeegden85
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2018, 22:13
Locatie: Limburg NL

Re: Heatepipes ism vloerverwarming

Bericht door ivobeegden85 »

Zo te lezen een leuk onderwerp gestart..

Vandaag met mn 40 heatpipes en 300 liter zat ik bovenin op 95 graden. Op bovenste spiraal aanvesloten. En de affakkel procedure handmatig gestart. Onderin het vat was maar op 30 graden.

Water in tank geen beweging omdat er geen verwarming aan is.

Morgen of overmorgen ga ik het omzetten dat eerst onderstespiraal pakt en hierna de bovenste spiraal. Zodat de volledige tank maximaal word geladen. De meeste warme energie zal zich afgeven onderin de tank = koude water. En als nabooster de bovenstespiraal. Stagnatie zal ook minder snel optreden. Via 3wegklep wat wouter aangaf is beter maar is duurder. Dat heb je als voordeel snel warmte.

Voor de zomerperiode ga een elektrische screen op de heatpipes monteren en koppel deze als motor 2 aan de resol besturing. Ook wel als shutdown voor het systeem. Dit lijkt me technisch beter dan afvakkel radiator.

Ik ben benieuwd wat het doet in de winter via beide spiralen te voeden aan de buffer. En hoelang het zal duren dat ik aan de 90 graden zit. (Zoals in de eerste post deze setup is alleen voor vloerverwarming). In vergelijke met de vlakkeplaat installatie bereikt deze niet zo snel de hogere temparatuur welke ik heb voor t tapwater.
ivobeegden85
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 sep 2018, 22:13
Locatie: Limburg NL

Re: Heatepipes ism vloerverwarming

Bericht door ivobeegden85 »

Ruuben schreef: 16 sep 2018, 23:50 Altijd je zonneboiler op onderste spiraal laden. Veel hoger rendement! Delta t is dan maximaal.

Extra drieweg kleppen is echt onnodig duur en kwetsbaar
Warmte cummuleert toch bovenin je buffer.

Let op. Er zijn twee soorten ribbelbuis en bijpassende koppelwijze
Kun je me uitleggen van de 2 soorten ribbelbuis? Of waar ik dat aan kan zien? Zodat de koppeling ook bij de juiste type buis hoort.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Heatepipes ism vloerverwarming

Bericht door Ruuben »

LeaD schreef: 18 sep 2018, 14:45 Blijft nu de vraag : hoeveel energie valt er in de winter en de twee tussenseizoenen te oogsten ? Heeft daar iemand cijfers over ? Ik overweeg ook om een aantal heatpipes bij te plaatsen als extra verwarming . Ik heb al 6 m2 vlakke plaat voor sani water . Daarbij 24 pipes bijgeplaatst onder een hoek van 70 graden. Deze laatste beviel mij uitstekend, ik heb geen last gehad van oververhitting ondanks de mooie zomer en ik zie nu met de al wat lagerstaande zon het rendement t.o.v. de vlakke platen toenemen . Vlakke platen onder een hoek van 35 graden. Dat laatste was dus geen goede keuze.
Je kan hier wat bekijken.
http://www.solar2all.com/opbrengst.php
De rekenmodule heeft een storing, maar zal vast weer online komen.
Daar kun je veel van opsteken.
Plaats reactie