Starter

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Starter

Bericht door diamond »

Hallo forumleden,
Zoek wat hulp bij keuzes graag kom ik even in contact met iemand met ervaringen met de Attack SLX 55
En zoek nog wat hulp bij de boiler/voorraadvat keuze.
Mijn bedoeling is :
Attack SLX 55
buffervat 2000L en dan
aparte warmwatervat?(met elektr. verwarmingselement) voor douchen
Doe je dan in de zomer ook je ketel opstoken om te douchen?
Woon zelf in Friesland.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Starter

Bericht door kockie »

Dag starter,

De keuze van de ketel is niet zo belangrijk voor de uiteindelijke werking van het systeem. Ik vind zelf de combinatie houtvergasser met zonneboiler een hele mooie. Als het stookseizoen afgelopen is, is de zon vaak zo sterk dat deze (een groot deel van) de warmwatervoorziening voor rekening kan nemen. Een elektrische verwarmingsspiraal is dan fijn om achter de hand te hebben bij een aantal zonloze dagen achter elkaar in de zomer.

Hier kun je mijn denk- en actietraject lezen viewtopic.php?f=3&t=1640&hilit=zonneboiler+houtcv
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Starter

Bericht door diamond »

Bedankt voor je reactie heb het meeste doorgelezen en deze situatie wil ik dus ook ongeveer
uitgezonderd de vloerverwarming.
Het gaat mij vooral om de keuze van het 200l vat daar zijn meerdere mogelijkheden?
Er is mij al afgeraden een met ingebouwde voorraadboiler te nemen.
Maar kan je dan ook zomers de 2000l uitlaten en voor warmwater alleen de 200l mee laten circuleren
en dan vergasser half(of zacht) opstoken?
Wil namelijk nog even nadenken over de heatpipes.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Starter

Bericht door pelletpower »

schichtenspeicher solar

Ga daar maar eens opzoeken
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Starter

Bericht door WilfredT2 »

welkom.

mijn voorkeur zou ook uitgaan naar een zonneboiler voor de warmere maanden. We hebben dit zelf ook, en dat werkt perfect. in ons geval staat er een 300 liter vat, dat is voldoende voor een 4 persoons huishouden.

Ik vraag me nog wel af waarom je een slx55 wil. Dat is echt groot hoor. daar kun je heel wat hout naartoe slepen. heb je zoveel capaciteit nodig?

Je kunt een vergasser op minder dan vol vermogen stoken, maar er is wel een minimum en het is beter om het maximal te stoken. Het is verre van ideal om 200 liter water even warm te moeten stoken met een 55 kw vergasser.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Starter

Bericht door dormos »

Een optie die je ook kunt overwegen is zonnepanelen in combinatie met een electrische boiler, zo heb ik het opgelost.

Ik heb twee buffervaten van 2000 liter en een warmtewisselaar voor warm tapwater. De boileringang heb ik aangesloten op de uitgang van de warmtewisselaar. Als er gestookt wordt en er is warmwatervraag, dan gaat heet water van de wisselaar de boiler in. Deze verbruikt dan een beetje stroom om het water op temperatuur te houden. In de zomer, als er niet of weinig gestookt wordt, stroomt er koud water uit de wisselaar de boiler in, en de boiler verwarmt dit met zonnestroom.

Ik vind zo'n installatie een stuk minder complex dan een zonneboiler, en een overschot aan stroom kan ik gewoon gebruiken. Een overschot aan warmte kun je nergens kwijt en is dus verlies. Ik hoef niets af te sluiten of om te schakelen bij de wisseling van seizoenen.

Groet,

Hans
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Starter

Bericht door diamond »

Ik heb gekozen voor de 55kw vanwege meer subsidie
En er kan mooi lang hout in(75cm) en ik ben alle dagen thuis om te vullen.
Er is al 1 vrachtauto vol gezaagd :D en heb nog geen kachel :lol:
En ook nog een gastenverblijf wat gebruikt wordt en
s'winters vorstvrij gehouden moet worden.
Ik heb al 45 zonnepanelen maar gebruik veel stroom
dikke compressor, autobrug, airco voornamelijk voor verwarmen.
We zijn maar met 2 personen maar wil nu toch wel eens het hele huis lekker warm.
En als er over is ook m'n werkplaatsje.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Starter

Bericht door dormos »

Is het niet zo dat als je met hout gaat verwarmen een deel van het stroomverbruik vervalt dat je nu voor verwarming via de airco gebruikt?
Als dat zou is hou je wellicht kWh'en stroom over waarmee je in de zomer tapwater kunt verwarmen.

45 panelen = 11250 Wp = ongeveer 10.000 kWh per jaar.
Dat is aardig wat en niet bepaald ecologisch...

Groet,

Hans
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Starter

Bericht door WilfredT2 »

als je bijvoorbeeld een slx20 neemt, kan net zulk lang hout in. De vulkamer is evengroot als bij een slx55. Je kunt hem maximal opstoken, waardoor het rendement hoger wordt, en de uitstoot minder De slx55 kan (even uit mijn hoofd) 2 uur branden op een volle vulling. Een slx20 kan 8 uur branden op een volle lading.

en als je een fatsoenlijk geisoleerd huis hebt, is 55 kw enorme overkill voor een 2 persoonshuishouden. Hout mag dan niet duur zijn, of zelfs gratis, daar trekt het milieu zich niets van aan.

Ik weet dat de subsidie het verleidelijk maakt om de kachel te kiezen met hoogste subsidie, maar ik betwijfel serieus of dit op lange termijn het gebruikscomfort gaat leveren wat je zoekt.

Een voordeel zou wel kunnen zijn dat je in combinatie met een echt grote buffer van bijv. 5000 liter grotere periodes kan overbruggen waarbij je niet hoeft te stoken. Maar deze buffers zijn dan weer dermate prijzig dat je totaalprijs weer hoger wordt dan bij een kleinere vergasser icm kleinere buffer.

Je schrijft dat je nog geen kachel hebt, dus overweeg nog eens of je echt zo'n grote vergasser nodig hebt.

En ik heb onlangs een slx20 gekocht, dus ik heb denk ik dezelfde overwegingen gemaakt als jij. De kachel moet nog aangesloten worden, daar ben ik momenteel mee bezig in wat vrije tijd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Starter

Bericht door kockie »

Mijn, vrij onbescheiden, mening is dat het vermogen van een vergasser niet zoveel uitmaakt, als je maar een bijpassende buffer hebt. Ik heb zelf een 55kW ketel die ik soms maar 1 keer per 3 dagen stook. In de winter heb ik 'm harder nodig, dan stook ik 2 huizen warm. Ik vind het wel fijn dat ik relatief kort hoef te stoken en kort hoef op te letten of alles wel goed gaat.

Over het SWW (sanitair warm water): zoveel mensen, zoveel wensen. Ik heb gekozen voor een setje vacuumbuizen met daaraan een 200 liter boiler. Die 200 liter was een keuze die ik graag anders had gedaan (op moment van kiezen al), maar er was nergens een fatsoenlijke plek voor een boiler. Door plaatsgebrek is er 200 liter gekomen. Ik had graag een 500 liter boiler gehad met een extra dik isolatiepakket zodat ik het een paar dagen uit kon zingen bij weinig zon.

