Legkippen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Legkippen

Bericht door Lieve »

Er is hier reeds eerder over mijn kippen gesproken, nu maak ik me weer zorgen.
Momenteel zijn ze met z'n 7, 1 zwarte, 2 witte en 4 bruine kippen. 3 van de 4 bruine kippen zijn recuperatie kippen uit een legbatterij.
Gisteren begon ik me zorgen te maken over de nacht temperatuur.
En toen heb ik een kuikenlamp genomen en in het kippennachtverblijf gehangen.
Ze hebben even getwijfeld over binnengaan maar hebben dat toch allemaal gedaan.
Maar nu komen ze niet terug naar buiten, ttz er lopen 3 kippen buiten, de andere zitten nog steeds in het nachthok.
Vanaf wanneer verwarm je een kippehok en 24 uur?

Dank u voor het meedenken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Legkippen

Bericht door kockie »

Als het hok tochtvrij is maakt temperatuur niet zoveel uit. Kouder dan -10 zal het niet worden toch? Ze moeten natuurlijk wel de beschikking hebben over (niet bevroren) water.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Legkippen

Bericht door Lieve »

Dank je Maarten,
Vorige nacht is de t° naar -6 gegaan.
Hoe tochtvrij het is weet ik niet, ze hebben een hoop (vlug platgetrapt) stro.
We geven hen 2 maal per dag vloeibaar water.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Legkippen

Bericht door mechanieker »

Die 4 andere zullen na de middag wel buitenkomen 8) .
Je hoeft kippen echt niet te gaan 'pamperen' hoor.
Hier giert de wind vaak, de gevoelstemperatuur waar mensen het vaak over hebben, maakt een kip niet veel uit.
Wij krijgen er kippenvel van, maar wij hebben ook geen goed sluitend vederkleed :?

Nu , elk zijn ding maar te vaak gaat men menselijke zaken projecteren op dieren.
Poedels met een jasje, etc.
Je moet ook eens het vergelijk maken met de natuur, vogels, fazanten zitten gewoon uit de wind, achter een boomstam, achter wat dekking, struiken, en zo.

Het vriest bijlange niet zo hard meer als vroeger, en toch maken we ons zorgen ?

Een kuikenlamp dient dus voor een kuiken, niet voor een kip.
Een kuiken heeft dons , geen vetlaag , en weet nog niet dat het warmer is in het hok, slimme kippen ( zoals die vier die binnenbleven deze ochtend) weten dat wel :?

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Legkippen

Bericht door jwardenier »

Lieve ,ik verwarm nooit het kippenhok ,het dak goed isoleren helpt om bevroren lellen te voorkomen ,hier zijn legkippen gevoelig voor .
Het hok tochtvrij maken zoals Kockie aangaf is het beste wat je de kippen kunt geven .
Voor het water heb ik een ijsvrijhouder 18 w verwarmingselementje heb ik onder de waterbak staan .
Veder geef ik de kippen wat meer graan als het wintert ,zo af en toe wat groen voer b v boerenkool en mogen ze overdag naar buiten ,s nachts gaat de deur ducht ,ook goed om rovers bij de kippen weg te houden .
Naden en kieren kun je beter wat aan gaan doen ook bloedluis vind deze plekken fantastisch en zullen zich hier in overdag schuil houden om nachts je kippen te plagen .
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Legkippen

Bericht door mechanieker »

Het is ook gewoon zinloos om zo een lamp te gaan hangen, je doet er meer kwaad mee dan goed.
Kippen kunnen beter tegen koude dan tegen warmte, tijdens de Nederlands/Belgische winters hoeven we niet ongerust te zijn dat de dieren niet tegen de koude kunnen. Het verwarmen van het hok is niet alleen niet nodig, het is zelfs af te raden.
Mits voorzien van voldoende en de juiste voeding zijn de dieren prima opgewassen tegen de koude en stellen ze zich er ook op in. Wanneer je het hok verwarmt is de overgang van "hok" naar "buiten" te groot, daar kunnen de dieren ziek van worden. Of ze blijven liever in het verwarmde nachthok zitten en komen bijna niet meer buiten, wat ook niet de beste oplossing is.

