Welke serre moet ik zetten?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Welke serre moet ik zetten?

Bericht door Orbiter »

Beginnend groentekweker voor eigen gebruik (ik dus) zoekt informatie om een serre te zetten.

Welke soort moet ik zetten? Zelf dacht ik aan een tunnel, half rond dus zoals vroeger hangars werden gebouwd. Dit lijkt me het meest eenvoudige te plaatsen en te verplaatsen moest ik de eerste keer verkeerd gekozen hebben.

Hoe groot moet het ding minimaal zijn? Is één deur voldoende of moeten er echt wel 2 inkomen ivm stevig kunnen verluchten?

En moet er iets voorzien worden wat betreft het beschermen tegen ongewenste dieren wettende dat hier enkel wat mollen en muizen zitten en occasioneel eens een vos of gelijkaardig komt kijken naar de kippen.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door alefarendsen »

Zit je in een gebied met veel wind? Ik weet niet of een polytunnel windbestendig is. Hier zou ik er absoluut niet mee wegkomen, de ZW'er komt af en toe zo hard aanwaaien...

Ik heb een klein kasje, van glas, tegen m'n werkplaats aangeplakt, met 4 bakken erin gebouwd, in totaal 8m2 netto teeltruimte. De bakken zijn 50 cm diep en ik ververs de grond hierin elk jaar. Bakken omdat de serre er al stond en een betonnen vloer heeft, dus helaas geen volle grond. Hier heb ik ongeveer 15 tomatenplanten in staan elk jaar en een paar pepers. Paprika's doe ik ook wel, maar worden nooit heel groot hier, moet denk ik maar eens een ander ras zetten. Die 15 tomaten geven ons voldoende tomaten om de hele zomer vers te kunnen eten en 30 tot 50 potjes tomatenspread voor op brood te maken (ui, knoflook, pepers, laurier en mosterdzaad, koken en in potten doen) en nog wat ander inmaak-achtig spul. Meer krijg ik er niet uit.

Ik zou wel groter willen om bijvoorbeeld voor tomatensaus te kunnen kweken, maar heb simpelweg de ruimte niet. Hangt er dus een beetje vanaf wat je wil telen.

In de winter telen we er sla, andijvie... Dit jaar overigens niet, we zijn een beetje lui, andere prioriteiten dit jaar.

Ik heb er twee dakluikjes in en twee deuren, die staan in de zomer allemaal open. Wel fijn om vocht er 's ochtends snel uit te krijgen. Ander voordeel van 2 deuren / openingen is dat de wind er doorheen kan en het ding niet de lucht in kan blazen. Heb overigens in de afgelopen 3 jaar dat we hier zitten nog nooit last gehad van meeldauw, of andere schimmel op de tomatenplanten.

Als ik geen wind had hier en een nieuw iets moest bouwen zou ik voor een polytunnel gaan.

Overigens zet ik ook elk jaar op een paar beschutte plekken in de tuin tomaten buiten. Ik kweek vaak 50 tomatenplanten op, zet de beste in de kas en een aantal van de rest op vergeten plekken met een bergje compost ergens ander in de tuin. Tegen een hekje, of een zuidermuur. Werkt tot nu toe elk jaar prima en dit jaar deed de opbrengst van de tomaten buiten de kas niet onder voor die in de kas. Okay, ze hielden er iets eerder meer op.

Alef
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door benthuis »

Ik wil volgend jaar de wilde tomaat verschillende plekken zetten. Geen onderhoud aan de stevige struik!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door jwardenier »

Wilde tomaat ,nooit van gehoord , vertel .

Ik heb een kleine kas , hier trek ik plantjes in voor en zet er later een paar tomatenplanten in .
Dit jaar een tunnelkas gekocht ,ding van 99 euro ,niet doen ,ze zijn erg wind gevoelig ,via via heb ik 2 kassen weten te bemachtigen 5 x 7 m staal met echt glas ,vol automatisch ,moet ze t z t ophalen en thuis weer opbouwen ,het automatische gedeelte zal wel komen te vervallen ,.
2 e hans kassen kun je dus soms voor niets of weinig ophalen ,wel een klusje ,maar zonder werk heb je toch niet veel .
De kassen wil ik gaan koppelen en gebruiken voor o a tomaat en winter groentes en graag zou ik er een citroen boom in zetten k w w
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door Lieve »

Wij hebben 5 jaar geleden een tunnelserre gekocht, 3 x 6, we hebben wel een stevige versie gekozen.
Ondanks we hier op de top van de heuvel vrij veel wind hebben, gaat het nog steeds erg goed.
De plastic begint wel last te krijgen van de kattennageltjes, die er regelmatig moeten op gaan zonnen.
Een beetje investering die al erg lonend geweest is.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door alefarendsen »

Lieve schreef: 17 dec 2018, 20:53 Wij hebben 5 jaar geleden een tunnelserre gekocht, 3 x 6, we hebben wel een stevige versie gekozen.
Ondanks we hier op de top van de heuvel vrij veel wind hebben, gaat het nog steeds erg goed.
Heb je een linkje Lieve welke je hebt? Ik ben benieuwd, want zou eventueel nog wel een kleine uitbreiding willen.

a
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door Lieve »

Ik ben naar het bedrijf van productie ze zelf gaan ophalen, ik zoek morgen de factuur.
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door Orbiter »

Leuk om de ervaring te lezen :)
Weinig wind hier,. Wordt +/-15m² tunnelserre dus. Desnoods later een 2de aanhangen.
Er zijn inderdaad redelijk wat soorten en prijzen. Foliedikte als die al aangegeven wordt gaat ook alle kanten op. Dik is niet noodzakelijk stevig blijkt.

Is het mogelijk het regenwater op te vangen mits een gootje aan de onderkant?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door jwardenier »

Tunnelserre ,naderhand heb je een hele hoop afval ,glas kan gerecycled worden en zolang je er geen voetbal door schopt is dit een duurzaam alternatief ,folie kassen gaan misschien 10 jaar mee glas kassen kom ik wel tegen van meer dan 100 jaar oud .
Ecologisch gezien denk ik dat glas een beter alternatief is .
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door dormos »

Heb geen aandelen, maar goede ervaringen met Dave Storm Hobbykassen.
Mijn vader heeft jaren terug een kas bij hem gekocht voor op z'n volkstuin, en inmiddels is het op dat complex de enige kas die geplaatst mag worden.
Werkt volgens mij met gerecycelde onderdelen van professionele kassen. Degelijk spul, zwaar gegalvaniseerd staal en goede ventilatie mogelijkheden.

Groet,

Hans
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door Orbiter »

De beslissing is genomen. Het oog van madam wou ook iets en dus wordt het een oplossing met een beetje meer werk aan... En het zal ook zeker een gespreksonderwerp vormen met de buren: een geodesic dome.

inspiratie:
https://northernhomestead.com/how-to-bu ... reenhouse/
http://acidome.ru/lab/calc/#Align_5/12_ ... eams_89x39
http://je-reussis-tout.e-monsite.com/

Zelfbouw uiteraard.
ongeveer 6m diameter
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door alefarendsen »

Leuk! Zou leuk zijn als je het bouwproces kan documenteren met foto's enzo hier!!
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door pelletpower »

Da s leuk!
Hoe ga je de knooppunten doen?
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door Orbiter »

Heel waarschijnlijk zo'n stuk buis diameter ongeveer 100mm. Dat maakt het toch net iets handiger bij het afzagen en tijdens de bouw en ook wanneer iets zou moeten aangepast worden achteraf.
Weet nog niet uit welk materiaal die knooppunten gemaakt gaan worden, hangt beetje af van wat ik kan vinden.

Diameter wordt 6 meter. Hiervoor is ongeveer 200 meter aan balkjes nodig voor de koepel alleen al. Moet dan nog een deur in komen en wat hangwerk.

Zou ook heel graag het regenwater opvangen. Gootje van 19meter. Weet nog niet goed hoe die gebogen gaat worden. Misschien verhitten en dan plooien. Zal een mal moeten maken om het beetje mooi gelijk te krijgen.
Nielvm
Berichten: 115
Lid geworden op: 26 dec 2015, 21:24

Re: Welke serre moet ik zetten?

Bericht door Nielvm »

Ik heb enkele jaren een tunnelserre gehad, maar vanwege de overvloed aan wind bij ons was dit geen lang leven gegund.

Daarom vorig jaar ook een geodetische koepel gebouwd. Qua bouwvorm zowat het stevigste en meest windbestendige dat je kan bouwen. Ik heb de mijne in hout gemaakt, de verbindingstukken in betonplex. Voorlopig heeft hij al enkele serieuze windstoten (100km/uur) zonder moeite doorstaan.

Afbeelding

Afbeelding
Bijlagen
B65F7AE2-A8FD-4DA5-8A4C-6597D717642A.jpeg
Plaats reactie