Mijn buren hebben een zelfde soort verwarmingssysteem als ik. Zij hebben alleen geen zonneboiler. Zij stoken nu 2 maal per week of 3 maal per 2 weken (weet ik niet zeker) de vergasser op om SWW te maken. Voor nood hebben we beiden een elektrische spiraal.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Starter

Bericht door Paul Joosten »

Heb je veel / langdurig sww nodig? Wij hier niet en we redden het met in de keuken een kleine close-in boiler (7 liter) en voor de douche een doorstroomboiler, een soort elektrische geiser. Je kunt dan geen bad nemen of een douche als een waterval maar met ons bescheiden bespaarkopje op de douche is het ook hartje winter mogelijk om met 3x16 A het water van koud naar voldoende aangenaam op te warmen. Geen verliezen, geen opslag, zeer geringe investering. Je moet wel zeker weten dat je die 3x16 A kunt trekken zonder dat de hoofdzekering het begeeft. Ik overweeg nog een ongeïsoleerd buffervaatje in huis te plaatsen zodat het koude water uit de grond alvast op kamertemperatuur kan komen en het sww nog iets warmer gemaakt kan worden zonder dat er extra vermogen nodig is.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Starter

Bericht door diamond »

Alvast iedereen tot zover bedankt voor alle suggesties .
Ik heb nog wel een vraagje over de boiler
Waarom lees ik in D vaak rvs voor drinkwater
en het wordt een boiler met 2 spiralen denk ik
1 voor de vergasser en 1 voor de zonne heatpipes.
Is het water lekker heet uit zo'n zonneboiler?
Kan ik dan ook tijdelijk deze beiden op de vergasser aansluiten?
of komt er dan teveel roestvorming in de zonneboiler spiraal?
En voor aan/afvoer alles 22 of 28 mm koper of cv pijp?
van vragen komen vragen :wink:
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Starter

Bericht door diamond »

Hoi Paul,
Las je stukje over regenwater en zo is het bij mij begonnen.
Regenputje laten plaatsen (10.000ltr) pomp gebruikt stroom dus toen zonnepanelen 45
en nu dan maar de houtvergasser.
Ik heb 3 wc op regenwater tuin sproeien en wassen deden we ook.
maar sinds de kinderen de deur uit zijn wassen we weer met water.
Gebruik geen filters alleen een voorfiltertje voor grof bladerwerk.
Eens in de zoveel tijd moet ik de vlotterkraan schoonmaken door micro aanslag.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Starter

Bericht door wbe »

hallo,

wij hebben hier ook een slx55 staan welke vorig jaar rond deze tijd gekocht is. we hebben er dus nog maar 1 winter mee gestookt maar het bevalt prima.

ik ben het met kockie eens dat het vermogen er niet heel erg toe doet zolang je de warmte maar kwijt kunt.

wij stoken er hoofdzakelijk wilg mee maar zelf dan duurt het toch een uurtje of vier voor dat hij leeg is. volgens mij is het rendemend niet slechter dan een vergasser met lager vermogen dus ik zie ook niet in wat de voordelen van een lichtere zou zijn.

wel ben ik van mening dat je hem op vol vermogen moet laten branden en dus niet terug regelen.

hier zit hij gewoon op een simpel stalen buffervat welke direct op het verwarmings systeem van het huis zit aangesloten. het water wat door de vergasser loopt komt dus ook door de vloerverwarming.

het warme water uit de buffer wordt door de spiraal in de zonne boilergepompt en dan met en meng ventiel naar 50 graden terug gebracht en dan door de vloerverwarming. de pomp wordt gestuurd door een draadloos thermostaat welke normaal voor IR verwarming is.

groet watze

uiteraard moet er wel een extra expansie vat van voldoende capiciteit bij geplaatst worden.
diamond
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2018, 00:28

Re: Starter

Bericht door diamond »

Ik heb nog wel een vraagje over de boiler kiezen voor isoltie
Waarom lees ik in D vaak rvs voor drinkwater
en het wordt een boiler met 2 spiralen denk ik
1 voor de vergasser en 1 voor de zonne heatpipes.
Is het water lekker heet uit zo'n zonneboiler?
Kan ik dan ook tijdelijk deze beiden op de vergasser aansluiten?
of komt er dan teveel roestvorming in de zonneboiler spiraal?
En voor aan/afvoer alles 22 of 28 mm koper of cv pijp?
van vragen komen vragen :wink:

En voor het verwarmingselement 220 of 400V ik heb al krachtstroom
is het verschil alleen water sneller warm?
Plaats reactie