Er zitten vlooien of luizen op de kippen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Er zitten vlooien of luizen op de kippen

Bericht door Orbiter »

Een kip gedroeg zich niet normaal en wou niet naar haar kot. Zeer weinig eieren ook. Gisteren ontdekte het vrouwtje dat een paar van de kippen onder de beestjes zitten. 2 of 3 millimeter groot en rood-bruin zegt ze. Vloeien; bloedmijten; luizen; wormen, of nog iets anders; wat het precies is weet ik nog niet.

Gisteren dan ook direct heel het hok grondig uitgekuist. Alles er uit gehaald en met de gasbrander alle hoekjes en kiertjes uitgebrand, binnenkant en buitenkant; dan alles met bleekwater gesproeid (het goede spul aan 50° concentratie). Vers hooi erin. Moet hier nog iets extra gebeuren? Of had ik het beter anders gedaan?

En hoe moeten we de kippen zelf nu best behandelen?

De kippen hebben vrije uitloop in de weide, hun houten hok gebruiken ze enkel om te slapen en te leggen. Gezien het weer is er niks droog en kunnen ze geen stofbadje nemen. Hun hok staat op poten en zelfs onder het hok is het nat. Ga er nu voor zorgen dat ze een bak krijgen met fijn zand en assen erin. Moet wel ergens een dak zien te maken voor die bak.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Er zitten vlooien of luizen op de kippen

Bericht door kockie »

Aan je beschrijving te zien zijn het bloedluizen. Over het algemeen zitten die alleen als het donker is op de kippen en de rest van de dag in kieren in het hok. ALs je 's avonds het hok in gaat en wordt besprongen door kleine kruipende diertjes is het wel duidelijk....

Er zijn chemische middelen, maar het best helpt reinigen van het hok, met extra aandacht voor alle kieren en daarna besproeien met een mengsel van water, spiritus en groene zeep. Witkalken schijnt ook te helpen; het hok, niet de kippen :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Er zitten vlooien of luizen op de kippen

Bericht door Martinus87 »

Witkalken is een goede inderdaad. Ze houden van vochtige plekken en de kalk onttrekt vocht aan zowel het hok als de luizen waardoor ze doodgaan.

Daarnaast kun je de zitstokken van de kippen aan de zijkanten wekelijks invetten met vaseline, of de zitstokken aan weerskanten met een ijzerdraad aan het hok vastmaken en dat draad dan invetten. Daar kunnen de luizen dan niet overheen.

Daarnaast zoveel mogelijk de kleine kiertje van het hok dichtmaken, want daar verschuilen ze zich. Let op dat je wel voldoende ventileert.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Er zitten vlooien of luizen op de kippen

Bericht door Orbiter »

Het zijn luizen.
Die 3mm grote ballen zijn hoopjes eitjes. En het is veel meer dan 3 of 4 mm. Ook niks bruin of rood gezien. Geen bloedmijt dus. 'Gewoon' luizen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Er zitten vlooien of luizen op de kippen

Bericht door jwardenier »

Tegen bloed luis heb ik olie potjes onder de zit stok ,gemaakt van doppen van plamuur tubes ,daar kun je mooi een schroef inzetten terwijl dan het bakje heel blijft ,deze heb ik op de mestplaat geschroefd ,met hierop pvc buisjes ,passen mooi strak om de binnen dop .
Tegen de zit lat heb ik de mantel van starters van t l verlichting geschroefd,past weer op de pvc buis .
Om te voorkomen dat er mest in de bakjes valt heb ik trekhaak doppen om het pvc buisje geschoven [gaatje inboren ]
Teven heb ik er nog wat metalen buisjes aan gemaakt om 3 hoeken te krijgen zo dat het geheel stabiel is .
Olie heb ik uit de keuken gejat ,niet schadelijk voor de kippen ,de bloedluis komt hier niet doorheen .
Hok schoonmaken is altijd een goed idee ,tevens wat tabak- stengels /blad in de lekbakken .
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: Er zitten vlooien of luizen op de kippen

Bericht door wbe »

Wij hebben in de zomer regelmatig last van bloedluizen.
Ik koop dan via internet een doosje roofmijten welke er bij geplaatst worden.

Daarna lost het probleem zich zelf op.

Uiteraard moet je dan alle bovenstaande oplossingen niet uitvoeren.

Groet Watze
pieter1
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 aug 2014, 22:24
Contacteer:

Re: Er zitten vlooien of luizen op de kippen

Bericht door pieter1 »

Zo af en toe hebben mijn kippen ook last van bloedluis.
Ik heb een losse zitstok waar van ik de beide poten in twee emmers water zet. Het is dan onmogelijk voor de bloedluis om bij te kippen te komen en als je dit dan een aantal maanden zo laat zijn de bloedluizen dood.
Kijk ook eens op mijn website: http://www.bessenkwekerij.com
Van onze bijenwas maak ik waxinelichtjes http://www.bijenwaskaarsen.nl
Plaats reactie