Ventilatie is en blijft heel belangrijk, zorg er dus voor dat er altijd voldoende frisse lucht in het hok komt, waarmee het hok van binnen droog blijft. Sluit het hok dus nooit hermetisch af! Kippen geven veel warmte af; dat zorgt bij slechte ventilatie voor condens ofwel een klam/nat hok. Dat is weer een voedingsbodem voor schimmel. Een slechte ventilatie veroorzaakt dus veel ellende waar de dieren goed ziek van kunnen worden.
Waak daarbij voor tocht, dat is funest voor de dieren - in de winter net zo goed als in de zomer.
Er bestaat dus een kippenforum 8)

Tik eens " kippen in de winter " in je browser

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Legkippen

Bericht door Lieve »

Kippen -1.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Legkippen

Bericht door Wouter Gillis »

oei, das niet best.
Je spreekt over legbatterijkippen, de mijne waren bij aankomst helemaal kaal, mogelijks die van jou ook?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Legkippen

Bericht door Lieve »

Ja ze waren inderdaad helemaal kaal, maar ze zijn hier reeds meer dan een half jaar en ze hebben wel nieuwe pluimen.
Wegens een of andere reden hebben de witte kippen een hoop pluimen kwijt.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Legkippen

Bericht door jwardenier »

Lieve ,dat had ik niet begrepen ,legbaterij kippen kun je beter binnenhouden bij koud weer .
Geen veren betekend net zo iets als naakt lopen ,brr .
Om wel of geen warmte lamp op te hangen hangt mijn inzien af van hoe kaal ze zijn ,als ze uit een verwarmde schuur kwamen misschien een lamp voor de nacht tot een uur of 11 in de morgen .Er zijn wat zuinigere lampen 500 w inplaats van 1000 .
Ik heb ze ook wel eens meegenomen ,bij een nacht kippenvangen liet ik betere kippen ontsnappen ,die mochten we naar afloop me nemen ,het zijn wel zorgen kindjes ,vaak verslaafd aan wat ze via drinkwater er bij kregen ,bij ons ging ook altijd wel een derde dood .
Maar ja dan nog wel even geroken aan een leven in vrijheid , en dat is nou net waar ze niet tegen konden .
Van het laatste toom loopt er nog 1 ,van de oorspronkelijke 20 ,een aantal was zo mak dat ze bij een drachtige zeug in het hok stapten ,die bedacht zich niet en zette de poot er op en trok de kip uit elkaar ,lekker hapje .
Een aantal vond de roofvogels interessant ,een groepje is dood gegaan heimwee naar de medicijnen .
Ze pikken ook direct alle ongein van de andere kippen op ,bloedluis wormen en door hun gezondheid leggen ze daar ook snel het loodje door .
Ik ben eindelijk wel tot de conclusie gekomen dat batterij kippen beter af zijn als ze in de krat gaan naar de slagerij hoe wreed het ook is ,ze gaan hier ook dood alleen langzamer .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Legkippen

Bericht door Lieve »

Nog 6 kippen, ook goed.
Over enkele weken zal ik de haan van de buren te logeren vragen, misschien krijgen we dan echte kuikentjes.
Of kopen we terug enkele kippen.
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Legkippen

Bericht door mechanieker »

Tjah, ik ging ook uit van normale gezonde kippen met pluimen.
Hier zitten de kippen overdag bijna nooit in het hok.
Drinkwater is gewoon een onderzetter van een bloembak ( ik denk 6 centimeter hoog) , daar liggen twee plastieken ballen in van ongeveer 12 cm doorsnee, die staat bovenop een houten dikke plank.
Die ballen zijn te klein om op te gaan zitten, ze duwen die wat in het rond, er komt bijna nooit ijs op.
Twee maal per dag omkieperen en vers water.
Zelfs als een een beetje sneeuw lag, kwamen ze buiten,ze pikken gewoon in de sneeuw, ze pikken ook aan het gras als het gerijmd heeft.
We hebben hier zelfs een tijd een "engels haantje" gehad, die sliep nooit binnen.
Bij schemer sprong die van tak naar tak en ging zo hoger de boom in.

mvg

@ lieve, die kip die doodging , was dat een van die drie batterijkippen dan ?
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Legkippen

Bericht door jwardenier »

Het zullen wel geen batterij kippen zijn ,heet zoiets geen scharrelschuur ,11 kipper per m2 of waren het 16 .
Het kippenvangen is ook al jaren niet meer .
En de haan laten logeren ,ik weet niet of dat een goed idee is ,vaak tolereren vrijgezelle dames geen man ,worden je kippen nog kaler .
Ik zou wat minder eieren gaan rapen ,zodat ze af en toe een nest eieren hebben en dan kijken wie er broeds wordt ,dan broedeieren van het ras kopen welke je wil ,eieren omruilen en de lege bebroede eieren weg gooien ,krijg je vanzelf hanen ,de broedeieren kun je wel per post thuis krijgen , m pl zijn ze wel te koop .Ik heb blauwe holanders als je hiervan wat wil geef je ter zijn er tijd maar bericht ,plak ik er een postzegel op , of via een forum dag .
Mekanieker kun je een fotootje van je waterbak plaatsen ,stroomloos ijsvrij wil ik ook wel .
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Legkippen

Bericht door Lieve »

Eieren laten liggen word moeilijk, in de laatste maand zijn er 5 eieren gelegd van toen 7 kippen.
Ik ben een beetje bang dat als ik de zeer weinige eieren laat liggen, er alléén meer ratten zullen komen.
Hoewel het dit jaar met de veldratjes nog wel meevalt.
We zullen dus maar op de lente wachten.

Enkele jaren geleden kreeg ik bevruchte eieren van iemand uit het dorp, ik had 20 eieren, 5 zijn kuikentjes geworden, ttz 5 hanen.
Toen hebben de naaste buren er politie bij geroepen omdat mijn hanen niet op het juiste uur wilden kraaien.
Plaatselijke politie heeft de klacht niet willen behandelen, we wonen toch in een landbouwgebied.

Ik weet het niet meer.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Legkippen

Bericht door jwardenier »

Je kan wat kunst eieren neer leggen ,als je last van ratten hebt kun je daar beter eerst wat aan doen ,ze hebben bij ons een waren razzia onder de kuikens gehouden ,koppel te late kuiken van vorig zomer van de 38 lopen er nu nog 12 .
Vanmorgen nog weer een rat in de vangkooi .
Het kan zijn dat de broedeieren van vorig jaar niet al te vers waren ,hier zijn er meestal maar een paar waar geen kuiken uit komt .
Hanen gekraai ,zitstok hoog in het kippenhok plaatsen zodat ze de kop stoten als ze willen kraaien ,gordijnen voor de ramen hangen en die s morgen open doen na dat de buurman zich verslapen heeft .
Bij ons werden eerder deze klagers op oudjaarsnacht afgestraft met meters hoge mest voor de deur en wagenbodems voor de ramen en de tuin vol stront , nu is klagen een gewoonte ,met al die stedelingen is het slepen niet meer te doen .
Het was hier de gewoonte dat als je een klacht had direct de persoon aan sprak , de mentaliteit is nu zo dat men direct via handhaving praat ,dus als je iets uitvreet wat volgens je buren niet kan bellen ze instanties en staan laf op afstand te kijken als jij je verantwoorden moet .
Wij hebben nu alles onder vergunningen ,het was een heel gedoe maar gezeur om een varken op het land waar de paardjes van de buren bang voor zouden zijn voorkom je er wel mee ,hanen mogen hier vroeg kraaien . .
Plaats reactie