Hoe kippen te beschermen tegen marters?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door beek »

Volgens mij heb ik uitzonderlijk pech met roofdieren. We wonen vlakbij een natuurgebied met wild. Aan onze wei grenst een verlaten varkensstal. Deze huisvestte veel ratten (een paar jaar geleden een ware plaag), waarschijnlijk omdat er voer was blijven liggen. Inmiddels zijn ze vrijwel weg door het zetten van klemmen, en waarschijnlijk mede dankzij een steenmarter die een nest in de stal lijkt te hebben. Maar die steenmarter heeft ook een aantal kippen vermoord. Aan de andere kant grenst de wei aan een akker, waar vorig seizoen voederbiet op stond maar het jaar ervoor mais. Toen hadden we inderdaad veel last van de vos, die overdag kwam jagen en meerdere kippen tegelijk meesleepte (had waarschijnlijk een nest met jongen?). Er kwam ook vaak een das over ons erf scharrelen, maar die bleef netjes van de kippen af. Van boven werden de kippen belaagd door de buizerd, die meerdere malen per week een kip kwam halen en zelfs een haan (geen kleintje) heeft opgevreten. Nu is dus waarschijnlijk een bunzing de boosdoener. Ik denk zelfs dat hij onder het kippenhok zijn nest zou kunnen hebben (daar sleepte hij ze in ieder geval heen).

Ik ben het met Tim eens dat de beste manier om je kippen te beschermen is om ze af te schermen ("weiden is scheiden"). Het kippenhok is perfect dicht en veilig om ze 's nachts op te hokken. Maar ik wil mijn kippen overdag buiten laten scharrelen en niet permanent in een hok houden. En als het zelfs niet lukt om ze veilig in een ren te laten omdat er dagelijks een kip sneuvelt wordt ik het zat en begin ik wel over bestrijding van de rover na te denken. Maar sinds ik alle kleine kieren van de kippenren heb gedicht en een schrikdraad boven de ren heb gespannen (ik span voor de zekerheid nog een aardedraad) zijn de overgebleven twee kippen nog steeds in leven. Dus hopelijk is het niet nodig om een val te zetten.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Lieve »

Blij dit betere nieuws te horen.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Joepie »

Even los van de problemen met de kippen ben ik toch wel een beetje jaloers op zo veel natuur en wildleven om je heen :wink:
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Liesbet Helson
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 apr 2017, 15:44

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door Liesbet Helson »

Misschien toch maar riskant dat de bovenkant open blijft, ondanks de schrikdraad. Hoe dan ook, ik benieuwd of de methode nu zal werken.
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Hoe kippen te beschermen tegen marters?

Bericht door beek »

Vooralsnog gaat het goed en zijn de kippen nog in leven. Ik heb er inmiddels een paar bij durven kopen. De ren helemaal afsluiten, ook van boven en onder, zou misschien wel beter zijn maar is ook veel meer werk. Het schrikdraadapparaat had ik toch staan en was een stuk vlotter aangelegd.
Plaats reactie