Resultaten inmaak

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Resultaten inmaak

Bericht door kockie »

Gisteren een paar uurtjes bezig geweest met appels en tomaten. Resultaat: zie foto...

Gemaakt: appelmoes, appeljam (experiment) en gezeefde tomaten. Morgen weer verder!
inmaak.jpg
Laatst gewijzigd door kockie op 09 sep 2016, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto nu echt toegevoegd
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Resultaten inmaak

Bericht door Paul Joosten »

Heb hier ook al heel wat potjes in de voorraadkast kunnen stapelen. Ik kom nog om in de appels, hoe maak jij daar jam van? Heb al appel- taart, moes, compote, chutney, chips (gedroogde dunne schijfjes), geblancheerd ingevroren en de inspiratie raakt op ;)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Resultaten inmaak

Bericht door kockie »

Ik heb dat aan mijn vrouw overgelaten. Zij gooit de kwart-appels in een pan. Laat ze een tijd koken, dan in de zeef en door een kaasdoek. Het sap wordt aangevuld met geleisuiker en wat gember en rozijnen en dan heet in gesteriliseerde potten gedaan. Errug lekker! Ik kan vragen waar ze het recept vandaan heeft
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Resultaten inmaak

Bericht door dormos »

Al eens cider overwogen? Ga dit weekend voor het eerst beginnen met mede, maar daarna zit cider in de planning.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Resultaten inmaak

Bericht door kockie »

Overwogen en doorgeschoven tot een later tijdstip....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Resultaten inmaak

Bericht door jwardenier »

Appelsap , appels in de weck voor appeltaart in de toekomst , weck 30 min bij 90 gr .
Sap uit sap koker appels in stukken snijden 90 min laten stomen ,heet in flessen doen .
Het recept zegt er suiker bij te doen maar puur ongezoet is een delicatesse .
Je kan ook koud persen en later steriliseren .
Wij hebben ook veel ingemaakt en er staat nog het een en ander op stapel ,alle weck potten zitten vol vele sappen enz .
zuurkool bonen in zout [melkzuurvergisting ]de voorraadkamer begint aardig gevuld te raken ,[wat een rijkdom .]
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Resultaten inmaak

Bericht door jwardenier »

Ik vond nog een recept om appels/peren te verwerken .wel nodig een 10 l gitsingsvat steen met deksel en waterrand .
Basisrecept voor kwas 4 kg appels peren etc.
half kg echt zuurdesembrood
half l zuurkoolsap of 250 gr verse zuurkool
kruiden ; pepermunt ,citroenkruid
water om bij te vullen .
er kan honing aan toegevoegd worden .

brood [ geen conserveringsmiddelen !! ] in warm water weken
vruchten klein maken of raspen .
vermeng het fruit brood kruiden en sap in een 10 l gisting vat [ stenen vat met rand waar water in komt en deksel ]
vul dit bij met water en leg vervolgens de verzwaring stenen er op
2 a 3 dagen op 18 gr ,hierna het vat koud wegzeten .
na 2 a 3 maand de drank filteren en in flessen doen .tot aan de rand vullen .
bij langere bewaring wordt de drank lekkerder .
kwas bevat overwegend melkzuurbacteriën ,beetje alcohol.
recept komt uit boekje , melkzuurvergiting bij u thuis.
ik ga het proberen , k w w .
groeten John
beek
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:36

Re: Resultaten inmaak

Bericht door beek »

Met een sappan kun je handig appelsap in wat grotere hoeveelheden maken, en beugelflessen kokend vullen waardoor het lang houdbaar blijft. Als appelsap je te saai is, kun je het lekker mousserend maken met waterkefir (vergelijkbaar met, maar niet hetzelfde als melkkefir) of verder verwerken tot cider.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Resultaten inmaak

Bericht door jwardenier »

Deze is echt lekker . cleuwijn zonder alcohol , hoe je het schrijft geen idee maar maken van appelsap wel .
Je gooit de ont sap ketel vol met stukken appel , per te verwachten liter sap voeg je 1 citroen en 1 sinaasappel [in stukken gesneden ]
een kaneel stokje en 4 kruidnagels toe .
Sap heet in de flessen doen en na afkoelen weg zetten als winterdrankje , het beetje wat je overhoud direct proeven ,lekker joh .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Resultaten inmaak

Bericht door Pietje »

Op dit moment bubbelen er twee potten appel/peren-cider die met biergist (Duvel) zijn gestart. Hoewel pot "twee" daar twee dagen over deed (en dus andere gist het overgenomen kan hebben) ruiken ze wel naar biergist. Ben benieuwd!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Resultaten inmaak

Bericht door kockie »

Wij zijn druk aan het sap maken geweest met de installatie die ooit bij Holtere (http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=13&t=5110 en http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=13&t=5117) vandaan kwam.

Door problemen heeft de eerste batch even moeten wachten op het bottelen (of moet ik het "zakken" noemen; we hebben een bag-in-box oplossing gebruikt bij gebrek aan flessen). 1 emmer heeft niet koel genoeg gestaan en is gaan gisten. Kijken of dat drinkbare cider wordt.

Foto's heb ik niet echt. Is zo lastig maken met natte handen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Resultaten inmaak

Bericht door JantjeV8 »

Je zou vruchten en sappen ook in kunnen vriezen i.p.v. wekken. Die vacuum zakken laten echt niets door.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Resultaten inmaak

Bericht door kockie »

Dat klopt, maar dan moet ik meer vriesruimte hebben. Dat kost weer kapitaal en stroom. Geweckt heb je niets meer nodig dan een goede plek om neer te leggen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Resultaten inmaak

Bericht door JantjeV8 »

En wat zou het doen als je wel vacuum verpakt, en niet invriest maar ook in de kelder legt? Neemt minder ruimte in, ook geen magazijn met lege glaspotten nodig voor de tussenperiode.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Resultaten inmaak

Bericht door jwardenier »

Ik ben benieuwd hoe je sap vacumeerd dit lukt bij mij alleen met vaste voeding ,vlees kaas enz.
Het apparaat heeft een vloeistof vanger ,Simi professioneel .
Overigens is het ook zo dat we plastic verpakkingen zoveel mogelijk vermeiden , Duitse onderzoeken hebben aangetoond dat de weekmakers in verpakkingen toch niet zo gezond zijn ,er was eens rapportage op N D R tv .
De onderzoekingen door een wetenschappelijk bureau gingen over plastic en aluminium in de huishouding , weelmakers vonden ze terug in de urine zelf nog na 14 dagen zonder plastic verpakkingen.
Dan is glas toch een goed alternatief ,de glazen van Weck hebben dan nog eens als voordeel dat je kan zien wanneer er iets bedorven is ,de lip van de rubber ring staat bij goed onderuit ,als het vacuüm er af is naar boven .
Het is een eenmalige investering , wij hebben een voorraad kamer met stellingen ,een lege pot neemt net zo veel ruimte in als een volle .
Bij binnenkomst in de kamer overzie je gelijk de voorraad bij ons voor een heel jaar ,vooral het kleuren palet doet mij goed .
en ook als de nutsvoorzieningen uit vallen blijft het jaren goed .
We zijn vorig jaar voorzichtig begonnen met vlees te wecken , het resultaat is beter dan invriezen .
Dus dit gaan we bij de volgende slacht zeker uitbreiden , naast roken zouten en drogen kun je zo zonder vriezer .
We hebben ze wel hoor ,ik vries o a melk in om op te sparen om hiervan later rouw melkse kaas te maken ,ook hebben we nog vlees ingevroren .
Plaats reactie