Kiekes en.... ratten !

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Kiekes en.... ratten !

Bericht door Orbiter »

Het voedsel voor onze kipjes is lekker. Bewijs: Er zitten weer eens ratten.
Die ratten wegjagen of vangen helpt wel voor een beperkte tijd. Het is trouwens weer tijd... ik weet nog niet goed hoe ik het deze keer ga aanpakken maar zeker is dat het voedsel van de kippen moet afgeschermd worden zodat de ratten er niet meer aankunnen en wel nog de kippen. Hoe doe ik dat is de vraag?
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door Bossie »

Zoveel voeren als ze nodig hebben en niet meer....
Stel je hebt tien kippen die samen 1kg voer zouden moeten hebben per dag, dan geef je ze 2-3x per dag een deel van die kilo, dat eten ze dan vrij snel op zodat er geen voer rond blijft slingeren voor de ratten 's avonds.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door Orbiter »

Die techniek wordt al toegepast, zonder veel succes eigenlijk. T'is dat die ratten ook overdag langskomen.

Het gedeelte waar die beesten zitten kan afgesloten worden, dit ivm overnachting van de kipjes zonder dat de vossen en marters er aan kunnen. Ze zitten dus lekker beschermd. Het is zo erg gesteld met hen dat ik ze regelmatig overdag kan opmerken terwijl ze van het lekkers komen snoepen.

Nog minder graan geven aan de kippen is uiteraard een oplossing.

Hondje (+45kg) nu en dan eens loslaten in dat deel van het kippenhok is ook geen oplossing meer, t'is dat ik dan de chickenvilla opnieuw moet opbouwen.
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door remco d »

Ik heb een automatische voerbak die open gaat op het gewicht van een kip. Tenzij een rat 5 kilo weegt kan hij er niet bij.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door jwardenier »

Ik heb er een ongedierte bestrijder bij gehaald ,er zijn iets van 10 voerkistjes geplaatst die in het begin vaak nagevuld moeten worden en later zo af en toe ,het heeft een paar centen gekost maar we zijn weer rat vrij .
Als de ratten minder voedsel hebben vallen ze de kippen aan ,is hier ook een ware slachting geweest .
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door swake »

remco d schreef: 24 jul 2019, 15:03 Ik heb een automatische voerbak die open gaat op het gewicht van een kip. Tenzij een rat 5 kilo weegt kan hij er niet bij.
5kg om het ding open te krijgen? Dat zijn dan toch ook mega kiekes, of ze moeten er met 2 gaan op staan, en dan nog :mrgreen:
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door remco d »

swake schreef: 27 jul 2019, 21:15
remco d schreef: 24 jul 2019, 15:03 Ik heb een automatische voerbak die open gaat op het gewicht van een kip. Tenzij een rat 5 kilo weegt kan hij er niet bij.
5kg om het ding open te krijgen? Dat zijn dan toch ook mega kiekes, of ze moeten er met 2 gaan op staan, en dan nog :mrgreen:
Bielefelders, rustige zware kip. Blijft in de (grote, 400m2) ren zonder kortwieken, en te zwaar voor een buizerd. Kleine kippen moet je hier een volière voor bouwen en dat wil ik niet. Of ze echt 5 kilo wegen weet ik niet zeker maar het zijn flinke beesten.

Maar die voerautomaat is instelbaar.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door 1980 »

jwardenier schreef: 25 jul 2019, 08:37 Ik heb er een ongedierte bestrijder bij gehaald ,er zijn iets van 10 voerkistjes geplaatst die in het begin vaak nagevuld moeten worden en later zo af en toe ,het heeft een paar centen gekost maar we zijn weer rat vrij .
Als de ratten minder voedsel hebben vallen ze de kippen aan ,is hier ook een ware slachting geweest .
Hier vind ik iets van
Als ik het goed begrijp gebruik je gif

Waarom gif gebruiken?
Daar gaat de rat een vervelende dood van tegemoet
En ook het dier wat het erna opeet gaat er dood aan of word erug ziek
Bv de hond,roofwild


Begrijp me niet verkeerd, ratten mogen zeker doodgemaakt worden
Maar zelf zou ik er nooit gif voor gebruiken (eerder een buks)
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door JantjeV8 »

Daar is niet tegenop te boksen. Van dat soort adviezen loopt je veestapel leeg en blijft de rat in leven. In sommige gevallen is een heel stevige maar kortdurende aanpak de beste. Jammer voor de rat.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door Dutch John »

Hier halen de ratten inmiddels de eieren weg.... Ik moet nu meerdere keren per dag de eieren uithalen, om nog wat over te houden. Waarschijnlijk ook een reden dan een ei 100 jaar geleden nog waarde had. Toen bestond een ei uit betrokkenheid, nu uit olie.....

Niet dat er veel ratten zijn, maar inmiddels lijkt de meest basale zelfvoorziening steeds problematischer te worden. De aanhoudende droogte brengt hele nieuwe dimensies met zich mee. De nietsvermoedende burger die de warmte verwelkomt, ziet dat niet. Zolang de schappen maar gevuld blijven in de supermarkten.

Overigens krijg ik instinctieve heftige moordneigingen als ik ongedierte zie. Zoiets kan niet anders dan over de eeuwen via genen doorgegeven zijn; het is me nooit geleerd in mijn jeugd. Het is hij of ik die mag eten.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door 1980 »

Worden tegenwoordig heel veel ratten met luchtbuksen (legaal) geschoten
En dat helpt echt wel
(Achterin de tuin hier zaten er vorig jaar ook veel)
Mede omdat gif niet meer gebruikt mag worden

Er zijn genoeg mensen die je voor niks of weinig uit de brand helpen met de buks
Wanneer je hier in de buurt zou zitten zou ik wat voor je kunnen betekenen
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door Dutch John »

Die buks heb ik zelf ook. Maar dan moeten ze zich wel laten zien..... Je hebt waarschijnlijk tien of meer maal zoveel ratten, dan je ziet. Dus een buks streelt alleen je eigen gemoed en ruimt alleen de stommelingen op.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door JantjeV8 »

En je hebt veel tijd (over).
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door Lieve »

Wij hebben de kinderen geleerd met een blaaspijp en bamboepijltjes op ratten te jagen.
Leuk spelletje maar efficiënt is anders.
1980
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 mar 2015, 21:23

Re: Kiekes en.... ratten !

Bericht door 1980 »

Met wat handigheidjes/kennis
Een kooi en een buks kost je dat weinig tijd
En dan erbij dacht dat we op een ecologieforum zaten hier

We hoeven geen gif te gebruiken
Komt namelijk ook in de kringloop terecht
En dit gif eet je via een omweg dus ook zelf al is het in mindere mate

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... rattengif/

@Lieve,
Hier niet veel anders
Ook de hond zou helpen
Plaats reactie