gazon onderhouden

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

gazon onderhouden

Bericht door Peterke »

oi,

Ben een experimentje aan het doen,
namelijk had (hier?) eens gelezen dat je je hout-as op je gazon mocht uitstrooien.
Ik heb men hout-as opgespaard en na ons gazon geverticuteert te hebben zo een 20 liter gezeefde hout-as uitgestrooid op ons 200m² gazon in de maand Maart.
Het eerste wat me nu opvalt is dat ik weinig of geen mos heb, wat daarvoor welig tierde ook na 2x per jaar verticuteren.

Nu heb ik veel klaver, en voor de as uitstrooiing ook :mrgreen:
een oplossing daarvoor zou zijn niet te kort je gras maaien met een mulchmaaier, zo breng je voedingstoffen toe door het maaisel te laten liggen, het gras zou meer weerstand hebben tegen hete zomers en het bioleven zou terug op gang komen in je gazon dat de viltlaag wegwerkt, alsook met 1 organische bemesting per jaar toekomen.

Ik maai (elektrisch)me gras nu af op de hoogste maaistand zonder opvangbak (geen mulchmaaier) 2x per week omdat er toch geen al te grote hoeveelheden maaisel op het gras komt te liggen, we zullen zien.

weet er iemand nog tips hoe klaver in gazon bestreden kan worden, zonder chemische toestanden natuurlijk.


peterke
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: gazon onderhouden

Bericht door Brit »

Hoi Peterke,

Om van klaver af te komen moet je een stikstofbemesting toepassen. Als Ecologische mogelijkheid kan je bloedmeel strooien. Als enige leverancier ken ik Ecostyle, maar waarschijnlijk zullen niet alle tuincentra dat verkopen :evil: Even goed zoeken of Ecostyle zelf bellen voor een juist adres.

De stikstof word door de klaver in grote hoeveelheden aangemaakt. Als er dan ook nog een gift van buiten af wordt gegeven, raakt de klaver daardoor vergiftigd :mrgreen:
Je zal daarna wel flink extra moeten maaien. En misschien ook maar even (een gedeelte) afvoeren naar de composthoop. Als de klaver weer terugkomt (volgend jaar) dan is dit waarschijnlijk uit zaad. Vroeg beginnen met de bloedmeel om een zaaiperiode voor te blijven :!:

Succes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: gazon onderhouden

Bericht door Peterke »

dat is nu ne keer een tip, merciekes Brit :wink:
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: gazon onderhouden

Bericht door Albert van WdJ »

Peterke,

Waarom zou je klaver uit je gazon halen?
Een ecologisch betere manier om gras van stikstof te voorzien ken ik niet.

Waarschijnlijk willen de meesten een grasmat met alleen gras. Maar dat is nou juist verre van natuurlijk. En dus moeilijk in stand te houden.
Misschien een overweging om die grasmat wat natuurlijker te maken, en bepaalde planten toe te laten. Kan best leuk staan (dit is tenslotte een ecologieforum :mrgreen: )
En wat je er echt niet in wil hebben, snij je eruit.

Daarnaast is een siergrasmat eigenlijk de meest nutteloze beplanting die je in een tuin kunt hebben. Tenzij je kinderen hebt, want die moeten tenslotte ergens kunnen ravotten.
Maar zodra die bij mij de deur uit zijn, gaat de grasmat grotendeels gelijk ook de deur uit.
Maak ik er gelijk wat moois van: moestuin met vruchtbomen bijv.


Groet,

Albert
Change, before you have to.
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: gazon onderhouden

Bericht door Peterke »

@Albert,

Door hout-as te strooien en het zien verdwijnen van het mos (kan toeval zijn) heeft me aan het denken gezet. Het moet toch mogelijk zijn op een ecologische manier een mos/onkruidvrij groen gazon te bekomen?
Door bevoorbeeld te mulchen, gedroogde koe/kippemest, kompost, kalk, hout-as en bloedmeel te strooien is toch een aardig alternatief tegen bepaalde kwalen niet?
Netels en paardebloemen snij ik er uit, de fruitbomen en een biomoestuin zijn al aanwezig.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: gazon onderhouden

Bericht door Brit »

En voor onder de fruitbomen is gras ook een mooie oplossing. Je kan er makkelijk bij en de gevallen appels/peren/kersen/enz zijn minder of niet beschadigt :wink:

Verder heb je gelijk, ook al gebruik je alleen ecologische middellen om een perfekt gazon te krijgen, het is en het blijft erg on-ecologisch.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: gazon onderhouden

Bericht door Albert van WdJ »

@Peterke,

Er is natuurlijk niets mis mee als iemand graag een stuk gazon wilt, en dat ook nog eens ecologisch onderhouden.
Er zijn echter zoveel mensen die standaard gazon aanleggen, zonder na te denken. Zo van:
"een stuk gazon hoort toch bij je tuin".

Vandaar dat ik altijd graag prikkel om er eens goed over na te denken.
Er zijn altijd alternatieven.

Maar als je gras ecologisch wil onderhouden, dan is het niet eenvoudig om die monocultuur in stand te houden. Het gras moet voorrang krijgen, en dat valt niet mee.
Je kan proberen om na een goede bemesting het gras lang te laten groeien (20 cm hoog bijv). Daarmee verstik/verdring je in ieder geval een aantal (on)kruiden.
Je moet dan wel de mogelijkheid hebben om lang gras te kunnen maaien.
Want de meeste elektrische maaiers hebben er zwaar moeite mee.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: gazon onderhouden

Bericht door Peterke »

Brit,

Als ik het goed begrepen heb is klaver een 1 jarige die zich voortplant door zaden?
Als toevoeging aan men experimentje (groen onkruidvrij gazonnetje op een zo ecologisch mogelijke manier) pluk ik nu al de witte bloempjes van de klaver weg om zo de verspreiding ervan in te dijken.

Peterke,
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: gazon onderhouden

Bericht door Brit »

Hoi Peterke,

Ik beschik nog niet over al mijn boeken, maar mijn vermoede was wel juist. De klaver in jouw gazon is overblijvend, inclusief wortelstokken. Er zijn wel andere klavers, maar dat zijn weer knolgewassen.

Als de klaver is uitgezaaid, is het nog moeilijker uit te roeien. Iedere keer dat een zaadje onder het gras licht ziet, zal het gaan kiemen. Dat kunnen ze zelfs nog doen na 5 á 10 jaar :evil:

Het maaien van de bloemen is dus wel degelijk belangrijk, maar niet voldoende om er vanaf te komen. Anders had het ook geen probleem geweest voor gazonnetjes 8)

Succes
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: gazon onderhouden

Bericht door Brit »

En, Peterke, je proefje met de houtas en het verdwijnen van mos was geen toeval. Houtas is akalisch en daar houdt mos niet van.

Als onderhouds-bemesting zou je het alleen moeten gebruiken als de herfst begint (september) en niet te dik. Anders kan het gras verbranden, net zoals bij kunstmest.
Je kan het dan over de hele tuin strooien, of met je compost mengen en dan als een dekentje over de border strooien voor de winter.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: gazon onderhouden

Bericht door Peter 1962 »

net zoals de meesten heb ik ook een flink stuk gras, en daar wou ik zoveel mogelijk onkruid uit weghouden. Talloze uren bezig geweest gedurende enkele jaren om steeds maar weg te snijden. Kortom : hopeloze strijd, je kunt niet winnen van de formidabele snelheid met dewelke klaver, paardebloemen en nog een paar van die taaie rakkers zich uitbreiden. Navraag gedaan bij Aveve, daar beweert men dat er geen ecologisch verantwoorde herbiciden bestaan (in tegenstelling tot insecticiden)
Dus : begin dit seizoen enkele keren sproeien met chemische rommel, ben nu voor 99,9% van alle onkruid verlost. En om terugkeer te bemoeilijken flink nabemest. Daardoor groeit het gras enorm, en de dikke grasmat geeft nieuw onkruid nauwlijks een kans om te ontkiemen. Lukt tot hiertoe heel goed.
Niet ecologisch, ik weet het, maar de strijd tegen onkruid kun je niet anders winnen.
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: gazon onderhouden

Bericht door Peterke »

klein tussenverslagje:

Sedert 5 juli pluk ik als het lukt dagelijks de witte klaverbloempjes weg (het neemt maar 10 minuutjes in beslag), in het begin waren er veel nu worden ze steeds minder talrijk, ik merk al dat de klaver minder dik staat. moest ik vroeger in het jaar beginnen plukken zijn denk ik dat ze ieder jaar steeds minder talrijk en op de lange duur verdwijnen uit je gazon. Bij deze blijf ik ze wegplukken.

Het bestrooien met gemalen bloedmeel op de klaver (zie eerder bericht van brit) kan er ook voor iets tussenzitten, het heeft er in ieder geval voor gezorgd door het hoog stikstofgehalte dat ons gazon niet verdorde deze zomer en heerlijk groen bleef in tegenstelling tot onze gebuuren hun gazon waarmee ik het verschil kan vergelijken.

en verder het ongewenste kruid uitsnijden met een mesje of uittrekken, mulchmaaien, wild gras verwijderen en plek herzaaien, niet te kort maaien, enz..
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: gazon onderhouden

Bericht door Brit »

Hoi Peter's,

Op de seminar van de ecologische bemester zeiden ze ook dat er nog geen goede vervanger is voor het chemisch bestrijden van onkruid in gras.
Als je gazon goed is, kan je het met de hand bijhouden, maar als er te veel onkruid in zit kan je beter overwegen om AAmix te (laten) spuiten of om opnieuw te beginnen.
AAmix is niet verkrijgbaar in de tuincentra en mag alleen door gecertificeerde personen worden gebruikt, dus vandaar dat je het beter kan laten doen. Hou er ook rekening mee dat het maar ruim 3 maanden per jaar gebruikt kan worden, van half mei tot september, als ik het goed herrinner. Dan 3 á 4 weken na de bespuiting verticuteren en inzaaien en bemesten.
Als er ook andere problemen zijn, zoals te nat/te droog, verzakkingen, te weinig/veel organisch materiaal in de bodem, enz., dan kan je beter gelijk opnieuw beginnen en te gelijk deze problemen aanpakken. Dan is het verstandig om alles dood te spuiten, en hiervoor zijn wel enkele ecologische opties die vaak snel werken, maar ook vaak wel vaker moeten worden toegepast.

Overgens werkt AAmix niet tegen Ereprijs (Veronica), maar deze houdt van zure grond dus met kalk of houtas bemesten helpt al iets. Anders zijn er ook middeltjes die alleen Ereprijs bestrijden in gras, te verkrijgen bij de tuincentra.

Door te kijken wat voor een onkruiden er in je gazon/tuin staan, kan je al aardig zien wat de (bodem)problemen zijn. Een Margrietje, Paardenbloem en Boterbloem zeggen niet zo veel, maar Klaver en Ereprijs dus wel.
Als je er wat over wil weten, moet je maar zeggen wat er veel staat of er een foto van uploaden.

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: gazon onderhouden

Bericht door Albert van WdJ »

AAmix is eigenlijk toch gewoon MCPA met nog iets erdoorheen?
Een echte chemische bestrijder.

Ik heb het spul voorheen gebruikt in de boomkwekerij, gemengd met Roundup. Dan gaat echt alle kruid ten onder.
Spuit je alleen MCPA op gras, dan houd je een mooi schoon gazon over met praktisch alleen grassen.

De veehouders gebruiken het om bijv distel te bestrijden in weilanden.

Je moet er in Nederland een spuitlicentie voor hebben om het te kunnen kopen en te mogen gebruiken.


Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: gazon onderhouden

Bericht door Brit »

MCPA is inderdaad één van de bestandelen van AAmix. Eerst was mij verteld dat MCPP één van de andere is, maar een andere bron zei weer dat dat niet klopt :?

Het is inderdaad chemisch troep, maar als je het gebruikt om 1 keer van het overgrote deel van het onkruid af te komen en daarna het met de hand bijhoudt, ben je toch nog redelijk goed bezig.

Als je het echt (zo) ecologisch (mogelijk) wil doen, zou je in een hopeloze situatie het hele gazon moeten uitrieken, bodem verbeteren (indien nodig) en inzaaien met ecologisch geproduceerd graszaad (wat ik nog nooit ben tegengekomen) en vooral geen machines gebruiken. Voor grote oppervlakten zou ik dan een hoop familie en vrienden inschakelen.

Voor mijzelf zou dat niet zo'n groot probleem zijn, zelfs de voorkeur genieten, maar voor de meeste anderen is dit vaak ondoenlijk. Vandaar mijn advies om, als het dan toch nodig is, het gebruik van deze chemicalién zó verantwoord mogelijk te laten gebeuren. Dus ook de oorzaak van de onkruidwoekering aanpakken, anders is het binnen een paar jaar weer raak :twisted:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie