MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door appelblauwzeegroen »

Ik ben van plan een MCZ Vivo 80 Hydro aan te schaffen. Het is volgens mij een van de weinige inbouw CV-pelletkachels, dus veel keuze heb ik helaas niet (als ik wat over het hoofd heb gezien: alternatieven zijn welkom). Deze kachel zal met zijn waterzijdige 14 kW mijn hele huis verwarmen (120 m2, matig geïsoleerd). Wel blijft er nog een gasketel als backup. Nu had ik enkele vragen:
  • Kun je een CV-pelletkachel gewoon op je bestaande aanvoer en retour CV-leidingen aansluiten en kan de bestaande CV ketel dan tevens als bij- of naverwarming dienen? Of moet dat altijd met een open verdeler of buffervat?
  • Ik zie in de handleiding dat er eigenlijk niets nodig is bij deze kachel, buiten je radiatoren en je leidingen. Een expansievat, pomp en een overstortventiel (2.5 bar) zitten er al in. Is dit voldoende voor een middelgroot huis met acht radiatoren?
  • Het enige wat ik mis in de handleiding is een thermostatisch mengventiel (een zgn. 'thermomixventiel'). Dit is meen ik nodig bij kachels om een hoge retourtemperatuur te creëren, wat beter is voor de kachel. Ik meen dat deze nog niet aanwezig is en dus bijgeplaatst zal moeten worden?
  • Hij moet aangesloten worden op een bestaande schoorsteen. Idealiter zou ik hem ernaast willen plaatsen zodat hij minder uit de muur steekt. De schoorsteen zelf heeft immers al een uitstulping. De aansluiting van de schoorsteen zit echter vooraan. De rookgasafvoer moet dus een hoekje om als hij er naast wordt ingebouwd. Kan dit zonder problemen? (Volgens de handleiding kan ik meerdere bochten van 90 graden maken (p. 16).)
  • Het overstortventiel moet neem ik aan aangesloten worden op het riool. Dat wordt echter moeilijk in de woonkamer. Kan ik er ook gewoon een opvangbak o.i.d. onder zetten of is dit niet aan te raden?
Hopelijk kan er iemand met deze kachel of een andere CV-pelletkachel mijn vragen beantwoorden en zijn of haar ervaringen delen!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door hanskraayeveld »

1. Ja. Nee.
2. Snap niet echt de vraag.
3. Zeker aan te raden.
4. Als hij een goede ventilator heeft, geen probleem.
5. Opvangbak zou ik niet aanraden. Er kan serieus veel en extreem heet water uit komen. Riool is goed, maar liefst geen pvc, ivm de hete temp. Onder in de kruipruimte lozen is het best.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door WilfredT2 »

Is het rendement van een pellet CV haard hoger dan dat van een 'stukhout' CV haard?

Ik heb een CV haard op stukhout, met een total vermogen van 21 kW, (waterzijdig 15 kW.) Ik moet hard stoken om daarmee onze kamer/keuken van in totaal 60 m2 mee te verwarmen, en dan kachel zelf staat dan ook nog in die kamer. Meer ruimtes verwarmen lukt gewoon niet.

Daarbij komt dat ons huis inmiddels goed geisoleerd is.

ik vraag me dus af of deze kachel voldoende is om 120 m2, matig geisoleerd, te kunnen verwarmen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door hanskraayeveld »

Is het rendement van een pellet CV haard hoger dan dat van een 'stukhout' CV haard?
Inderdaad is het rendement vaak een stuk hoger. (Rond de 90%)

Maar wat vooral telt, is dat een pelletkachel, echt de hele tijd 14 kW levert. Hij zorgt zelf voor zijn invoer/toevoer.

Als we naar jou kachel gaan kijken, levert deze een vermogen af, van maximaal 14 kW. Over een stook van gemiddeld 3 uur, zal hij ongeveer een uur aan de 14 kW moeten komen. Gemiddeld zal hij rond de 10 kW moeten leveren.

Nu de praktijk.

Ik had een beest van een kachel. Een efel harmony 2 omgebouwd naar water.
boilerwoodstove.simplesite.com
Boven de 80% rendement (75% van de stookduur)
Als ik deze keihard liet bulderen ging hij naar de 15 kW waterzijdig. Dan kon ik hem echt elke anderhalf uur vullen met 10 kg hout. Niet normaal zoals dat hout vrat.
Bij normaal stoken zat ik op een gemiddelde! van 8 kw, met de piek naar de 12 kW, een half uur na het vullen.

