gazon onderhouden

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: gazon onderhouden

Bericht door Brit »

@ Albert,

Roundup mengen met MCPA is echt onzin, Roundup dood al alles dus MCPA heeft dan geen toegevoegde waarde.
Wat veel mensen ook doen (ik zeg niet dat jij dat ook deed), is meer erin gooien dan op de verpakking aangegeven. Dat zorgt er alleen voor dat het bovengrondse deel sneller dood gaat en dat er een grotere kans is dat er onder de grond worteldelen in leven blijven (van bv. Paardenboem, Zevenblad en Haagwinde) terwijl dat niet gebeurt met de normale dosering, doordat de sapstroom langer in takt blijft in de plant en het gif dus door (bijna) de hele plant kan worden vervoerd.
Dus minder chemische troep in het millieu en meer resultaat! We hebben 2 winnaars :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: gazon onderhouden

Bericht door Dutch John »

Onze gazons zijn nu 20 jaar oud en hebben nog nooit mest gehad, zijn nooit gespoten, nooit doorgezaaid en nooit geverticuteerd. Alleen gemaaid. Natuurlijk groeit er van alles tussen het gras. Nou en? Is toch ook groen. Mij bevalt de verhouding "net uiterlijk"/geïnvesteerde tijd prima. Al geef ik de voorkeur aan een gazon met 100% mos, scheelt in het maaien en is heerlijk zacht....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: gazon onderhouden

Bericht door Albert van WdJ »

@Brit

Ik had tot voor kort een spuitlicentie, waarbij je geleerd wordt om niet alleen de juiste dosering, de juiste middelen te gebruiken en juiste apparatuur toe te passen, maar ook het juiste tijdstip te bepalen.
Mengen van MCPA en roundup is zeker geen onzin.
Roundup doodt geen brandnetel, heeft beperkt/weinig effect op distels, zevenblad en nog enkele onkruiden.
MCPA doodt juist tweejarige onkruiden zeer effectief, maar geen grassen.
Combinatie wordt in de beroepsteelt veelvuldig toegepast.

Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: gazon onderhouden

Bericht door Brit »

@Albert

Ook ik heb mijn licentie gehad, maar daar heb ik nooit wat over gehoord. En het is me ook niet opgevallen op de verpakking of in de gewasbeschermingsgids. Deze heb ik nu niet meer, dus ik kan het niet meer nakijken :?
Maar!!!! Ik heb vaak mijn tank leeggespoten op de boerderij waar wij een loods huurde en de (grote) brandnetels, zevenblad en enkele distels legden na 1 spuitronde toch echt het loodje 8) Maar dat kan natuurlijk ook zijn gekomen doordat ik ze boos heb aangekeken :twisted:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: gazon onderhouden

Bericht door Albert van WdJ »

@Brit,

Oké, dan was jouw roundup waarschijnlijk veel beter dan die van mij.
Of ik was er te zuinig mee :mrgreen:

Al met al ben ik blij dat ik dat spul niet meer hoef te gebruiken.
Het blijft troep voor je gezondheid.

Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: gazon onderhouden

Bericht door Brit »

Albert van WdJ schreef:Al met al ben ik blij dat ik dat spul niet meer hoef te gebruiken.
Het blijft troep voor je gezondheid.
Ben ik het helemaal mee eens.
Ik gebruikte het laatste jaar steeds vaker TopGun. Het is minder erg tijdens gebruik (al toch een beetje rare reuk) en het werk wat minder op de houtigere onkruiden, maar het dood onkruid, mos en groene aanslag(algen) in één keer en geeft je bestrating een schoner uiterlijk. Ook vond ik dat nieuw onkruid minder snel terug kwam dan met Roundup, maar dat kan toeval zijn :roll:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: gazon onderhouden

Bericht door Albert van WdJ »

Brit schreef: Ik gebruikte het laatste jaar steeds vaker TopGun. Het is minder erg tijdens gebruik (al toch een beetje rare reuk) en het werk wat minder op de houtigere onkruiden, maar het dood onkruid, mos en groene aanslag(algen) in één keer en geeft je bestrating een schoner uiterlijk. Ook vond ik dat nieuw onkruid minder snel terug kwam dan met Roundup, maar dat kan toeval zijn :roll:
@Brit,
Ik had wel eens gehoord over TopGun, maar heb het zelf nooit gebruikt. Op internet vond ik een onderzoek met een vergelijking tussen Roundup en TopGun.
Onderzoek vind je o.a. hier:
http://chemie.wewi.eldoc.ub.rug.nl/root ... mRecord=ON

Er staat in dat TopGun meerdere keren moet worden toegepast voor een effectieve werking.
Wat is jouw ervaring hiermee?

Zelf vind ik dat uit dit rapport TopGun niet positief naar voren komt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het gebruik van organische vetzuren mij heel wat mensvriendelijker overkomt dan het chemische goedje glyfosaat.


NB. Onderzoek is van 1998, ik weet niet of ze TopGun daarna misschien hebben verbetert.

Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: gazon onderhouden

Bericht door Brit »

In de seminar van EcoStyle, die ik volgde in 2003, hadden ze het er over dat TopGun net was aangepast. Wat die aanpassingen inhielden weet ik niet.

Mijn ervaring is dat Straatgras, Muurt, zaailingen, e.d. in een keer dood zijn.
Kruidachtigen zoals klaver, Zevenblad en Kweekgras kunnen wel weer terugkomen, zeker als ze al meer dan een jaar staan. Maar dan heb je eigenlijk ook al te lang gewacht met bestrijden.
Het belangrijkste voordeel vind ik toch het in een keer bestrijden van onkruid/mos/algen op de bestrating. Ook als je perongeluk op de bladeren van een struik spuit, zullen alleen de bladeren afsterven. De tak blijft gewoon leven en zal weer gaan uitlopen bij de eerste mogelijkheid. En op een zonnige dag heb je al binnen 12 uur resultaat :wink:

Probeer gewoon eens een kleine verpakking uit, want volgens mij is het zo'n product dat je geweldig vindt of je vindt het helemaal niets :?
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie