Weide bemesten met herten stalmest

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Midfieldgeneral
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2019, 14:41

Weide bemesten met herten stalmest

Bericht door Midfieldgeneral »

Hallo

Thuis heb ik enkele hertjes lopen waarvan de stal behoorlijk gevuld begint te geraken met stalmest.
Anderzijds zie ik ook dat mijn weide, mede door de droogte, behoorlijk "geel" van kleur begint te worden.
Gezien ik geen chemische meststoffen wens te gebruiken, had ik eraan gedacht om de weide te bemesten met deze stalmest in de hoop om zo ook de bodemkwaliteit te verbeteren.
Is dit een goed idee? En zoja, wanneer doe ik dit het beste? Kan dit nu in Augustus? Of loop ik het risico dat mijn gras verbrandt?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Weide bemesten met herten stalmest

Bericht door Lieve »

Herten horen in de vrije natuur, maar goed.
Je stalmest laat je beter even composteren, voor je het in de late herfst tot winter over je weiland verdeeld.
Herten hebben niet alleen gras en hooi nodig, hun dieet moet aangevuld worden met schors en bladeren.
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Weide bemesten met herten stalmest

Bericht door guus »

Dit is het mestbeleid dat geld voor professionele agrariërs.

Het is niet het volledige mestbeleid want dan zou deze pagina vol komen staan.... :roll:
Gelukkig hebben de boeren niet zo veel regeltjes om aan te voldoen.....


Dierlijke mest op Grasland 2019 Drijfmest Vaste mest
Zand- en lössgrond 16 februari t/m 31 augustus 1 februari t/m 31 augustus
Klei- en veengrond 16 februari t/m 31 augustus 1 februari t/m 15 september*

* Rijdt u vaste strorijke mest uit op klei- en veengrond op grasland? Dan rijdt u uit tussen 1 januari en 15 september. De volgende uitrijdperiode is van 1 december 2019 tot en met 15 september 2020.

Dierlijke mest mag u niet uitrijden op:
-een bodem die helemaal of voor een deel bevroren is, of waarop (voor een deel) sneeuw ligt;
Dit geldt niet voor vaste dierlijke mest op grasland, waar het gebruik onderdeel is van een beheersregime.
-een bodem waarvan de bovenste laag verzadigd is met water;
-een bodem die in de periode van 1 september tot en met 31 januari tegelijk met tijd wordt bevloeid, beregend of geïnfiltreerd;
-niet-beteelde grond met een hellingpercentage van 7% of meer.
U mag wel dierlijke mest gebruiken als u binnen 8 dagen na gebruik een gewas inzaait. Voor maïs, aardappelen en bieten zijn extra voorwaarden.
-beteelde of niet-beteelde grond met een hellingspercentage van 7% of meer en aangetast door geulenerosie;
-bouwland met een hellingspercentage van 18% of meer.
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Plaats reactie