Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door Ruuben »

edvdvoort schreef: 02 apr 2018, 14:16 Beste Ruuben, Je begrijpt mijn punt niet..
200 miljoen voor de extra pijpen voor hoog callorisch gaspijpen naar bedrijven hoorde ik.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door JantjeV8 »

nck schreef: 02 apr 2018, 19:21 Wetenschappers: aarde nog niet genoeg opgewarmd om cv-ketels af te schaffen
'Pas als de aarde 5 graden opgewarmd is kan zij alle mensen warmhouden'

28 maart 2018 door Jaap van de Venis

Het plan om cv-ketels in 2021 al af te schaffen is prematuur, stellen wetenschappers van de TU Delft. Volgens hen is de aarde nog niet genoeg opgewarmd om het gemis aan cv-ketels op te vangen.Sjoerd van der Parre leidde het onderzoek. Hij schat dat het nog eeuwen duurt voor de wereld klaar is om cv-ketels af te schaffen: “Pas als de aarde 5 graden is opgewarmd is zij in staat om op eigen kracht mensen warm te houden. In het tempo waarin de aarde nu opwarmt gaat dat nog heel lang duren, dus we moeten nog flinke stappen zetten.”Van der Parre heeft niet alleen kritiek op het plan, maar doet ook duidelijke aanbevelingen om zo snel mogelijk de temperatuurstijging te bewerkstelligen: “Meer cv-ketels.”

https://speld.nl/2018/03/28/wetenschapp ... -schaffen/

:mrgreen: :mrgreen:
Je zou aan een 1 april artikel kunnen denken..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door kockie »

Het echte nieuws is soms absurder dan wat er in de Speld wordt geschreven....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door edvdvoort »

Ach natuurlijk , het is een 1 april grap . stom dat ik daar nu weer ingetuind ben :?
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door edvdvoort »

Maar goed jongens , mijn jeugd ligt in de 50 er jaren :D Mooie tijd was dat ! Een zekering van 10 A in de meterkast 1 . Wasgoed: ribbeltjes wasbord , een zeefje met een stuk sunlight zeep en drogen met een waswringer , ik mocht eraan draaien. Wasmachine : geen . Droger :geen . Centrifuge : geen .Warmwater geiser : geen . Wel een lampetkan met een washandje in de slaapkamer . Verwarming : 1 kamer met een antracietkachel , de rest van het huis koud....Zoals het leven nu is leven we echt in een verspillende luxe , we kunnen nog wel wat stapjes terug hoor , Onze huizen zijn beter geisoleerd dan toen . Zonnepanelen hadden we toen niet .Autoos en supermarkten met koelinstallaties trouwens ook niet . Groenteboer , bakker en melkboer kwamen aan de deur. :D .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door Pietje »

En zoveel ongelukkiger waren de mensen toen niet...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door Ruuben »

Dat is wel een bijzondere eye opener. Wat als elk huis voortaan maar een elektrische aansluiting van 25 ampère krijgt.....
Dan zou je kunnen veronderstellen dat de verbruiker en industrie zich daar vanzelf aan gaan aanpassen.... Net als de stofzuigers die ineens met veel minder vermogen hun werk kunnen doen.
Laatst gewijzigd door Ruuben op 05 apr 2018, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door edvdvoort »

Ja , we hebben hier een miele stofzuiger met regelbaar vermogen 300 tot 1600 watt . Op 300 zuigt hij ook prima.
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door edvdvoort »

BTW autoos hadden we toen ook niet Voor vakantie gingen we ( als je al naar het buitenland ging) met de bus (met een groep)
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door SanderL »

Ik begrijp niet waarom de overheid zich zo focust op energieverbruik via de nutsvoorzieningen.
Ik ken mensen die elke 3 jaar een nieuwe auto kopen. Als iets stuk is dan wordt het weggegooid en vervangen. Kleding moet voldoen aan wat anderen als norm reflecteren, het woord mode bestaat!
Als je alle energie optelt die we via producten op deze manier verbruiken, staat dat dan nog in verhouding tot een beetje energie om je woning op te warmen? Als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen dan ben ik geïnteresseerd.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door pelletpower »

Da s het economisch model dat gehanteerd wordt. Als je daarvan afwijkt stort alles in. Altijd meer meer en oneindig groeien. Je kunt je inderdaad afvragen hoe zinnig dat is.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door Dutch John »

SanderL schreef: 05 apr 2018, 16:10 Als je alle energie optelt die we via producten op deze manier verbruiken, staat dat dan nog in verhouding tot een beetje energie om je woning op te warmen?
Daar heb je een punt: directe energie kun je aanmerken als "brandstof". Indirecte energie is directe energie die omgezet is tot producten of diensten. Hier wordt er wat meer over uitgelegd: http://www.besparenvanenergie.nl/huidig ... rbruik.php

Je kunt dus jezelf aaien met "groene" gadgets die weinig directe energie verbruiken, maar tegelijkertijd de plank compleet misslaan, omdat het om de som van direct en indirect gaat.

Less is more and small is beautiful....

Groet,
DJ
Die dit typt op een laptop, afkomstig uit de afvalcontainer
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
edvdvoort
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 mei 2010, 22:18
Locatie: overdinkel

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door edvdvoort »

Nog even terug naar mijn jeugd (de jaren 50 ).... mijn moeder stopte sokken !! weet iemand nog wat dat is ? Een huisvrouw werkte niet want die had thuis zat te doen en de kinderen waarvoor nu een oppas komt (met de auto). Nu verdienen ze GELD zodat de consumptie is verdubbelt en de wegsmijtmaatschappij ook. Mijn vrouw , met alle respect overigens ,werkt ook hoor en heeft daarvoor ook weer een eigen auto .. dus boter op ons hoofd .Onze maatschappij is echt heel scheef gegroeid. Weet iemand nog wat een capsule van een melkfles is ? Plastic was toen nog niet uitgevonden....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door Dutch John »

Inderdaad, we zijn tegenwoordig vooral aan het werk om aangepraat comfort te kunnen betalen, terwijl de essentie weinig of niets kost. Daarnaast werken we veel voor bijkomende kosten die noodzakelijk zijn om te kunnen werken. Zoals die tweede auto. Of kinderopvang. De poetshulp.

Gisteravond een voorbeeld van de huidige waanzin: tegenover stond een auto met een lekke band. Bestuurder bleef in de auto, daarom liep ik ernaar toe om te vragen of ik hulp kon bieden. Dat hoefde niet. De auto was een lease-bak en de lease-maatschappij zou de auto door een bergingsbedrijf naar een bandenhandel laten brengen....... Ik had het wiel in 10 minuten kunnen wisselen, maar nu heeft die vent 2 uur staan wachten op de berger en waarschijnlijk kan hij vandaag ergens zijn auto op gaan halen. Echt, dit is niet meer mijn wereld.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Bye bye Groningen.... Hoeveel electra nodig?

Bericht door fireblade »

Gisteren in het Dagblad v/h Noorden een artikel dat het electriciteitsnetwerk in het noorden niet berekend is op de grote hoeveelheid zonneparken en windmolens die energie gaan leveren.....
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/133631/ ... rd-Drenthe
Laatst gewijzigd door fireblade op 18 apr 2018, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie