Ernstige servercrash

Hierin worden mededelingen gedaan betreffende dit forum. Discussies over andere onderwerpen svp in de betreffende categorie.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door deleted »

Chicken Power schreef:
Gandalf schreef:Lijkt me sterk dat dat vanuit die positie ineens naar een state-of-the-art situatie gaat evolueren......
Hij was er al over aan het denken om het beter te doen hoor! :wink:
Gandalf schreef: Dan heb je ook een papiertje met enige waarborgen...
De pest van deze tijd, kwaliteitsborgingen, allemaal geduldig papier.

Als de hemel valt hebben we allemaal een blauwe pet.

Groet, Cp
Nou "papiertje" ben je inderdaad niet veel mee, tenzij je sowieso al een full-time advocaat in dienst hebt misschien, ...
Maar grote spelers hebben wel meerdere servers draaien die elkaar permanent back-uppen. Dus de kans op data-verlies is daar onbestaand. Hoogstens wat moeilijke communicatie en slechte service ...

G
Laatst gewijzigd door deleted op 29 jun 2011, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ernstige servercrash

Bericht door kockie »

Gandalf,

Ik maak me niet afhankelijk van 1 persoon; ik ben zelf de 2e persoon. Ik heb/weet al zijn wachtwoorden (en hij de mijne), dus we kunnen voor elkaar invallen als er wat misgaat. Verder exploiteren we samen een draadloos netwerk voor een heleboel mensen die anders geen gebruik kunnen maken van breedband internet.
Helaas heb ik me niet genoeg bezig gehouden met de inrichting van de server; inmiddels heb ik dat wel gedaan en worden er meerdere voorzorgsmaatregelen genomen. "professionele hosts" zijn ook niet altijd even professioneel is mijn ervaring. Het voordeel van een kleinere host is direct contact en er is vaak veel meer mogelijk. Dat laatste ga ik nu maar eens goed uitbaten...
Gandalf schreef:Dus de kans op data-verlies is daar onbestaand.
Bij de echte dure jongens wel ja.... Maar dan moet ik reclame op het forum gaan toelaten of een ledentax gaan invoeren. Daar heb ik nu net geen zin in. Dit forum is begonnen als hobbyproject en wordt nu geprofessionaliseerd. Ik kan je de eerste server van het forum nog wel een keer laten zien.... :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door deleted »

Steek er een tape-drive in en neem wekelijks een full copy.
En houdt de tape op een andere plaats bij dan de server ...(brand)
Dan kan je met een simpel thuis-systeem ook al vanop een redelijke base-line spelen ...


G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ernstige servercrash

Bericht door kockie »

Dat is een idee, alleen moeten we dan iedere keer naar het datacenter om de tape te wisselen. Hebben we al over nagedacht. Inmiddels hebben we in ieder geval in gedachten foolproof systeem voor backup opgezet.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door deleted »

Datacenter ? Je had het toch over een lokaal servertje bij je vriend ?

Datacenter kan je waarschijnlijk wel een copy bezorgen ... zit het forum waarschijnlijk in een véél grotere database die door hun wel gebackupped is ...

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ernstige servercrash

Bericht door kockie »

Er hang een professionele server in een professioneel datacenter. De data die er was stond op die server en een backup staat bij mij thuis. De server is van een vriend van me die een aantal sites host. Het datacenter is alleen een partij die rackspace levert met stroom en internetverbinding. Verder doen deze niets, maken geen backups, kijken niet naar de lampjes. Er is een stommiteit gebeurt, maar dat zal niet nog eens gebeuren.

De site staat nu tijdelijk achter een adsl lijn. Is net door mij een volledige backup van gemaakt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door deleted »

En doet dat dat datacenter dat dan gratis(internet en rackspace) ?
Wat zal de meerkost nog zijn vtov volledige hosting en back-up ? Niet erg veel vermoed ik . Zeker niet voor je vriend die nog een aantal andere sites host. Die gaat anders zelf moeten investeren in back-up. Dat kost ook.
Komt ie nog wel achter ...

Voor de 100 kilometer die je maakt voor het forum, is het beter aan auto delen te doen of de taxi te nemen... (bij wijze van vergelijking) ipv de auto nog eens (zelf) te gaan reviseren.

G
Laatst gewijzigd door deleted op 29 jun 2011, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ernstige servercrash

Bericht door kockie »

Dat is allemaal bekeken. De site blijft waar ie is. Daar ga ik niet meer verder over discussieren.

Op die server draaien nog een aantal andere sites, dus ik doe al aan carpooling
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door deleted »

Carpooling. Ja, maar in een afgekeurde gammele bak met gevaar voor eigen leven :mrgreen:

Maar goed, de "Great dictator" heeft gesproken! 8) Of zeg ik voortaan crash-dummy :?:

Volgende keer nodig je de vriend informaticus maar eens op de forumdag uit .... :mrgreen:

G(die zelf ook tot het ras van de steenezels behoort)
Laatst gewijzigd door deleted op 29 jun 2011, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ernstige servercrash

Bericht door kockie »

De server is een 2 jaar oude hp 19" 2U rackserver. Hierin komen morgen 2*2 schijven die dus 2 aan 2 in een raid-1 opstelling staan. De ene raid-set gaat de andere mirrorren en er is onderhandeling gaande betreffende backupruimte bij het datacenter. Goed, een boeing zal dan ook de backup vernietigen, maar dan zorg ik er regelmatig voor dat ik ook nog een backup thuis heb. Er is bewust niet voor raid-5 gekozen.

Inderdaad ben ik de great dictator en Arthur zal er bij een volgende meeting ongetwijfeld bij zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door deleted »

Zorg er maar voor dat hij in goede fysieke conditie verkeert in dat geval.

Hier kan ie al vast trainen: http://www.crashtestdummyolympics.co.uk/

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Ernstige servercrash

Bericht door Chicken Power »

Gandalf, mijn waarde,

Ik begrijp dat je de afgelopen dagen het forum in node gemist hebt. Via andere communicatiemiddelen was ik er op afstand wel bij betrokken, weest er van overtuigt dat er de nodige 'opwaardeer' gesprekjes geweest zijn, maar wel met de wetenschap dat gedane of gelaten zaken geen keer nemen.

Zoals zaken nu georganiseert worden gaan we in deze zin geen rampen meemaken. Hierbij is het streven naar een zo groot mogelijke onafhankelijkheid van derden tegen de geringste kosten. Wellicht jouw onbekend, maar deze constuctie voorziet ook nog in een stukje infrastructuur waar die er (zelfs in Nederland) niet is. Dus ook nog een maatschappelijk verantwoord streven.

Dus we gaan nu weer over tot de orde van de dag!

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door deleted »

:lol:

Cp & Kockie,

Geen probleem hoor. Geen doden of gewonden....
Het is alleen zo dat ik het meestal zelf ben die in dit soort situaties verzeil, vandaar dat het de gedroomde kans was om zelf eens vanaf de andere kant met het vingertje staan te zwaaien :fff :fff :fff
(alleen spijtig voor mij dat ik de gezichten er niet bij zag en gelukkig voor jullie dat het niet mijn vrouw was die de commentaar gaf :twisted: )

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ernstige servercrash

Bericht door kockie »

Het zij je gegund om even met de vinger te wijzen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Ernstige servercrash

Bericht door deleted »

Over naar de orde van de dag: wordt er gewoon verder gepost? Ik zie dat de topics terug in "write" modus staan?

G
Plaats reactie