Aansluiten CV houtkachel op buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marinadevlieger
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:07

Aansluiten CV houtkachel op buffervat

Bericht door marinadevlieger »

Hallo,

Ons even voorstellen: Sinds 2014 ons eigen woning aan het bouwen. Vriend is timmerman en we hebben in familie voldoende mogelijkheden om aan ''gratis' hout te komen (tijd en brandstof voor kettingzaag niet meegerekend). Daarom staat cv-houtkachel al sinds begin bouw op ons verlanglijstje. Om e.e.a. goed te kunnen laten werken besloten 1000 liter rvs buffervat te plaatsen met daaraan zonneboiler met 100 heatpipes gekoppeld en dus de CV houtkachel. Woning wordt boven voorzien van wandverwarming (variotherm) en beneden ook wandverwarming aangevuld met vloerverwarming als hoofdverwarming in keuken en hal en in de woonkamer als bijverwarming. Als backup qua verwarming en om SWW indien nodig legionellavrij te maken wordt onze huidige vailliant cv-ketel verhangen.
Hier al heel veel gelezen en al heel veel zaken gevonden maar toch heb ik nog een paar vragen waar jullie ons misschien mee kunnen helpen:

Nog even wat gegevens over onze installatie en huis:

- CV-Houtkachel: Liliking 667 (3 kw lucht, 15 kw waterzijdig)
- Zonneboiler: http://clima-xl.com/product/pro-1000--p ... 12420-1119
- CV ketel: Vailliant VHR-NL 30/34 3C met VRT 330 thermostaat voorzien van NZ keurmerk
- Woning: 650 m3 vrijstaand houtskeletbouw. Dak voorzien van 20 cm rockwool, wanden gemetseld met spouw en voorzien van 19 cm isolatie. Onder betonvloer 14 cm cps. Alles voorzien van HR++ glas en bovenverdieping en zuidgevel van rolluiken
- Ventilatie: C- systeem met duco roosters in ramen en Duco Focus met CO2 of vochtgestuurde kleppen afzuiging in iedere ruimte
- Warmtevraag bepaald met Brugman RSS programma om radiatoren te berekenen totaal ongeveer 14 KW

En nu de zaken waar ik niet uitkom om de knoop door te hakken:

- Welk laadventiel bevelen jullie aan? Ik vind het belangrijk dat houtkachel warmte nog kwijt kan in geval van stroomuitval dus kom dan zelf op LK 810 ThermoMat 2.0 G, Laddomat 21 of ESBE LTC 200 ivm thermosifon functie. Kan alleen niet echt een vergelijking maken qua voor- en nadelen tussen deze laadventielen aangezien ik niet precies weet waar ik op moet letten.
- Welke temperatuur bevelen jullie aan voor het laadventiel, boven de 60 graden heb ik al gevonden maar is 78 dan bijvoorbeeld beter dan 72? Of is dit makkelijk na afloop nog in te regelen bij de Laddomat/ESBE/LK?
- Met welke leiding sluiten jullie de cv houtkachel aan op het buffervat. Flexibel zoals uponor of henco lijkt me geen optie qua bedrijfstemperatuur. Installateur had het over Wicu wat wel 95 graden bedrijfstemperatuur aankan, is dat een goed idee of zijn er nog andere opties? De leiding moet wel verwerkt kunnen worden in een zandcement smeervloer.
- Diameter leiding tussen houtkachel en buffervat: Aansluiting op houtkachel is 1' op buffervat 1,5' Hangt dit af van de keuze van het laadventiel of gewoon zo groot mogelijk?
- Thermische beveiliging enkel of dubbel uitvoeren? Begrijp dat het in Duitsland gebruikelijk/verplicht is de temperatuurbeveiliging dubbel uit te voeren bij een gesloten systeem? Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meedenken!!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Aansluiten CV houtkachel op buffervat

Bericht door Paul Joosten »

Hoi Marina, welkom op het forum. Je plannen vertonen veel overeenkomsten met mijn systeem dat al enkele jaren prima draait. Lees mijn draadje eerst even grondig door dan heb je waarschijnlijk al heel wat antwoorden. Let ook even op de voor- en nadelen van een drukloos systeem. Wanneer je buffervat nog een spiraal beschikbaar heeft om de kachel op aan te sluiten heb je daar weinig voor nodig. Zo niet zou ik er een platenwarmtewisselaar tussen zetten. Mocht je toevallig in de buurt zijn mag je gerust eens komen kijken hoe ik het hier precies heb gedaan.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
marinadevlieger
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:07

Re: Aansluiten CV houtkachel op buffervat

Bericht door marinadevlieger »

Beste Paul,

Bedankt voor je reactie!
Heb dat draadje en de discussie over open en gesloten systeem al zo goed mogelijk proberen begrijpen/uitpluizen maar open systeem heeft voor ons teveel nadelen qua plaatsing. Wel kan ik je afbeeldingen in het draadje niet openen op telefoon en pc?

Buffervat heeft 2 spiralen 1 voor zonneboiler en de andere voor bereiding SWW. Al het CV water zit dus in het buffervat dus lijkt me dat ons toch al iets opgevallen zou moeten zijn mocht kachel oververhit raken, waterdruk weggevallen zijn en thermische beveiligings ventiel open gaan voordat de volledige inhoud van het buffervat het riool in is gegaan (afvoerpijp zit gelijk achter de kachel en is dus goed te horen) Of heb ik dan de werking van zo'n ventiel verkeerd begrepen?

Maar wat mij nog niet duidelijk is: waarop heb je keuze voor laadventiel (merk type en temperatuur) gebaseerd bijvoorbeeld en waarmee is CV houtkachel aangesloten op je buffervat.en waarom heb je daarvoor gekozen?

En Veendam is jammergenoeg nogal uit de route, maar bedankt voor het aanbod.
marinadevlieger
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:07

Re: Aansluiten CV houtkachel op buffervat

Bericht door marinadevlieger »

Ok, was te snel met vorige reactie, was afgehaakt in je draadje bij alle posts over de besturing en op ontbreken van de afbeeldingen. Maar zie nu dat afbeeldingen nogmaals geplaatst zijn en dan lijkt me open systeem misschien toch een optie, maar moet dit perse op zolder of is gewoon hoger dan kachel en buffervat ook een optie? Want een oud CV expansievat is wel aan te komen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Aansluiten CV houtkachel op buffervat

Bericht door Paul Joosten »

De afbeeldingen had ik in mij Dropbox openbare map staan maar die functionaliteit werkte ineens niet meer, vandaar dat ik de meest relevante afbeeldingen verder in het draadje anders nogmaals heb geplaatst.

Een CV-expansievat is niet open maar gesloten en daarmee houd je dus een kans op ongezonde overdruk als er wat fout gaat. Met een open expansievat is dat principieel onmogelijk. Ik heb een oude gasfles omgebouwd door er bovenin een gat in te zagen en ondereen een puntstuk te lassen. De hoogte bepaalt de druk in je kachel. Bij mij staat dat expansievat ca. 2,5 m hoger dan de kachel dus heb ik daar 0,25 bar druk. Dat is veel lager dan de CV-druk dus moet er een druktransformator tussen, in mijn geval een platenwisselaar. Als je nog een spiraal over zou hebben had dat ook goed geweest. Mijn fornuis heeft een max. werkdruk van 2 bar (had de installateur niet eens gemerkt!) dus was CV-druk sowieso geen optie. Die van jou kan wat meer aan dacht ik? Dan is een gesloten systeem niet onmogelijk maar dat heeft m.i. veel meer nadelen dan voordelen.

Keuze voor de Laddomat, OEG besturingskastje en het buffervat maakte de installateur voor me. Ik had er domweg nog geen ervaring mee maar heb me daarna, o.a. op dit forum, flink ingelezen. Naderhand begreep ik pas dat hij er onvoldoende verstand van had en nu zou ik het wel anders doen. Open expansievat zeker wel, OEG waarschijnlijk niet want dat kan ook wel met een Arduino of zoiets. Dat is wel voor de hobbyisten, heb je daar geen trek in kan de OEG ook (waarschijnlijk wel aardig wat duurder).
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
marinadevlieger
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:07

Re: Aansluiten CV houtkachel op buffervat

Bericht door marinadevlieger »

A vandaar, vermoedde al zoiets met alle dropbox linkjes.

En een cv expansievat is wel open te maken toch lijkt me? Zonder hele moeilijke trucs (ik denk aan membraan eruit en 2 duims gat erin en evt. automatische vuller? Ik dacht zelf om de oude van het cv circuit te gebruiken als de cv kachel is verhangen aangezien ik een grotere nodig heb bij het 1000 liter buffervat volgens mij (100-120 liter).
En zover ik heb kunnen vinden is onze hout cv kachel geschikt tot 4,5 bar inderdaad, alleen zit een duidelijk certificaat er niet bij waarschijnlijk (staat nog ingepakt in de kist waarin hij is gekomen dus misschien komen we die nog wel tegen bij uitpakken).

En wij hebben resol unit bij de zonneboiler die zou ook geschikt moeten zijn voor werking met cv houtkachel. Vandaag wordt zonneboiler geleverd door verkoper die ons op spoor van laddomat, buffervat etc. had gezet en was ook een monteur mee, dus ga kijken of ik bij hun nog wat wijzer kan worden wat mijn vragen betreft en hoe de besturing precies zit. Ik reken sowieso nog wel op een wintertje of 2 regelmatig puzzelen/finetunen voor alles precies werkt zoals we willen, maar dat is niet zo erg aangezien we nu regelmatig wegwaaien in de douche of bij de ramen gaan we er sowieso op vooruit :)

Bedankt tot zover!!

