Dennen en sparen appels als brandstof

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Dennen en sparen appels als brandstof

Bericht door mark »

Hoi,

Ik vroeg mij af of je dennen en sparen appels alleen kunt gebruiken als brandstof in een tegelkachel.Ik vond nog een reactie van een paar jaar geleden waarin vermeldt stond het alleen te doen gemengd met 50% hout.Ook i.v.m de snelle en pittige verbranding van de appels.Bij ons in de omgeving liggen er genoeg en na droging is het perfect aanmaak materiaal.Dus kreeg ik hier wel intresse in.Heeft iemand hier ervaring mee of een idee over.

groeten mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Mark,

Ik herinner me het antwoord. Dat kwam van Fetze Tigchelaar.

Droge denneappels hebben een groot contactoppervlak en vergassen daardoor zeer snel. Daarom moeten denneappels steeds met mondjesmaat verbrand worden. Als je de tijd ervoor hebt, kun je regelmatig een handvol of zo in de kachel gooien. Niet teveel, anders wordt de hoeveelheid brandbaar gas groter dan de finoven aankan. Dan wordt te weinig verbrandingslucht aangezogen, daardoor ontstaat onvolledige verbranding, rookontwikkeling enz.

Maar als je denneappels genoeg hebt, plus wat tijd, kun je eventueel met louter denneappels rustig de winter doorkomen. Ik vermoed dat denneappels per gewichtseenheid minstens evenveel energie bevatten dan hout, waarschijnlijk zelfs m??r.


Dirk Bauwens
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Dirk,

Bedankt voor je antwoordt.We gaan er meer zoeken.Inderdaad het antwoord kwam van Fetze.Ik dacht als zijn nu nog eens ook noem en zijn kachel ook heb lijk ik wel het tigchelaar promotie team.Al hoe wel ik erg veel waardering heb voor zijn werk en zijn bedrijf.

De appels branden wel erg fel en met minder denneappels gaat het perfect.Ik had wel bedenkingen over de hoeveel hars in de denneappels.

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Hars verhoogt alleen maar de brandstofwaarde. Hars is ook biomassa en vergast en verbrandt perfect in een finoven, zonder schadelijke uitstoot.

Het enige "nadeel" is dat je echt een uurtje in de buurt van de kachel moet blijven om af en toe een schepje denneappels in de verbrandingskamer te gooien.

Alle hout dat hars bevat, levert per gewichtseenheid m??r energie dan niet-harshoudend hout. 1 kg dennehout kan dus m??r energie leveren dan 1 kg eikehout.

Dirk Bauwens
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi dirk,

Alweer bedankt.Het is mij duidelijk.Waarom wordt er dan zoveel afgeraden om dennehout te verbranden terwijl er zoveel energie in zit.Het is hier nog redelijk goedkoop verkrijgbaar want voor een kuub zo genaamd droog eiken vragen ze 40 euro en meer.Kijk maar op marktplaats enz.

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Waarom wordt er dan zoveel afgeraden om dennehout te verbranden terwijl er zoveel energie in zit.
Mark,

Veel mensen houden van eikenhout omdat het langzaam en stabiel verbrand. Voor gewone houtkachels betekent dat iets langer rust tussen de stookbeurten door.

Harsrijk hout brandt fel en snel. In een gewone houtkachel betekent dat sneller bijladen. In gewone houtkachels verdwijnt bovendien veel van deze extra warmte onbenut door de schoorsteen. Geloof het of niet maar bij sommige houtkachels heb ik de hoogste temperaturen gemeten in de schoorsteen!

Het zou ook kunnen dat, door deze hoge verbrandingssnelheid, veel half afgebroken stoffen onverbrand in de schoorsteen verdwijnen en zich daar afzetten als creosoot.

Finovens kunnen door hun concept en hun accumulerend vermogen alle houtsoorten goed en volledig verbranden en bijna alle geproduceerde warmte benutten!

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

Misschien is het een open deur intrapen maar valt onze tigchelkachel 4d ook onder de noemer finoven? Misschien een minder slimme vraag want ik denk van wel maar denken is niet hetzelfde als zeker weten.
Want als je zegt dat ik ook denneappels kan verranden moet het wel een ja zijn.

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Mark,

Een Tigchelkachel valt zeker onder de noemer finoven. En natuurlijk kun je in jouw kachel denneappels verstoken. Natuurlijk niet een hele verbrandingskamer vol maar regelmatig een schepje of een paar handvollen laten verbranden tot je ook aan je tien of twaalf kilogram komt of aan wat je anders verstookt aan hout per stookbeurt. Vergeet ook niet na iedere stookbeurt de schoorsteenklep volledig dicht te zetten.

Tigchelkachels zijn een aangepaste miniversie van wat normaal als finoven doorgaat. "Normale" finovens zijn inwendig eenvoudiger en voor de rest een flink pak groter en zwaarder.

Fetze heeft veel inventiviteit in zijn Tigchelkachels en finovens gestoken. Door zijn "turbo" verbrandingskamer wordt het verbrandingspad als het ware ingekort, waardoor een kleinere kachel ook nog effici?nt kan verbranden.

Het enige waar ik persoonlijk wat moeite mee heb, is de plaats van de warmtewisselaar. Die zit op een plaats waar weliswaar maximaal warmte kan opgeslorpt worden, maar ik vermoed wel ten koste van wat verbrandingsrendement.

Is er enige afzetting op de wisselaar te zien ?

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Dirk,

De nieuwe zit er net een paar weken in en heb de kachel niet meer open gehad dus kan daar niets over zeggen.Waar zou in jouw visie dan de w.w. moeten zitten ben benieuwd.Over het sluitenvan de schoorsteenklep daar heb ik bij het openen van de kachel een schaalverdeling op gemaakt om deze met het terug lopen van de schoorsteen temperatuur een beter indicatie met het afsluiten.In mijn mening kan bij de fase naar het gloeien van het hout de klep in verhouding met de schoorsteen temp. in stapjes worden dicht geschoven.Aan de felheid van het gloeien zie tot hoe ver je kunt gaan.Ik dat je zo meer warmte in de kachel hout.Dus bij gloeien minder zuurstof enimijn ogen minder afvoeren.

Nog iets waarmee ik bezig ben.Op het buffervat heb ik een c.v. pomp gemonteerd.Deze schakel drie keer per dag een half uur in om het water in de ketel rond te pompen. De eerste keer s'morgens voor het stoken de reden omdat de ww voor de cv bovenin de ketel zit en daar de ketel het warmst is na de laatste stookbeurt die dag er voor.De ww voor de cv heeft dan alle warmte of groot gedeelte dan weg gehaald.De pomp laat ik dan pompen voor het stoken om een gelijk temp. in de ketel zodat ik het stoken beginmet de hoogste temp. die zich in de ketel bevind.
Daarna stoken zodat de temp. weer het hoogst bovenin is.Voor het hoogste redement voor de c.v.Dit herhaalt zich dan nog 1 of 2 stookbeurten met dezelfde volgorde met de pomp.

Lang verhaal maar hierdoor kom gemiddeld 10 graden hoger uit dan zonder pomp.Zou hier nog meer redement te halen zijn?Ik hoor het graag.

mark
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Beste Mark,

Je stelt drie vragen die elk een eigen onderwerp waard zijn, omdat velen zich daarover vragen stellen.

Ik zal dus drie nieuwe onderwerpen starten, ??n over de plaats van een warmtewisselaar, ??n over het gebruik van een schoorsteenklep en ??n over buffertanks.

Op die manier zal ik op jouw vragen trachten te antwoorden.

Dirk
Martine D
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2020, 13:03

Re: Dennen en sparen appels als brandstof

Bericht door Martine D »

Hallo allemaal,
Mijn ouders zijn gestopt met hun tuincentrum en nou liggen daar nog honderden dennenappels in kistjes en dozen. Allerlei soorten en dus verschillende maten. Ik heb dit topic net gevonden en vroeg mij af of er geïnteresseerden zijn om deze voor een klein prijsje van me over te nemen. Ze liggen al jaren opgeslagen dus prima te gebruiken als ‘aanmaakblokjes’ in een kachel.
Als er animo voor is dan hoor ik het graag. Ook als je een ander idee heb qua waar ik zou kunnen aankloppen!

Groet, Martine
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Dennen en sparen appels als brandstof

Bericht door willem »

Martine,
alles wat je moet kopen aan brandhout voor de kachel is te duur, dus ik denk dat je ermee blijft zitten.
Als je een sociale werkplaats weet zou je ze daaraan kunnen geven als ze daar kerststukjes maken,
en anders groep 1 en 2 v/d basis school.
Martine D
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2020, 13:03

Re: Dennen en sparen appels als brandstof

Bericht door Martine D »

Dank voor jouw antwoord Willem.
Toch wil ik mensen die rondom Heino (ov) wonen uitnodigen om contact op te nemen. We komen er vast uit. :wink:
Plaats reactie