Eiken processierups

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Eiken processierups

Bericht door JantjeV8 »

Wij wonen in het Brabantse, kun je om lachen maar daar geef ik toch niks om, ik voel me er prima thuis :lol:

Punt is dat we hier al jaren op een rij te maken hebben met de eiken processierups. Vooropgesteld dat ik er totaal geen verstand van heb, maar wat ik wel zie is dat dat probleem een echt probleem aan het worden is. Het wordt echt grof overlast gevend, breed maatschappelijk, een hoop ellende.

Ieder jaar zie ik de gemeente met van die stoomkanonnen 1 of ander goedje (biologisch heb ik me door een gemeentearbeider laten vertellen) die bomen in blazen, maar volgens mij werkt het niet. Daarbij zijn hele ploegen ingepakte mannetjes met stofzuigers bezig om die trossen aan rupsen uit de bomen op te stofzuigeren.
Al die moeite, maar toch jaarlijks een groter verspreiding van rupshaarden.

Momenteel wordt er werkelijk gesproken om 100den bomen te rooien en te vervangen voor een ander ras???...

Wat gaat daar niet goed?
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Eiken processierups

Bericht door willem »

JantjeV8 schreef: 24 jun 2019, 17:16

Momenteel wordt er werkelijk gesproken om 100den bomen te rooien en te vervangen voor een ander ras???...

Wat gaat daar niet goed?
Dat er waarschijnlijk nog géén tak bij jou op het erf zal belanden. :evil: :shock:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Eiken processierups

Bericht door pelletpower »

Ha ha ha. Klopt.

Waarschijnlijk de enige oplossing om hier vanaf te komen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Eiken processierups

Bericht door JantjeV8 »

willem schreef: 25 jun 2019, 00:00
JantjeV8 schreef: 24 jun 2019, 17:16

Momenteel wordt er werkelijk gesproken om 100den bomen te rooien en te vervangen voor een ander ras???...

Wat gaat daar niet goed?
Dat er waarschijnlijk nog géén tak bij jou op het erf zal belanden. :evil: :shock:
:lol:
Hmm, wat niet weet, wat niet deert mocht het er op aan komen, toch??
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Eiken processierups

Bericht door Dutch John »

Hier ook vergeven van de eiken, maar geen last. Misschien is het niet ingrijpen juist de beste oplossing? Een voorbeeld uit eigen ervaring: jarenlang ploegden de mollen hier alles om en ondergroeven de bedden van de moestuin, zodat plantjes na een regenbui richting China verdwenen. Wat doe je dan? Bestrijden. Jarenlang 100 mollen per jaar gevangen in de moestuin en de kas. Totdat ik het opgaf. Sindsdien geen overlast meer.

Misschien houden we als mens met al onze goede bedoelingen plagen in stand, terwijl als we de natuur het laten regelen het vanzelf goed komt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Eiken processierups

Bericht door JW te R »

Vorig jaar heb ik in het nieuws diverse keren berichten gezien over de plaatsing van nestkastjes voor mezen in de buurt van aangetaste eiken.
Diverse gemeenten stelden gratis kastjes ter beschikking voor de bewoners; en ook provinciale overheden houden zich bezig met plaatsing.

Klinkt als een mooie oplossing, en ik ben erg benieuwd hoe effectief dat is. Daar kan ik echter heel weinig over vinden ...

En een gratis tip voor de mensen die last hebben van de brandharen: die kun je eenvoudig met tape verwijderen. Kies een tape die niet te sterk kleeft, dan blijven je eigen haren zitten :D
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Eiken processierups

Bericht door jwardenier »

We hebben hier ook veel eiken ,3 jaar geleden een grote uitbraak van de rups ,bos en wegen afgesloten ,zelfs weilanden als verboden gebied verklaard voor vee .
Langs wegen staan in mono cultuur de eik ,ooit een opdracht van Napoleon ,hout voor veel doeleinden .
Nog even en de dennenrups komt er ook aan ,deze kan hele gebieden waar de den als enige boom te vinden is aantasten ,wat de gevolgen zijn ??
Hier zie je duidelijk dat een mono cultuur niet gewenst is .
Mezenkasten ,ook weer een inzet op 1 ook hier zouden veel meer soorten ingezet kunnen worden ,met voor de avond jager ,de vleermuis .
Helaas ,de pesticiden zijn ook hier weer een pest ,vogels geven hun jongen vergiftigde incekten met gevolg de dood ,even als de grote windmolens die de vleermuis uitschakelen .
Of we het ooit nog leren om samen met de natuur te leven, dit wordt ook hier de grote vraag .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Eiken processierups

Bericht door benthuis »

John, helaas denk ik dat je gelijk hebt...
De meeste reacties op "problemen" zijn primair en gericht op de verschijnselen van een grotere trend!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Eiken processierups

Bericht door Bossie »

Probleem komt volgens mij door wat John W ook al aangeeft, gebrek aan heterogeniteit bij opstanden. Veel te veel monocultuur, zoveel bomen van hetzelfde soort/ eiken op een kluitje is niet goed. Maakt de opstand veel interessanter en kwetsbaarder voor parasieten/ziektes. Als ik naar het bos bij ons kijk dan staan daar bovenmatig veel eiken, veel te dicht bij elkaar en maar weinig andere bomen.
Meer ruimte tussen de bomen en ook andere bomen zoals beuken, berken af en toe een den, verdwaalde acacia is volgens mij veel bestendiger dan bossen met 90% eik. Wij zijn zelf begonnen/voornemens met name de eiken te dunnen, niet meer dan 1 volwassen boom in een cirkel met diameter van 12 meter (nu zijn dat er soms wel 6-8, kwaliteit van die bomen is ook niks, enkel brandhout). Krijg je meteen veel meer licht op de bodem waardoor ook af en toe vee het bos in kan en daar wat kan vreten.
In de houtwallen mag het wat dichter op elkaar staan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Eiken processierups

Bericht door Dutch John »

Dutch John schreef: 25 jun 2019, 08:23 Hier ook vergeven van de eiken, maar geen last.
Moet ik op terug komen. Een beetje jeuk deed mij de laan inspecteren: meer dan de helft van de bomen heeft één of meer nesten....... Honderden dus, over ongeveer 2 kilometer lengte. Ben benieuwd wat de gemeente gaat doen: bestrijden? Afsluiten? Niets? Wat ik vreemd vind, is dat de melding bij fixi.nl direct van de kaart gehaald wordt, terwijl oude, verholpen meldingen van bijvoorbeeld zwerfafval gewoon blijven staan.

Het lijkt een modern probleem te worden: de opportunisten nemen het over. Of het nu ratten, kraaien, roeken, eksters, vossen, bereklauw of rupsen zijn. O ja, en natuurlijk wij zelf........

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Eiken processierups

Bericht door kockie »

ik denk dat de gemeente, net als hier, een lintje om de boom hangt met "eikenprocessierups" er op. Heel veel meer kan er nu ook niet.

Misschien wel een gat in de markt "eikenprocessierupsenzuiger". Daarna "milieuvriendelijk" afvoeren in de houtvergasser, in dit geval dus een "eikenprocessierupsenvergasser"

Het lastige is dat in het buitenland de rups wel natuurlijke vijanden heeft, maar hier niet. Dat kost tijd. Tegen die tijd is er wel weer een nieuwe zuidelijke plaag.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Eiken processierups

Bericht door Paul Joosten »

Tot nu toe waren we er in de Veenkoloniën nog van gevrijwaard maar dit jaar zijn in de omgeving ineens heel wat eiken aangetast. :cry: :cry: :cry:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Eiken processierups

Bericht door jwardenier »

Er is een aaltje die parasiteert op de rupsen ,en zo het nest van binnenuit dood ,valt de haarbal later op de grond en b v je hond gaat daar me spelen of een koe hapt er perrongelijk op ,kun je naar de veearts ,amputatie of dood zijn dan niet uitgesloten ,daarom zuigt men hier de nesten ook uit de bomen ,man in wit pak in een hoogwerker .
Ook vangt men de manlijke vlinder met een lokstof in een val emmertje ,hier is een groen bedrijf die er dagwerk aan heeft .
Ze laten gaan net ald D J met de mol doet dat is het beleid van veel gemeenten ,in afwachting van overheidsgeld willen ze niet bestrijden ,tot een minister noodgedwongen met een zak geld komt ,er zijn recreatie gebieden met alleen eik ,en het gaat de economie schaden als de recreant hier geen geld gaat uitgeven door dat de rups zijn haren afschiet ,welke je nog kunnen raken op 20 m met veel jeuk ten gevolg .
Ooit eens een stuk van een onderzoeker hier over gehad ,staat op de site van levende have nog , ergens in het archief .
Ik werd afgelopen avond bij een vermeende bijenkolonie gevraagd ,onder een eik met rupsennesten, ik heb mijn onderarm nu behoorlijk rood en dat kan een enkel haartje al doen .
De eik heb ik gelijk gekregen om aankomend herfst te zagen ,komt dus bij ons ik de kachel .

Paul hoe is het afgelopen met het fluiten om oorwormen
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Eiken processierups

Bericht door benthuis »

John. Vandaag kreeg ik de tip van iemand die het geholpen had....: Scrub douchegel. Goed schrobben (kan ook met suiker;-) Deze jonge had er aardig last van en beweerde na 2 schrobbeurten geen last meer te hebben.
(Savonds en smorgens onder de douche)

Heb zelf van de week een dag lopen zagen in glasvezel van een oude camper... Geeft zelfde effect!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Tom op eigen houtje
Berichten: 45
Lid geworden op: 31 jan 2017, 23:01
Locatie: Rimburg

Re: Eiken processierups

Bericht door Tom op eigen houtje »

Tja spuitlijm schijnt erg goed te helpen
Hele nest inspuiten 20 min wachten en dan rol je het vastplakkend nest zo van de boom af
Zorgen voor meer koolmezen is al een stap in de goede richting
Er gaan nu al filmpjes rond van koolmezen die een heel nest procesierupsen leeg eten
Helaas zijn er door al het vergif wat gespoten is tegen de buxusmot heel wat minder koolmezen nu
Is zoals dikwijls weer een zelf gecreeerd probleem
Plaats reactie