Heb trouwens nog wel een nieuwsgierige vraag: waarom heb je zelf eigenlijk niet gekozen voor ook SWW via je buffervat?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Aansluiten CV houtkachel op buffervat

Bericht door Paul Joosten »

De enige eis voor een open buffer is dat hij voldoende capaciteit heeft (te bepalen aan de inhoud van het circuit dat je ermee wilt beveiligen) en je er twee aansluitingen bij maakt. Een puntstuk aan de onderzijde die je via een normale CV-leiding op de koude kant van de kachel aansluit. Hoogteverschil bepaalt dan de druk bij de kachel. Op de hete kant van de kachel komt je overstortbuis. Kies die wat dikker (heb hier 28mm) en laat die via een U-bocht boven de opening van het expansievat uitkomen. Heet water en/of stoom kan zo in het expansievat stromen en tegelijkertijd zal de inhoud van dat vaatje via de andere leiding onder invloed van de zwaartekracht het waterverlies in de kachel compenseren. Zorg wel dat expansievat en leiding beschermd zijn tegen roesten, vooral ter hoogte van de overgang water/lucht. Ik heb mijn gasfles aan de binnenkant geschilderd en de stijgleiding is van koper. Ook moet je regelmatig nagaan of er nog voldoende water in het expansievat zit. Door verdamping (zeker wanneer je kachel af en toe aan de kook komt zoals bij mij) gaat het peil geleidelijk omlaag. Ik vul met met een stuk tuinslang dat ik net als de overstortbuis los bovenin het gehangen. Peil is af te lezen via een doorzichtige slang die ik als peilglas naast de gasfles heb opgehangen.

Met deze constructie is het absoluut onmogelijk dat de kachel op overdruk komt omdat stoom gewoon naar de omgeving weg kan. Wanneer je expansievaatje voldoende capaciteit heeft en je die ook op peil houdt is de kans op droogkoken ook buitengewoon klein. Groot voordeel want je hebt zo een inherent veilige kachel. Nadeel is dat de rest van het systeem ook met zo'n lage druk moet werken en dat kan doorgaans niet omdat je dan je bovenverdieping lastig kunt bereiken en/of de CV-ketel te weinig druk ziet en zal afslaan. Dat is op te lossen door er een platenwarmtewisselaar (PWW) tussen te plaatsen. Die van mij zit zeer dicht op het buffervat. De secundaire kant van de PWW is met extra dikke leidingen (28mm bij mij) op het buffer aangesloten. Hierdoor is geen extra pomp nodig, de stroming tussen buffer en PWW verloopt vanzelf omdat heet water lichter is dan koud (thermosifon werking).

Wanneer je kachel goed is voor 4,5 bar KAN je ook met een systeem op normale CV-druk werken. Je moet dan op een andere manier zorgen dat overdruk t.g.v. stoomvorming gegarandeerd weg kan (dus ook meerdere beveiligingen plaatsen, Murphy is onverbiddelijk) en een voorziening om drukverlies automatisch te compenseren. Zo'n systeem heeft heel wat meer om het lijf dus laat je vooral goed adviseren. Je wilt echt geen kans op een stoomexplosie, al is die kans nog zo klein. Er is op dit forum uitgebreid over geschreven.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
marinadevlieger
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mar 2017, 14:07

Re: Aansluiten CV houtkachel op buffervat

Bericht door marinadevlieger »

Beste Paul en overige forumleden,

Ondertussen weeral ruim een jaar verder en zijn we nu eindelijk op het punt gekomen om de houtkachel ook echt aan te gaan sluiten.
Keuze voor laadventiel is gemaakt voor een ESBE LTC 261, (temperatuur twijfel ik nog wel over).
Aansluitleidingen van kachel naar buffervat zijn geisoleerde 1" solarleidingen geworden die liggen weggewerkt in de smeervloer.

En na ons er nog eens een middag in verdiepen is een open systeem wel een stuk interessanter qua kosten en foolproof zijn toch alleen was ons idee om de ESBE achter/naast de houtkachel aan te sluiten en dan een nieuw aan te schaffen platenwisselaar en het open vat gemaakt van een oud cv expansievat in de technische ruimte bij het buffervat. Al zit de drinkwaterleiding en riooloverstort wel al vlakbij de kachel.

@Paul Aangezien jouw systeem heel erg lijkt op het onze dus even de tekening uit je originele draadje gepakt om mijn vraag te verduidelijken. Kan het open vat ook aangesloten worden met de warme en koude leiding weergegeven in rood en blauw aan de linkerzijde van het buffervat, dus tussen de esbe en de PWW?
Aanpassing open expansievat marina de vlieger.png
Alvast weer heel erg bedankt voor het meedenken!!
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Aansluiten CV houtkachel op buffervat

Bericht door Paul Joosten »

Je loopt dan wel de kans dat de pomp bij de kachel een stroming door het expansievat op gang kan brengen. Waarom zou je dat willen?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie