Geothermische warmtepomp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
LoesG
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2018, 20:51

Geothermische warmtepomp

Bericht door LoesG »

Hallo,

mijn vriend en ik starten binnenkort met de bouw van onze woning.
Wij zullen vermoedelijk opteren voor een geothermische warmtepomp. Gezien de hoge kost en ons gebrek aan kennis, wou ik eens luisteren of hier mensen zijn die ervaring hebben met zo een pomp.
Ik heb al heel wat informatie opgezocht en vindt af en toe klachten over geluidsoverlast, schimmel in de warmtepomp en hoge elektriciteitskosten.
Vooral dat laatste baart mij zorgen gezien wij geen zonnepanelen zullen leggen.
Om zoveel mogelijk rendement te hebben, raadt onze architect ons aan om ook boven vloerverwarming te leggen. Ik betwijfel echter of dit de meest aangewezen manier is om boven te verwarmen, gezien het met vloerverwarming langer duurt voor het warm is, wat mij toch een nadeel lijkt voor bijvoorbeeld de badkamer.

Iemand die ervaring heeft met een dergelijke warmtepomp?

Bedankt alvast!
Groetjes, Loes
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Geothermische warmtepomp

Bericht door kockie »

Welkom op dit forum Loes!

Zoek eens op trias energetica.... Bedenk hoe gemakkelijk je bij nieuwbouw je huis beter kunt isoleren. Normen zijn maar normen, beter isoleren mag altijd. Beter isoleren betekent minder warmtebehoefte. Bij erg weinig warmtebehoefte (passiefhuis bijvoorbeeld) is een warmtepomp echt overkill. Als je het geld van de warmtepomp in isolatie steekt, daalt de warmtebehoefte enorm en heb je ook geen behoefte meer aan een stroomverslindend warmteproducerend apparaat.

Bij vloerverwarming duurt het vanuit stilstand inderdaad lang voordat het warm is. Daar staat tegenover dat er bij een zeer goed geisoleerd huis nauwelijks warmteverlies meer is... Je zult dus nooit vanuit stilstand hoeven opwarmen, het blijft gewoon lekker warm.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geothermische warmtepomp

Bericht door JantjeV8 »

Juist, die pomp is slechts een onderdeel van een heel systeem. Isolatie is de belangrijkste component van dat systeem.

En, waarom geen pv??
Paide
Berichten: 286
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Geothermische warmtepomp

Bericht door Paide »

Bij nieuwbouw is de isolatie standaard al vrij goed. En natuurlijk kun je dit nog verbeteren tijdens de ontwerpfase.
Daarmee is je warmtebehoefte een stuk minder en heb je een warmtepomp nodig met een beperkte capaciteit.
Persoonlijk zou ik kijken naar een luch/water warmtepomp, zodat je geen duizenden euros kwijt bent aan het boren van een put. Rendement is vergelijkbaar, kosten zijn een stuk lager.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geothermische warmtepomp

Bericht door JantjeV8 »

Paide schreef: 20 jun 2018, 14:25 Bij nieuwbouw is de isolatie standaard al vrij goed.
Ohhhw, hier kun je zo verschrikkelijk nat op gaan!! :shock:

Huidige Bouwbesluit voor gevels Rc tenminste 4,5. Meer niet hoor. En met al het geklooi en die 80 zzp-ers op 1 bouw moet je blij zijn als er praktisch 2,5 behaald blijkt. En het ligt aan niemand, iedereen heeft z'n uiterste best gedaan. :fff
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Geothermische warmtepomp

Bericht door Ingir »

Als bouwkundig ingenieur kan ik dit bevestigen, de bouwuitvoering is in NL dermate slecht dat de meeste energiebesparende maatregelen in nieuwbouw volledig teniet gedaan worden. Je koopt dus een hopeloos verouderde woning als je de sleutels van je nieuwbouwwoning ontvangt waarvan je ten onrechte verwacht energiezuinig te zijn.

Op papier is de woning zeer energiezuinig maar in de praktijk betaal je je alsnog blauw aan verwarmingskosten... geen toezicht op de bouw, geen bewijs nodig om aan te tonen dat de gebruikte materialen/technieken voldoen aan de ontwerpkeuzes die zijn vastgelegd in de bouwvergunning. Ik zie vrijwel dagelijks op bouwplaatsen hoe slecht er gebouwd wordt. De bouw is één van de meest achterlijke, onderontwikkelde en achterhaalde industrieën van ons land.

De enige manier om dit te doorbreken is door geen nieuwbouwwoning meer van een projectontwikkelaar/gemeente/aannemer te kopen... alleen nog een nieuwbouwwoning die in eigen opdracht gebouwd wordt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Geothermische warmtepomp

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef: 20 jun 2018, 16:08 Ohhhw, hier kun je zo verschrikkelijk nat op gaan
Ingir schreef: 20 jun 2018, 19:14 Als bouwkundig ingenieur kan ik dit bevestigen,
Jammer dat mijn idee over dit onderwerp door 2 ingewijden wordt bevestigd :( :(

Overigens hier ook meegemaakt. Moet nog steeds een keer het lef zoeken om het dak er af te halen om een en ander te herstellen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geothermische warmtepomp

Bericht door JantjeV8 »

Met name in de woningbouw, althans dat is mijn ervaring, blijft men veel te veel in oude methodes en details hangen. Het is niet perse zo dat een gebouw gammel in elkaar steekt, maar er wordt veel te simpel gedacht.

"Ik pas toch al 120mm dikke isolatie toe, vroeger was dat amper 100." Dieper gaat de redenatie niet. Nadenken over de knooppunten, een goed detail er van maken, en dan ook volgens dat detail uitvoeren, daar haal je resultaat mee.

@Kockie: zodra jij je gaat vervelen, heb je dan alle karweien klaar of heb je het bijltje er bij neer gegooid? :lol:

Maarehh, van Loes zelf vernemen we niet zoveel, wel?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Geothermische warmtepomp

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef: 22 jun 2018, 07:55 @Kockie: zodra jij je gaat vervelen, heb je dan alle karweien klaar of heb je het bijltje er bij neer gegooid? :lol:
Zoveeel te doen, ik heb nog zoveel te doen
JantjeV8 schreef:"Ik pas toch al 120mm dikke isolatie toe, vroeger was dat amper 100."
Daar is het bij mij ook misgegaan... Ik wilde 2*6 cm geschrankt isoleren, nu blijkt de bovenste (niet zichtbare) laag aan alle kanten stukken tekort te komen :( Daar kan ik alleen bij door dakbeschot te verwijderen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie