Aardappeltoren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Aardappeltoren

Bericht door alefarendsen »

Ha,

ik moestuinier (voor een deel) op (licht) vervuilde grond. Daar we geen tot weinig risico willen nemen heb ik waar de grond vervuild is verhoogde bedden aangelegd.

Stukje bij beetje ben ik met eigen gemaakte compost en aangevoerde grond de boel aan het ophogen (lasagna-style) zodat ik uiteindelijk wel aan de slag kan op die stukken.

Maar... tot die tijd kom ik dus ruimte te kort voor een aantal zaken waarvan aardappels op dit moment de urgentste is.

Ik was al eens eerder het idee van een aardappeltoren tegengekomen en was nogal sceptisch. Ik ga het nu toch maar eens proberen.

In het kort: een toren bouwen van planken of gaas, vullen met aarde. Of 1 laag aardappels onderin, of meerdere lagen aardappels en gaan met die banaan. Voor degenen die het nog nooit gezien hebben, hier is een video'tje van een voorbeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=ZrX91XCIw_s&t=215s

Er zijn grofweg 2 taktieken:
  • de hele toren in één keer opbouwen met meerdere lagen pootaardappels erin. De aardappels dan aan de zijkant eruit laten groeien. Dit doen mensen voornamelijk met gaas.
  • 1 laag aardappels, en blijven aanaarden en de toren zo laten groeien (dit is de approach die je in de video ziet)
Ik denk dat ik voor optie 1 ga en ben van plan een klein deel gewone aarde te gebruiken, aangevuld met stro, verrotte houtsnippers en zelfgemaakte compost.

Ik zal hier m'n ervaringen delen. Mocht er intussen iemand met tips zijn, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

gr.
Alef

p.s. ik krijg die youtube tag niet aan de praat, iemand tips?
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Aardappeltoren

Bericht door Brutus Groenus »

Heb hier ook een aardappeltoren geprobeerd, viel mij een beetje tegen. De opbrengst was niet beduidend meer dan een "gewone" plant.

Ik zie veel instructievideo's op internet, maar helaas maar weinig met het resultaat.

Ik blijf sceptisch, maar wil het zelf nog eens proberen omdat het leuk is om te doen.
- Word geen slaaf van je bezit -
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Aardappeltoren

Bericht door alefarendsen »

Brutus Groenus schreef:Heb hier ook een aardappeltoren geprobeerd, viel mij een beetje tegen. De opbrengst was niet beduidend meer dan een "gewone" plant.

Ik zie veel instructievideo's op internet, maar helaas maar weinig met het resultaat.

Ik blijf sceptisch, maar wil het zelf nog eens proberen omdat het leuk is om te doen.
Thanks voor je input. Ben zelf idd ook wat sceptisch. Als het te mooi is om waar te zijn... dan is het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn...

Anyway, het is me dus niet zozeer om de opbrengst te doen, meer nog is het belangrijk dat ik op deze manier van de grond af teel... Ik ga ze bouwen op worteldoek, en als ze dan af zijn, dan spreid ik de gebruikte aarde uit over het (grotere) stuk worteldoek. Als ik dat een paar jaar doe, dan heb ik er weer een stuk verhoogd bed bij.

Alef
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Aardappeltoren

Bericht door Joepie »

licht vervuilde grond :shock:
Wat is de aard van de vervuiling?
Laatst gewijzigd door Joepie op 06 mar 2017, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Aardappeltoren

Bericht door alefarendsen »

Joepie schreef:licht vervuilde grond :shock:

Wat is de aard van de vervuiling?
Voornamelijk lood van loodhoudende verf van lang geleden. Iets boven achtergrondniveau, kreeg classificatie wonen, verre van problematisch, maar voor verbouw van groente (vooral bladgroenten) wel een issue. Op sommige plekken ook zink.

Is overigens een issue wat in de toekomst onwijs gaat spelen en met de trend om een moestuintje in de achtertuin aan te leggen nu ook al best een dingetje is. Zo maar een paar wortels telen, ik zou eerst maar een bodemonderzoekje doen... We hebben met z'n allen de grond in de afgelopen 100 jaar flink verklooid...

Alef
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Aardappeltoren

Bericht door Joepie »

alefarendsen schreef:
Joepie schreef:licht vervuilde grond :shock:

Wat is de aard van de vervuiling?
Voornamelijk lood van loodhoudende verf van lang geleden. Iets boven achtergrondniveau, kreeg classificatie wonen, verre van problematisch, maar voor verbouw van groente (vooral bladgroenten) wel een issue. Op sommige plekken ook zink.

Is overigens een issue wat in de toekomst onwijs gaat spelen en met de trend om een moestuintje in de achtertuin aan te leggen nu ook al best een dingetje is. Zo maar een paar wortels telen, ik zou eerst maar een bodemonderzoekje doen... We hebben met z'n allen de grond in de afgelopen 100 jaar flink verklooid...

Alef
In het Nederlands bodembeleid is de norm om minimaal 1 meter tussen maaiveld en de verontreinigde laag aan te houden bij jouw gewenste toepassing. Dit om de kans met aanraking met de verontreiniging zeer klein te laten zijn. Jouw idee om organisch materiaal toe te voegen klinkt goed, echter wat er na enige tijd overblijft van de hoogte van je ophooglaag is een fractie van de oorspronkelijke hoogte. Dit omdat organisch materiaal voor een belangrijk deel uit water bestaat wat er langzaamaan uittreedt en een ander deel in gasvorm vervliegt aan de lucht. Dit vergt dus het op termijn toepassen van vele lagen en het is de vraag of je aardappelen daarvoor wil gebruiken (=voedsel). Ik denk dat het veiliger is als je op zoek gaat naar goede ophooggrond. In NL zijn er nogal wat grondbanken, maar aantoonbaar schone grond is niet goedkoop. Misschien dat een kennis van je zijn tuintje aan het uitgraven gaat?

Lood en zink zijn serieuze metalen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Aardappeltoren

Bericht door alefarendsen »

De huidige bakken die we hebben worden allemaal gescheiden van de grond door middel van worteldoek.

Metalen binden aan grond deeltjes en die zijn gescheiden van de nieuw aangevoerde grond door worteldoek. Daarnaast zijn de bakken die we nu al hebben op de plekken waar volgens het onderzoek vervuilde grond ligt 60cm diep. Voldoende icm worteldoek.

En zoals ik zei, de aardapeltoren zouden we bouwen op grond die ook eerst afgeschermd wordt door worteldoek.

Je hebt gelijk, zink en lood zijn niet de fijnste materialen, vandaar dat we deze en andere maatregelen ook nemen om ervoor te zorgen dat we safe zitten.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Aardappeltoren

Bericht door Brit »

De enige resultaten die ik heb gezien van verschillende aarappeltorens, waren allemaal teleurstellend, op 1 na. Deze dame had het in een zwarte plastic afvalbak gedaan met iedere keer aarde aanvullen.
Mijn vermoeden is dat het komt doordat de grond hier goed kon opwarmen, hout en stenen isoleren te veel, denk ik.

Ik heb het geprobeert met gaas en (blad)compost, met matig resultaat. Ik denk dat de oogst net wat meer was dan gewoon op de grond, maar ik moet het nog wat vaker uitproberen.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Aardappeltoren

Bericht door jwardenier »

Heb je ook ervaring met autobanden ? deze methode is mij eens verteld ,tot nog toe vond ik het niet interessant genoeg om het uit te proberen omdat we grond genoeg hebben .
Je begint met 1 band ,na opkomst zet je de volgende en als de plant hoog genoeg is vul je die en zet je de 3 e .enz.
Het is misschien wel een leuke oplossing voor grond uit plantgaten ,ik trek veel planten voor en zet deze met kluit in de grond ,de plant gat grond ligt nu vaak in de weg op een bult totdat deze gemengd wordt tot potgrond .
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Aardappeltoren

Bericht door Brit »

Ik heb het zelf niet geprobeerd en kan niet herinneren dat er een resultaten video met banden tussen zat. Ik zou wel benieuwd zijn naar het eventuele resultaat, want autobanden lijken me ook te veel te isoleren, en zou dus aardig mijn theorie bevestigen.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Aardappeltoren

Bericht door Lieve »

swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Aardappeltoren

Bericht door swake »

Werkt niet die torens lijkt me.

Deze toont het resultaat:
https://www.youtube.com/watch?v=VBXiABie4zk

Deze legt uit waarom (sorry, in't frans, maar hij maakt tekeningen :mrgreen: ):
https://www.youtube.com/watch?v=83F2sM7Jmz8
https://www.youtube.com/watch?v=vVHnDRs_cBM

Wat ik wel heb zien werken is een zak compost, rechtstaand tegen een muur, in rechtstaande kant een paar horizontale sneden in geven en een pattatje in ieder van die sneden steken. Wordt dan planten op trappen als het ware
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Aardappeltoren

Bericht door alefarendsen »

swake schreef: Wat ik wel heb zien werken is een zak compost, rechtstaand tegen een muur, in rechtstaande kant een paar horizontale sneden in geven en een pattatje in ieder van die sneden steken. Wordt dan planten op trappen als het ware
Dat lijkt me inderdaad wel werken. Het idee de plant te weinig energie heeft om knollen te maken omdat ie elke keer weer naar boven moet groeien en dat de afstand van boven naar helemaal onderin te groot wordt klinkt me wel plausibel in de oren.

Ik heb ook torens gezien waarbij de planten aan de buitenkant eruit komen. Met de ogen naar buiten gericht poten dus.

Ook het verhaal over de isolerende werking kan ik wel begrijpen. Maar aan de andere kant zou dat (wat later in het seizoen) toch niet uit moeten maken als het weer wat warmer is?

Mijn huidige idee is een simpel houten frame te bouwen, of misschien zelf wel 4 pallets aan elkaar te maken, misschien nog wat grof gaas aan de binnenkant en laagje voor laagje opvullen met mix van stro (hebben we nog zat van liggen als mulch materiaal van afgelopen winter), aarde en compost die we nog hebben liggen. Elk laagje wat aardappels met de ogen naar buiten gericht. Misschien nog een PVC buis met wat gaten erin in het midden zodat we kunnen bewateren.

Alef
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Aardappeltoren

Bericht door alefarendsen »

Brit schreef:Ik heb het geprobeert met gaas en (blad)compost, met matig resultaat. Ik denk dat de oogst net wat meer was dan gewoon op de grond, maar ik moet het nog wat vaker uitproberen.
Goed om te horen dat je in ieder geval niet minder aardappels kreeg ;-)! Het punt hier is simpelweg dat ik met wat vervuilde grond zit en ik op deze manier alsnog aan de slag kan zonder meteen een meter teelaarde te laten aanrukken. Dus als ik maar orde grootte dezelfde opbrengst heb vind ik het best.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Aardappeltoren

Bericht door Brit »

alefarendsen schreef:Ook het verhaal over de isolerende werking kan ik wel begrijpen. Maar aan de andere kant zou dat (wat later in het seizoen) toch niet uit moeten maken als het weer wat warmer is?
Door deze isolerende werking warmt de aarde langzamer op, waardoor de groei van de aardappel pas later echt op gang komt. Des te meer dit is vertraagt, des te korter is het groei seisoen.
Met mijn gaas-constuctie probeerde ik dit opo te lossen met veel verse compost door de aarde heen te mengen, maar het werdt niet zo warm dat het de aardappels goed op gang hielp. Voor komend jaar ga ik proberen om centraal pure compost met wat stikstof-rijke toevoeging (grasmaaisel of mest) in de hoop dat dat voldoende warmte produceert om ze vlot op gang te helpen.

Suc6 met experimenteren.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie