Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door Albert van WdJ »

Degenen die via houtstook hun huis verwarmen zijn daar vaak dagelijks mee bezig. Aangezien velen waarschijnlijk al weer een beetje aan het stoken zijn, vroeg ik me af hoeveel tijd je dat nou kost.
Zeker ook handig om te weten voor degene die voor de aanschaf van een systeem staan.

Ik denk dan bijv. aan finovens, bergkachels, tegelkachel, speksteenkachels, houtvergassers, houtgestookte cv etc.

Daarbij moet je wel aangegeven hoe groot je systeem is.
In ieder geval type kachel en dagelijks te verwarmen woonoppervlakte.
Daarnaast evt. buffergrootte en temperatuurtraject daarvan (bijv. verwarm je steeds van 40 naar 80 graden of van 60 naar 80 of is je bufferwater nog kouder bij opstart).
Hoelang duurt je hele stookcyclus en hoeveel keer per dag doorloop je een stookcyclus (= tijd dat je de kachel aanmaakt tot weer uit laten gaan).

Laat ik zelf mijn situatie weergeven:

Kachel: Attack FD26, atmosferische houtgestookte cv ketel, op hout 20Kw
Te verwarmen woonoppervlakte: 140 m2
Buffergrootte: 2000 liter;
Temperatuurtraject Minimum 40 graden, maximaal 85 graden
Eén stookcyclus per dag van 4 á 5 uur, bijvullen/oppoken moet tijdens stoken elk half uur :(


Ik geef toe dat er aan dit soort gegevens wel wat aan te merken is. Maar het is wel een mooie indicatie om globaal te kunnen vergelijken tussen verschillende systemen.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door Bufferboost »

Goed idee Albert:

- Eko Vimar Orlan 80 kW, houtvergasser.
- Te verwarmen oppervlakte ca. 310 m2 (ca. 950 m3 i.v.m. hoogte), excl. "werkruimten" zoals WC's, bijkeuken, gangen, hallen etc. die met geknepen radiatoren op de retour zijn aangesloten.
- Buffer 7.000 lit.
- CV stooklijn: 42 - 30 C. (soms lager 32 - 25 C.), buffer 75 - 35 c.
- Op waaibomenhout één stookcyclus per 24 hr. (eind van de dag of 's avonds aanmaak), aanmaken en na half uurtje afvullen, daarna geen omkijken meer (weltrusten :wink: ). Per dag 20 minuten werk? (Tijdens eten koken kan kachel via camera's in de gaten gehouden worden). In het weekeinde schoonmaak van stookvloer etc.

mvg. Hans
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door mark »

leuk idee. Daar gaat hij:

Tigchelkachel 4d met warmtebankje en warmte wisselaar op thermosifon basis.
Open buffervat met 450 liter voor cv en tapwater. En zonnecollector van 1.5 m2
Te verwarmen opervlakte (woonkamer, serre-keuken en badkamer) ongeveer 70 vierkante meter.
cv stooklijn 18-42.Gasverbruik nu 1.2 kuub
Met temperaturen onder 10 graden twee keer stoken. In de ochtend kleinvulling houtbrikketten in de avond max. vulling met hardhout.
Totaal 20 min. werk. In de winter gaan we naar 3 keer stoken.
Buffervat temperaturen gaan meestal van ongeveer 28 graden naar 58 graden. Met drie keer stoken over de 70 graden.

groet Mark
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door JantjeV8 »

Attack 35kW houtvergasser.
Buffer: 1500liter.
Verwarming middels 1 heater 32kW (bij 90grC watertemp.) gestuurd op kamerthermostaat.
Te verwarmen: ca. 200m2/720m3 en een 300liter tapwaterboiler. (zonnecollector draagt hier nu nihil aan bij).

Stookcycli:
Nachten >10grC, 1 stook per etmaal middels 1 vulling per stook. (halve kruiwagen)
Nachten <10grC, 2 stoken per etmaal middels 1 vulling per stook. (hele kruiwagen)
(houtsoorten momenteel: spar, den, berk, wilg, kortom lichte houtsoorten). Hierop stookt de kachel ca.5uur. Zware houtsoorten zal de interval gunstiger maken.

Stookinterval voor de buffer: 55grC - 85grC. Verval mag niet groter zijn omdat de heater dan te weinig warmte de luchtkanelen in blaast en erg/hinderlijk lang moet blijven blazen. (Toekomst wordt n.a.w. vloerverwarming waarmee de interval langer wordt??)..

Per dag een kruiwagen hout klaarzetten, 10 minuten. Aansteken duurt geen 5 minuten, dus dagelijks 15 a 20 minuten werk.
1 maal per week kachel leeg trekken, ca. 1 emmer (op maat gemaakte asbak, werkt makkelijker) as koste ongeveer 15 minuten. Droog hout geeft erg fijne as als restmateriaal, dus mondkap op. As verdwijnt in de tuin en wordt mee omgeschoffeld.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door recumby »

Gemetste tegelkachel (zelfbouw double bell) - 3,5 ton
te verwarmen ruimte: living+ keuken (60m²) + mezzanine (15m²)
Verder geen verwarming in huis (slaapkamers hebben geen verwarming nodig, andere kamers sluiten op de woonruimte aan en worden zo een beetje meeverwarmd). De badkamer heeft een electrische straler (1,5kw) die in putje winter enkele minuten per dag aangaat.
Is nu een goeie maand in gebruik en tot nu toe heb ik genoeg aan 1 stookbeurt van 2 uur.

Misschien ook wel interessant om te vermelden hoeveel hout er per dag of stookbeurt verbruikt wordt en de isolatiegraad van je woning (dit laatste heeft zoals iedereen weet, een erg grote invloed op de verwarmingsbehoeften)
Ik verbruik nu per dag (in 1 stookbeurt) +/- 10 kg hout (spar en populier).
Wat de isolatie betreft, het huis heeft dakisolatie (10cm oude rotswol) een spouw in de muur (waarschijnlijk niet geïsoleerd) en dubbel glas van 30 jaar geleden. Kan dus nog wel wat verbeterd worden...
Sanchagoi
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 nov 2009, 22:28
Contacteer:

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door Sanchagoi »

Hierbij mijn opstelling;

Prity WDW 30,houtkachel met cv aansluiting.

1x tapwater boiler 400 liter en 1x buffer 400 liter

4x zonnecollector 8 m2 (er komen er nog 2 bij zodat ik op een totaal oppervlakte kom van 12 m2, doordat de vaatwasser en de wasmachiene ook op het warm water zijn aangesloten komt de tapwaterboiler zomers niet goed genoeg op temperatuur vind ik.

Te verwarmen ruimtes; vrijstaande woning 410 kub, vrijstaande garage 50 kub, restwarmte gaat naar de koivijvers als beide boilers op temperatuur zitten.

Er gaat hier best veel hout doorheen, voornamelijk pallethout, is gemakkelijk gratis te verkrijgen en is mooi droog, ik heb de afgelopen maanden ongeveer 8 a 9 kub hout verstookt, ik moet er wel even bijvertellen dat het binnen af en toe erg warm is rond de 26 graden als ik even aan het stoken ben, ik wil nog een koof om de kachel maken om warme lucht er omheen te ontrekken en in de kruipruimte te blazen om de voetjes ook lekker warm te krijgen.

Verbruik van gas nihil tot nu toe, ik ben benieuwd wat het in totaal gaat besparen aan gas en electra(vaatwasser en wasmachiene krijgen alleen maar warm water in plaats van koud), heel het systeem draait nu ongeveer 3 maanden.

Afval; flink wat as en een hoop spijkers :D
Slesse
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2009, 20:29

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door Slesse »

Hier mijn gegevens:
Ketel: ETA SH 20 (houtvergasser 20 Kw)
Te verwarmen opp.: 150 m²
Sanitair WW-boiler: 130 liter
Buffervat: 1650 liter
Temperatuurtraject: volledig automatisch geregeld, 40 - 80 °C. In te stellen via regeling.
Bij de huidige weersomstandigheden: een stookbeurt per 36 u. Een stookbeurt duurt ongeveen 3 u 30 bij volle laadruimte. Dit is voldoende om het buffervat te laden van 20 % naar 90 %.
Het stoken (vullen van de ketel, ontsteken) duurt ongeveer 5 minuten. Eenmaal per week moet ik de assen ruimen en dit neemt ongeveer 5 minuten in beslag. Oppoken is bij mijn systeem niet nodig, zelfs tegenaangewezen want als ik de deur open wordt het verbrandingsproces een beetje verstoord.
Mijn houtvoorraad ligt in een lokaal naast het stookkot, dus in de onmiddellijke nabijheid.
Het voorbereiden werk (zagen, klieven, transport; stapelen) wordt hier niet in beshouwing genomen. (= fitness)
MVG.
Tom
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2006, 00:19
Locatie: Ham

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door Tom »

Tegelkachel van Ortner, luchttoevoer is electronisch geregeld.
Te verwamermen opp: vrijstaande woning: gelijkvloers ong. 100m2 zelfs verdieping blijft redelijk warm.
Geen warmtewisselaar (principe grundofen).
Stookbeurten: 1 per dag (alhoewel het nu van eergisteren geleden is en nog steeds 20°c binnen)
Houtverbruik: 10kg gemengd hout (den-populier-vogelkers-beuk-...)
Werk: 5 min, enkel kachel inladen en aansteken, kleppen worden gestuurd door regeling.
Gem. verbrandigstemp: rond de 850°C (via voeler regeling na vuurhaard).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door kockie »

Nou, ik zal ook eens een stukje van mijn privéleven laten zien.

Oppervlak ongeveer 70 M2 met daarin een gemodificeerde bergkachel.Ook de slaapkamer op de verdieping boven de kachel wordt heerlijk op temperatuur gehouden.

Per dag een kleine 5 min volstapelen. Ongeveer 1 maal per week as eruit halen, 2 minuten werk (als ik niet knoei met de aslade.... Verder 1 maal per week hout halen bij het houthok. Dit gaat met een rolcontainer en trekker omdat het trekken van de container door het gras erg moeilijk gaat :wink:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
johanus
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2012, 18:55

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door johanus »

Die info wil ik ook graag delen:

vrijstaande woning op de wind, redelijk geisoleerd, inhoud 900m3.
Tegelkachel merk Brunner met wateropzetketel 15 Kw en luchttoevoerregeling.
CV vat met 1000l en traploze tapwaterregeling (zgn BHZ) 9m2 solar
4 bewoners (3 meiden), houtsoort eiken, vulling max 15 kilo
Buffer 65-30 graden. 2 maal daags vullen en aansteken (2 x 3 min), 2 m3 hout ligt binnen; 1 maal per 5 weken 2 uur binnenhalen. Bij vorst overdag 3 maal stoken. gemiddelde vulling 10 kilo.
As uitnemen eens per 14 dagen ca. 10 liter
Wand- en vloerverwarming hebben max 30 graden nodig. 1 mei-1 oktober-> solar
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door benthuis »

Oranier Belt Aqua, kachel met CV
Tussenwoning '79: redelijk goed geisoleerd
Oppervlakte: 120m2
Buffer 200l (moet nog gekoppeld aan 400l sanitair v zonneboiler)
Temperatuurtraject: 30-70 met vloerverwarming aan in 2,5 u
Bij de huidige weersomstandigheden: 2 stookbeurten per 24 u. Een stookbeurt duurt ongeveen 3 u (ongeveer 4kg)
Houtpakken (eik, zwarte els, pallet, azobe), vullen aansteken duurt ongeveer 5 minuten.
1x per 2 wkn as legen (2min)

Verder stook ik (eerlijkheidshalve mn vrouw) na de 2de beurt nog voor de prettige vlammetjes (meest azobe) .
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door Johndc »

Mijn situatie...
Vrijstaand gebouw met zadeldak, 9 op 14 meter, inhoud 1000m³
Werkplaats (waar de brander staat) 3.70 hoog, 408 m³ verwarmt door de brander en on-geïsoleerde buffer van (momenteel) 1200L.
Komt nog eentje bij van 1200L.
Brander is een omgebouwde pelletbrander merk Kosztrewa 25Kw. Buffer temp. tussen 35 en 75°
Hout heb ik voornamelijk van mijn gebuur, zijnde afvalhout van een schrijnwerkerij (timmerbedrijf)
Dus zeer veel klein spul wat regelmatig bijvullen vraagt. Hier ben ik per dag toch wel wat uurtjes zoet mee, omdat deze brander een slechte verbranding geeft als je'm volpropt. Dus steeds met beetjes laden.
Maar...als ik SZ (schavelingen en zaagsel) stook heb ik er geen omkijken naar. Enkel de silo in de gaten houden dat die gevuld blijft.
Ben nog bezig met een grotere silo te bouwen dan kan de brander dag en nacht blijven werken.
Dan is er in principe ook geen buffervat nodig. Dan brand het ding volledig autonoom.

Nog vergeten te vermelden...temp boven de werkplaats= (leefruimte) overdag en s'nachts 22°, s'avonds en s'morgens tussen de 25.5 (als t'vrouwke thuis is) en 24°.
Werkplaats nu het wat kouder is toch nog tussen de 18 en 20° (wat meer dan genoeg is als je bezig bent.
Laatst gewijzigd door Johndc op 07 dec 2012, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Jimmeuh
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 nov 2010, 20:46
Locatie: Borgloon

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door Jimmeuh »

- Saey Scope (11kW)
- Te verwarmen ruimte +- 40m² (living + eetkamer op benedenverdieping)
- Verbruik weekdag stoken van 17u -> 23u (+- 30kg hout/ 3 oude Weck ketels vol)
- Isolatie nihil / enkelglas
- CV op mazout staat op 16°C, met de kachel stoken we bij tot +- 21°c (warmer krijgen we het gewoon niet)

Maw:
veel te veel houtverbruik
veel te veel tijd (vooral om voor het vele hout te zorgen)
en veel te koud :) (vooral voor de vrouw dan)
Huisje breek mij niet...
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door frans »

Zal eens een filmpje maken van het opstoken van mijn kachel.
Misschien een idee voor het film kanaal?
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveel werk kost het stoken van je houtkachel?

Bericht door kockie »

Filmpje is welkom. Dan zal ik er een maken van de mijne (time-lapse is misschien wel interessant)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie