Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door alefarendsen »

Kleine update: de kipjes hebben het naar hun zin voorlopig. Elke avond zitten ze trouw in de mobiel, ondanks dat ze ook andere mogelijkheden hebben. 's Ochtends zo vroeg mogelijk doen we ze naar buiten en ga het hok van alle kanten open, gaan de uitwerpselen eruit en kan het doorluchten. Werkt voorlopig prima.

Ook het net werkt goed. Zonder elektra erop blijven ze er keurig binnen.

gr.,
Alef
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door Lieve »

Hier is er weer 1 van die kakeldingen broeds.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door Pietje »

alefarendsen schreef:Ook het net werkt goed. Zonder elektra erop blijven ze er keurig binnen.
.. en blijft de vos ook keurig buiten...? ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door alefarendsen »

Pietje schreef:
alefarendsen schreef:Ook het net werkt goed. Zonder elektra erop blijven ze er keurig binnen.
.. en blijft de vos ook keurig buiten...? ;-)
Yes! En nu het hele zaakje door de boomgaard rijden.

Ander goed nieuws is dat de eitjes ook echt eetbaar zijn volgens het rapport wat we een paar dagen geleden ontvingen, geen dioxines en PCBs... Laat die zelfgemaakte pasta maar komen :D.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door jwardenier »

De vos is hier wel weer actief , vorige week liep ik door het land en was blij 4 hazen te zien ,vanmorgen tijdens het weide slepen was er geen een meer ,er lag nog wel een kop .
Gisteravond hoorden we de vossen van verschillende zijden blaffen ,het wordt tijd dat de jager van de bank komt .
Kippen gaan bij ons elke avond in huis ,met de laatste ronde sluit ik deuren en luikjes .
heb je de eieren laten testen omdat je vervuilde grond vermoed ,mooi dat ze schoon zijn ,onlangs Eclairs met hazelnootvulling gemaakt ,we komen soms in de eieren om en in deze soezen kun je wel 6 eieren verwerken .
het is even een klusje en in een omzien zijn ze weer op .
Wat mij bijzonder veel voldoening geeft is wanneer alle onderdelen van eigen grond of dieren komen op het zout water en de cacaopoeder na dan .
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Kippen forceren nieuwe kippenmobiel te gebruiken, hoe???

Bericht door alefarendsen »

jwardenier schreef: Kippen gaan bij ons elke avond in huis ,met de laatste ronde sluit ik deuren en luikjes .
Dat doen we hier idd ook nu en het loopt lekker. De jager liet me weten dat het hol leeg is, dus dat hij geen vos verwacht.
jwardenier schreef: heb je de eieren laten testen omdat je vervuilde grond vermoed ,mooi dat ze schoon zijn
Ja, we hebben in ieder geval aan een kant van het gebouw een lichte verontreiniging (voor bladgroenten nemen we zekere voor het onzekere en telen we in verhoogde bedden met verse grond). Dioxine en PCBs zijn in bodemtests moeilijk te onderzoeken, maar zijn in een afgeleide product (eieren van kippen die op die grond 'grazen') wel goed te vinden. Dus geen dioxines en PCBs (die ontstaan als gevolg van bijvoorbeeld plasticverbranding in het verleden) hier in het veld.

Soms is naïviteit koning. Mijn vrouw weet nogal veel van dit soort zaken af en is daarom (terecht) voorzichtig. Helemaal aangezien we kleine kids hebben en die troep accumuleert in kinderen veel sterker dan bij volwassenen.
onlangs Eclairs met hazelnootvulling gemaakt ,we komen soms in de eieren om en in deze soezen kun je wel 6 eieren verwerken
Oeeee, dat ziet er lekker uit. We hebben (nog) geen hazelnoten op het terrein, die worden wel geplant in de komende maand op een verhoogd bed. Nog even wachten op dit lekkernij dus!

Onze Braziliaanse vrienden die we een tijdje over de vloer hebben schuiven terwijl ik dit schrijf de meringues in de oven van de eiwitten die we vandaag over hadden. Ze verhitte het eiwit met de suiker eerst au-bain-marie totdat de suiker was opgelost. Daarna pas kloppen. Dat gaf voor het op de bakplaat doen al een ontzettende stabiele substantie. Zo had ik het nog nooit gedaan (deed het altijd door ze gewoon alleen te kloppen en niet eerst te verhitten).
Wat mij bijzonder veel voldoening geeft is wanneer alle onderdelen van eigen grond of dieren komen op het zout water en de cacaopoeder na dan .
Ja, dat lukt mij nog lang niet altijd. In de zomer gaat het vaak goed op de peper, het zout en de olijfolie na. Het wordt nu de kippen eieren leggen weer een stapje leuker. Meel is er eentje die ik nog niet zelf doe en ook niet van plan ben op korte termijn zelf te gaan doen (mede door die lichte verontreiniging).
Plaats reactie