watertoevoer waterton voor de paarden vorstvrij houden

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Orbiter
Berichten: 205
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:25

watertoevoer waterton voor de paarden vorstvrij houden

Bericht door Orbiter »

Deze zomer een mechanisme van een wc-reservoir gemonteerd op de waterton van de paarden in de weide en dan aangesloten op de tuinslang. Vrouwtje kan nu de tuinslang openzetten en wanneer de ton vol is stopt het automatisch. Dus geen probleem meer met overlopen indien die kraan vergeten wordt.

Echter komt de vorst er nu aan en ik vrees dat het mechanisme nooit de vorst gaat doorstaan. Ik kan het spul vrij eenvoudig demonteren, maar dan wordt het weer handmatig bijvullen. Iemand tips om dat ding vorstvrij te houden (zonder elektrische weerstand of andere vorm van energieverbruik aub)?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: watertoevoer waterton voor de paarden vorstvrij houden

Bericht door benthuis »

Thermostaat buiten op defrost zetten :fff

Lijkt me zonder elektriciteit een lastige, hier pompen en overgangen ingepakt wat ze wat langer beschermt tegen bevriezen, maar deze barrière wordt ook genomen... Hangt bij de pomp nu een kleine gloeilamp met chinees thermostaat schakelingetje... Aan andere delen ligt een warrmte draad...
Boeren gebruiken een circulatie pomp met doorloopverhitter... maar die halen vaak hun schouders op over het stroomverbruik. Voor hen een noodzakelijk kwaad. Schade voor beesten is groter en reparatie tijd te kostbaar,
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: watertoevoer waterton voor de paarden vorstvrij houden

Bericht door Bossie »

Bij ons zelfde verhaal. Drinkbakvlotter op een drinkbak gezet, een verademing, spaart een hoop gesleep. Zeker afgelopen zomer.
Gaat vooralsnog goed, ook met vorst afgelopen week.
Bij ons gaat het om wat koeien, paarden, schapen kippen. Nu gaat het water allen naar de drinkbak van de koeien. Wil daar zelf komende weken een slang bij hangen richting drinkbak paard en van daaruit weer een slang naar drinkbak schapen. Dus alle drinkbakken aan elkaar koppelen, die dan uiteindelijk via die 1 gezamenlijke vlotter gevuld worden.
Koeien en paard bij ons dagelijks goed voor totaal 250L, schapen totaal 100L, kippen totaal 50L = circa 400L.
De kraan die de waterleiding met daaraan de vlotter voedt staat maar een heel klein beetje open. Dat levert hopelijk een situatie op waarbij er continu wel water stroomt en niks bevriest. Lijkt me enkel geschikt voor een gematigd klimaat, niets voor flinke vorst.


Mooiste is natuurlijk als je de een meter waterleiding kunt ingraven. Of water uit een vijver oid kunt rondpompen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: watertoevoer waterton voor de paarden vorstvrij houden

Bericht door jwardenier »

in de periode dat het niet vriest is het erg makkelijk om water bij de dieren te houden ,hier een watertank 600l en 1000 l op een oude wagen gezet ,schapen, paard en de koe voorzie ik zo van water wat opgepompt wordt uit de bron of nog simpeler bij enige regenval van betekenis zet ik de watertank aan de dakgoot om vol te laten lopen ,tank eenmaal vol dan gaat het paard er voor en zetten we het water bij de weide waar de dieren lopen ,bij vost is het allemaal wat moelijker ,bron bevriest niet maar het water in de bakken op het land wel .
De koe staat dan op stal, dus de schapen en het paard daar ga ik dan dagelijks heen met vers water ,of soms met warm water om de ijsklomp uit de ton te krijgen ,gelukkig vriest het niet meer zoals in oude tijden en kunnen we met louwteg de boel bijhouden .
Mijn grootvader had echter deze problemen wel , met 13 koeien ,jongvee en werkpaarden had hij bedacht om 2 x per dag een watergoot voor de dieren vol te pompen ,ook voeren ze in die tijd waterrijk voer als knollen rapen en bieten waardoor de melk koeien toch genoeg melk leverden voor de zuivelbereiding ,dit ging ook met de sijsoenen mee en er werd tijdens de stal periode minder geproduceerd .
Voor nu er zijn waterbakken met vorst bescherming ,stroom en water worden ondergronds naar de drinkbakken geleid en een vorst begrenzer geeft aan wanneer de verwarming aan gaat .
Voor ons doel niet noodzakelijk ,ik voer knollen ,bieten ,aardappelen en ander waterrijk voer en voorzie dagelijks van vers water en mocht het eens streng gaan vriezen dan maar 2 a 3 x daags
Plaats reactie