Neem van mij aan (ik heb een paar houtkachels getest), dat jij eerder naar de 5 kW gemiddeld gaat, dan naar de 10. Ik kon mijn huis, matig geisoleerd, 70 m2 beneden, 50 m2 boven, EN mijn sanitairvoorziening, er goed mee warm krijgen/houden. Ik stookte van 17.00 tot ongeveer 5.00. Meestal als ik op kwam s ochtends was hij net wel uit. Hij hield het beneden op 23 a 24 graden tot 17.00 op 22 graden. (Vloerverw)

Wat ik dus wil zeggen:

14 kW constant, of 15 kw max, is nogal een verschil.
Meet nu zelf eens wat hij daadwerkelijk levert. Koop een watermeter, 2 temp meters en een stopwatch. Meet elk half uur even zijn vermogen. Je zal verbijsterd zijn...
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door WilfredT2 »

hanskraayeveld schreef: 13 aug 2018, 12:13
Is het rendement van een pellet CV haard hoger dan dat van een 'stukhout' CV haard?
Meet nu zelf eens wat hij daadwerkelijk levert. Koop een watermeter, 2 temp meters en een stopwatch. Meet elk half uur even zijn vermogen. Je zal verbijsterd zijn...
dat wil ik ook ooit nog wel eens doen. Als de verbouwing klaar is :D

het ging me er nu even om of het wel voldoende zou zijn.

Het lijkt misschien alsof ik ontevreden ben over de hout CV, en dat is zeker niet zo. :D

Bedankt voor de toelichting.
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door appelblauwzeegroen »

Fijn! Mijn keuze voor de MCZ Vivo 80 Hydro is hiermee dan goed bevonden. :D

hanskraayeveld schreef: 09 aug 2018, 22:59 1. Ja. Nee.
Ok duidelijk, dat leek mij ook, alleen vroeg me af of er daarnaast nog iets nodig was. Maar het moet dus gewoon zoals op pagina 38 van de handleiding maar dan met CV-ketel erbij die ergens aangesloten wordt:

Vivo 80 Hydro aansluitschema 1.png

Ik laat hem trouwens tevens door een sanitair warm water (SWW) boiler stromen (zonneboilervat met extra spiraal), dus eigenlijk precies zoals op pagina 39:

Vivo 80 Hydro aansluitschema 2.png

Ik snap in dat diagram overigens niet wat al die andere icoontjes betekenen (bij de leidingen van de aanvoer naar de boiler). Er staan namelijk geen letters bij met bijschift zoals bij de rest dus ik vraag me af wat ze precies bedoelen?

Verder om in de zomer de kachel niet aan te hoeven doen komt er een zonneboiler, per diagram 3:

Vivo 80 Hydro aansluitschema 3.png


2. Snap niet echt de vraag.
Laat maar, was inderdaad een vage vraag.

3. Zeker aan te raden.
Dus dat mist gewoon in de diagrammen, wel raar. Ik vind het ook vrreemd dat er geen enkele vermelding over in de handleiding staat. Ik kwam het in ieder geval nergens tegen.

4. Als hij een goede ventilator heeft, geen probleem.
Tsja, ik neem aan van wel... Kijk ongeveer zo wilde ik het doen (even een heel eenvoudig tekeningetje):

inbouwpelletkachel, schoorsteen.png
inbouwpelletkachel, schoorsteen.png (7.53 KiB) 6578 keer bekeken

De kachel komt dus vlak naast de schoorsteen, in een metalen rek, omgeven door niet brandbare gipsplaten (of iets dergelijks). De rookgasafvoer moet dus best wel een eind naar het aansluitpunt op de schoorsteen. Ik zoek nog even uit hoe dat precies moet, aangezien alles nu nog dichtgestuct zit. De pelletinvoerglijbaan komt met het luikje ergens aan de zijkant te zitten.

5. Opvangbak zou ik niet aanraden. Er kan serieus veel en extreem heet water uit komen. Riool is goed, maar liefst geen pvc, ivm de hete temp. Onder in de kruipruimte lozen is het best.
Ok, dan denk ik hier nog even over na. Het probleem is dat het om een verdiepingswoning gaat, en op elke verdieping zit een pijp in de schoorsteen. De pelletkachel komt niet op de begane grond, dus ik heb niet gemakkelijk toegang tot de kruipruimte en een leiding trekken is ook niet handig. Is het een optie om water te lozen door een van de ongebruikte schoorsteenpijpen? Ik heb eigenlijk geen idee waar die precies op uitkomen. Ik vermoed dat ze dicht zijn aan de onderkant/alleen naar boven gaan.

Opmerkingen en kritiek welkom.

(Ik heb de drie mogelijke aansluitdiagrammen even als bijlage toegevoegd -- vindt MCZ vast niet erg en valt hoogstwaarschijnlijk onder schappelijk gebruik.)
Bijlagen
inbouwpelletkachel, schoorsteen.png
inbouwpelletkachel, schoorsteen.png (7.53 KiB) 6578 keer bekeken
Vivo 80 Hydro aansluitschema 3.png
Vivo 80 Hydro aansluitschema 2.png
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door hanskraayeveld »

Het zou kunnen zijn, dat er al "iets" in de pelletkachel zit, dat er voor zorgt dat de temp niet onder de 60 graden komt.

Bijvoorbeeld een pompthermostaat. Die pas gaat pompen als de temp boven de 60 graden komt.

Nadeel: toch koud water onderin je kachel, en bij hard pompen, gaat de pomp pendelen (aan/uit slaan) omdat de temp dan telkens onder de 60 graden zakt.

Beste is gewoon een mengventiel.

Over het schema met boiler:

Ik persoonlijk zou de warme van je kachel, altijd EERST door je boiler heen gooien en daarna de retour naar je radiatoren/vloerverwarming. Het is namelijk heel lastig af stellen. Als hij koud is wil je een hoop heet water erdoor hebben, als hij heet is niks.
Anders gaat er al een hoop heet water terug naar je houtkachel.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door hanskraayeveld »

Het zou kunnen zijn, dat er al "iets" in de pelletkachel zit, dat er voor zorgt dat de temp niet onder de 60 graden komt.

Bijvoorbeeld een pompthermostaat. Die pas gaat pompen als de temp boven de 60 graden komt.

Nadeel: toch koud water onderin je kachel, en bij hard pompen, gaat de pomp pendelen (aan/uit slaan) omdat de temp dan telkens onder de 60 graden zakt.

Beste is gewoon een mengventiel.

Over het schema met boiler:

Ik persoonlijk zou de warme van je kachel, altijd EERST door je boiler heen gooien en daarna de retour naar je radiatoren/vloerverwarming. Het is namelijk heel lastig af stellen. Als hij koud is wil je een hoop heet water erdoor hebben, als hij heet is niks.
Anders gaat er al een hoop heet water terug naar je houtkachel.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door JantjeV8 »

Bedoel je met 'verdiepingswoning' dat er iemand anders onder u woont? Dan zou 1 van die andere schoorsteenpijpen wellicht van uw onderburen zijn. Zou daar niet meteen kokend water doorheen kieperen..
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door hanskraayeveld »

Waarom niet? :lol:
appelblauwzeegroen
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 aug 2018, 16:00

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door appelblauwzeegroen »

Oké duidelijk, mengventiel is nodig dus, of kan in elk geval geen kwaad.

Het water eerst door de warmtewisselaar van mijn boiler laten gaan en dan pas door de radiatoren is niet echt mogelijk, want de boiler zit op een heel andere plek en de pelletkachel wordt gewoon in de woonkamer aangesloten op de CV-leidingen. Ik weet nog even niet hoe de regeling precies gedaan moet worden. Als de boiler koud is dan moet de pelletkachel aan gaan, maar alleen maar als er ook warmte in de woonkamer nodig is (er is namelijk niet alleen waterzijdig vermogen, dus in de zomer de kachel aan is bijv. ongewenst).

De regeling zal denk ik uiteindelijk aangesloten moeten worden op de twee contacten genummerd met "3" in de handleiding op p. 48. Deze worden in de handleiding "voltage-free" of "clean contacts" genoemd. Geen idee wat dat precies is. Betekent dat dat als je die contacten kortsluit dat de kachel dan aangaat? Zijn deze contacten gewoon aan te sluiten op een 24V thermostaat zoals we die in Nederland kennen? En wat betekent die Auto-Eco modus dan op p. 49 (lijkt mij dat dit gewoon de thermostaatwerking omschrijft)?

En weet iemand al zoals ik eerder vroeg wat die icoontjes in de stroomschema's betekenen bij de boiler?

Het is inderdaad een gebouw met meerdere woonlagen, met geloof ik op elke verdieping een aansluiting en dus een schoorsteenpijp. Ik denk dat ik in eerste instantie maar voor een opvangbak ga en dat ik dat op den duur dan op een wat nettere manier ga installeren. Als ik netjes onder de 2,5 bar blijf dan wordt het overstortventiel in principe nooit geactiveerd (tenzij het interne expansievat het begeeft). Zou het in dat geval veiliger zijn om een tweede expansievat te plaatsen? Het idee van storten in een andere schoorsteenpijp zal ik toch maar even loslaten. :)
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door WilfredT2 »

In principe wordt je overstort niet geactiveerd nee. Net als je rookmelders, of je autogordels, of je motorpak.

Toch gebruikt men het, omdat de gevolgen zeer groot kunnen zijn, indien je deze maatregelen niet neemt. Dus ja, de kans is klein, maar de gevolgen kunnen groot zijn.

Zorg dus echt voor een fatsoenlijke afvoer, anders zou ik er niet aan beginnen. Of je moet een open, drukloos systeem nemen.

Er zijn een aantal mensen hier die daar veel vanaf weten. Dan loop je geen risico meer.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door JantjeV8 »

WilfredT2 schreef: 23 aug 2018, 09:48 Dan loop je geen risico meer.
Niet qua uit elkaar knallen, natte voeten kun je nog steeds krijgen.
decor
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2019, 21:05

Re: MCZ Vivo 80 Hydro vragen/ervaringen

Bericht door decor »

zijn er al mensen die de vivo 80 in gebruik hebben? Ik zou graag weten of de vivo 80 op cv stil is. Of tie veel onderhoud vergt en hoe het vlambeeld eruit ziet.
Plaats reactie