C02

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: C02

Bericht door pelletpower »

Het is dus een kwestie van hoe je je laat informeren. Hoe zou die luchtvergelijking eruit zien als die vergeleken werd met die uit een stad?
Een grote centrale biomassacentrale is ook geen optie, tenzij de biomassa over de hele wereld versleept gaat worden.
Dan zou je een vergelijk moeten maken met volledige electrificatie met warmtepompen, etc etc. Uitstoot is dan volledig gecentraliseerd en controleerbaar. Hoe zouden die cijfertjes eruit zien als de gehele keten meegenomen zou worden?
Kern blijft dan eigenlijk verbruik minderen of opwekking moet totaal anders. Meer molens, panelen en vooral opslag. Molendiscussie is er ook een die er bij mij niet in wil.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: C02

Bericht door jwardenier »

In de 90 er jaren ben ik me gaan interesseren in uitstoot van houtrook en kochten we de eerste kachel met een filter om roetdeeltjes af te vangen .
Later ging ik over naar meer met minder en heb de kachel ingeruild voor een kleine speksteen ,deze verbruikt inplaats van 20 m3 toen nu rond de 8 m3 en brand meestal om de rest van de dag als warmte accu te dienen .
Brandhoud telen we zelf en naast de kettingzaag gebruik ik graag de handzaag en kloofbijl ,we hebben een korte omlooptijd van 7 jaar op wilgenhoud veder telen we els es enz. waar we een omlooptijd van 12 jaar op hebben ,dus zijn we redelijk co2 neutraal .
Vervoer doen we met paard .
Door rapporten te lezen en ook te kijken naar de macht achter de macht kom je soms vreemde dingen tegen ,b v de handdruk van Obama aan de paus liet duidelijk zien , ik heb meer macht .
Ik zal niet ontkennen dat houtrook schadelijk kan zijn ,om nu alles direct te verbieden en iedereen afhankelijk te maken , stuit me tegen de borst .
Ik ben al een paar jaartjes zelfvoorziener en zou dit graag nog even vol houden ,dus kijk ik naar individuele oplossingen .
Afvalwater zuiveren we ook zelf en hergebruiken dit ook een z g n 0 lozing .
Veder ben ik voorstander van louwteg .
Deze week hoorde ik dat 1 retour Balie gecompenseerd zou moeten worden door 1000 bomen ,De productie van 1 laptop komt zoveel gif afval bij vrij dat er 200 zwembaden water nodig zijn om dit zo te verdunnen dat het voor ons redelijk onschadelijk is .
Wat komt er bij kijken om zonnepanelen/warmtepompen en al hun software te produceren .
Dus ja ik kom uit bij de r b van Peter Berg ,gecombineerd met de bakoven en warmwater en een uitstoot van hoegenaamd niets
Door de snelle verbranding en trage luchtsnelheid in een grote Bell .
De bio centrales krijgen het hout gesnipperd aangeleverd ,,er staat er een in een buurgemeente met vele vrachtwagen bewegingen per dag en hakselaars die door diesel aangedreven worden ,een loonwerker heeft er zijn werk van gemaakt hier ,draait er per uur zoveel diesel door dat daar alleen al huizen op verwarmt kunnen worden .
De fijn stof filters doen op dit gebied niets ,ze gebruiken veel fossiel om groene stroom te maken .
We kunnen elkaar over en weer verwijten maken , ik kijk liever naar oplossingen .
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: C02

Bericht door JantjeV8 »

Joepie schreef: 25 mar 2018, 10:46
Ik twijfel trouwens niet aan je intentie. Ik wil alleen duidelijk maken dat vele individuen een eigen pad kiezen en daarmee dus 'een beetje bijdrage leveren' die misschien niet eens in de (maatschappelijk gewenste) richting gaan. Ik ben juist niet van 'vele kleintjes vormen ook een grote'. Heel veel beetjes....... zijn nog steeds heel erg weinig.
Ik zoek meer naar de onafhankelijkheid. Grootschalig blijft onder politiek toezicht en ik kan niet erkennen dat dat feilloos werkt.

Grootschalig heeft ook het nadeel dat er een heel erg fijnmazige infrastructuur nodig is. Dat heeft ook zn impact.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: C02

Bericht door jwardenier »

Joepie , ik heb het rapport gelezen ,staan vooral veel termen in als zou kunnen dat, en dat zware blootstelling aan, zou kunnen lijden tot .
Ik heb het origineel gelezen ,er staan nogal wat schreeuwerige rapporten o a van Milieu Defensie in het zelfde straatje . Het is wel fijt dat de Deense kachels en haarden niet de schoonste verbranding hebben .
Men spreekt in het rapport over een zelfde invloed als fijnstof uit verkeer en fabrieken ,al weet men nog niet zeker of dit wel zo is , hier valt volgens mij nog veel te verdienen
De invloed op de vrije radicalen ,dit vind je o a ook terug in gewasbescherming s middelen o a veranderd DNA welke generatie op generatie doorgegeven wordt totdat het punt bereikt is dat men er ziek van wordt , o a ddt welke hier jaren 60 volop gebruikt werd heeft zich opgeslagen in de dna keten ,veel contact stoffen die nu gebruikt worden hebben de zelfde invloed op het dna wat zich uit na generaties na ons .
Zou een vergelijkbaar onderzoek ,op gemaakt longweefsel gedaan worden met b v gewasbescherming middelen door inademing van of bv weekmakers uit plastic, zouden de resultaten verbluffend zijn , hier heb ik ook een rapporten over gelezen vooral de gewasbescherming middelen schoren hierin erg hoog .Een Duitse tv zender heeft hier veel aandacht aan gegeven
En dan het stukje zeep waarmee we ons dagelijks wassen ,het is een opeenstapeling van .
Bij de rapportages over de Mont Ventoux ,Fietsen tegen een berg op ,krijg ik dezelfde kriebels ,men gaat massaal per vliegtuig heen ,de fijn stof uitstoot hierdoor kan meer schade aanrichten dan het onderzoek door de sponsering zal opleveren ,gaat men met de trein blijkt die ook net zoals jaren terug nog steeds op kolenstook te rijden ,alleen staat de uitlaatpijp nu ergens boven in Groningen .
Niet dat ik de ziekte uitvlak ,ik heb ook veel dierbaren verloren door.
Ik heb nog niet uitgevogeld door wie het onderzoek is betaald ,mijn Deens laat soms wat te wensen over .
van de 250haarden en kachels in het dorp met 350 woningen blijven er nog ruim 100 huishoudens over ,die destijds voor het verbod op ,waarschijnlijk op stookolie gestookt hebben met waarschijnlijk de zelfde fijn stof .
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: C02

Bericht door pelletpower »

Precies. Cijfers zijn kneetbaar. En de betaler bepaald. Past de uitkomst van zijn onderzoek niet in zijn straatje, dan wordt er niets gepubliceerd.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: C02

Bericht door hanskraayeveld »

Ik leer hier een hoop!

Ik denk dat we het er met zn allen wel over eens zijn.

Dat slechte haarden en slecht stoken eigenlijk niet kan.
Of het verboden zou moeten worden gaat me toch wel ver.
Wel elkaar op een normale manier erop aanspreken, en stimuleren om voor hoog rendement te gaan, en eventueel kijken voor verbeteringen. Misschien vanuit de overheid. Net zoals gordels om, en BOB. Stimuleren.

Verbieden kan eigenlijk alleen maar als je heel veel andere dingen ook verbied, zoals vuurwerk, bbq'en, grote SUV rijden, vaak op vakantie, enz.

Wat zouden we ervan vinden als we per huishouden een label van vervuiling/mileuimpact zouden krijgen?

Dus dan kijken we naar het vervoer (woon/werk), gebruik, verbruik, hergebruik, isolatie, afval, opwek, groen, etc, enz.

Daar hoort dus ook die kast bij die je nieuw van tropisch hardhout hebt gekocht. Die plastic zakjes die je elke dag om je boterhammen heen doet. Die kleren die je elk seizoen wil vernieuwen. ALLES!

Ik denk dat dat toch een hoop mensen wakker zou schudden. Misschien/wellicht hoor ik daar ook wel bij.

Je ecologische voetafdruk. Ik ben voorstander.

Ik weet zeker dat er een hoop monden dan gesnoerd worden. De vraag is alleen, welke...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: C02

Bericht door Pietje »

Joepie schreef: 25 mar 2018, 10:46... Ik wil alleen duidelijk maken dat vele individuen een eigen pad kiezen en daarmee dus 'een beetje bijdrage leveren' die misschien niet eens in de (maatschappelijk gewenste) richting gaan.
Ik wil hier nog wel even op ingaan.

In mijn ogen is de huidige maatschappij op geen enkele manier handhaafbaar. Dus een bijdrage leveren in een richting die door de maatschappij gewenst is...? Mijn richting wordt door de maatschappij zeker niet gewenst. En tegelijkertijd interesseer het de maatschappij geen lor wat ik doe.

De maatschappij bevindt zich in een hachelijke situatie. Op zowat elk gebied zijn we onze maatschappij en de aarde aan het ondermijnen, lopen we tegen grenzen aan (of zijn we er zelfs al overheen). Zolang de grote massa dat niet wil erkennen (maar blijft vertrouwen op een soort religie die steeds maar weer blijft vertellen dat de verlosser (meer techniek) ons gaat bevrijden) trek ik mijn eigen plan. En dan kan een grote stap van een enkel individu opeens een grote stap voor de maatschappij blijken te zijn. Gewenst of niet...

Daarom: ik zie heel graag dat meer individuen nog meer hun eigen plan gaan trekken. De beste plannen overleven, en helpen de maatschappij door inspiratie.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: C02

Bericht door JantjeV8 »

Het begrip 'de maatschappij' ligt al heel erg zwaar op de gemiddelde West-Europese maag. Om iets maatschappelijk verantwoord te vinden geldt het principe 'de meeste stemmen gelden'. Dat houdt dus in dat er ook veel met tegenzin in die stroom mee schuiven. Voor de zaken waarbij ik me uit die stroom los kan maken, een overweging kan maken hoe ik dat beter zou kunnen doen, dan moet je die vrijheid met 2 handen beet pakken. Ik durf redelijk met zekerheid te stellen dat dat individuutje, dat zich een eigen oplossing aanmeet, een beter eindresultaat heeft op dat item ( in ons geval energie ge/verbruik).
Wat (voor) de maatschappij beslist is een compromis, iets wat grootschalig goed moet werken, iets waarbij de toezichthouders de verbinding vast kan houden. Dat zal immer en altijd een compromis zijn, dat zal nooit het resultaat halen dat door die geploeterde individu wel behaald wordt.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: C02

Bericht door Erikvr »

Een beetje een zelfberustende dooddoener..Die 'compromissen' worden gestuurd door krachtige lobbypartijen die het nog steeds om het geld te doen is, zij bepalen de maatschappij.
groet,
Erik
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: C02

Bericht door JantjeV8 »

Ja, maar 't-is wel zo.
Plaats reactie