Vraag over rijpheid compost

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DirkW
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2017, 09:27

Vraag over rijpheid compost

Bericht door DirkW »

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over compost! Dit voorjaar zijn we bezig om de aarde in de plantenbakken op ons dakterras te 'vernieuwen'. Dat willen we niet doen met standaard potgrond (veel te weinig duurzaam, met al die turf en kunstmest), maar door het bijmengen van vooral een fractie (1/4 tot 1/3 ongeveer, afhankelijk van de planten die erin komen) goede compost. Een maandje geleden hebben we hiervoor een hoeveelheid 'keurcompost' van gft-afval gehaald bij een bedrijf in de buurt. De bakken waarin we deze compost hebben toegevoegd lijken het voor nu al goed te doen. De plantjes lopen opvallend snel uit, het lijkt in elk geval al beter dan vorig jaar. Nu hebben we gisteren een nieuwe lading compost gehaald bij hetzelfde bedrijf. Deze compost vonden we meteen al minder 'mooi'. Het basismateriaal is wel donkerbruin en kruimelig, en de geur is goed, maar er zitten veel meer houtige kleine takjes en stukjes in. Verder was de berg duidelijk nog aan het composteren, want het spul was warm en de damp sloeg er tijdens het scheppen van af. Vooral dat laatste doet me nu een beetje twijfelen of deze compost wel rijp genoeg is om meteen toe te passen. Als echte 'keurcompost' zou het toch wel geschikt moeten zijn voor direct gebruik, daar ging ik tenminste van uit.

Iemand een idee? En bij twijfel, zou het al kunnen helpen om het spul hier een paar weken te laten narijpen, of zal het dit seizoen gewoon nog niet goed zijn?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Vraag over rijpheid compost

Bericht door Lieve »

Waarschijnlijk is deze compost nog niet rijp.
Ik was net aan het denken, compost te gaan halen om komende herfst op de tuin uit te spreiden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vraag over rijpheid compost

Bericht door Pietje »

Laten we beginnen te vermelden dat er composteerbedrijven zijn, en groenafval-verwerkers. Composteerbedrijven weten wat ze doen, controleren hun processen en leveren een goed eindprodukt.
Groenafval-verwerkers zijn bedrijven die GFT-kliko's ophalen, en daarmee ook groenafval van de milieustraat moeten verwerken. Zij composteren ook wel, maar hun motivatie is meer "zorgen dat ik het weer kwijt raak". Kwaliteit is daarom erg wisselend, prijs meestal alleen transport. In deze compost kom je vaak onkruid-kiemen tegen, omdat de temperatuur niet hoog genoeg is geweest.

Het is niet erg als er nog hout in de compost zit, en ook niet erg als 'ie niet helemaal uitgewerkt is. Wat je nu niet moet doen is de compost onder-werken: op de bodem is zuurstof genoeg, maar in de bodem niet. Strooi dus een laag van een aantal cm. over de bodem heen: het zakt langzaam toch de grond in.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie