Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door Ruuben »

Ruuben schreef:aldi heeft nu fruitvliegvallen. Ik heb er een in gebruik en .... hij ving al snel veel vliegjes! Er zit een stinkend potje vocht bij wat je in een kartonnen piramide (met fruit bedrukt) zet. aan de binnenzijde van de pyramide zit een plakvel waar de vliegjes vervolgens aan vast plakken.

https://www.aldi.nl/aldi_fruitvliegenva ... 34184.html
Bij de aldi:
ja, ze zijn vanaf zaterdag weer te koop in Belgie! en vanaf 28-7 in Nederland!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door JantjeV8 »

Wat ik niet snap: Om fruitvliegjes te voorkomen is het advies om de zaak schoon te houden, etensresten op te ruimen, de aanrecht schoon, fruit vers en niet overrijp te laten worden, of beter nog het in de koeling weg te leggen.

Met het plaatsen van die vallen, die allen een extract van datzelfde fruit wat je op moet bergen bezitten, haal je dat toch juist weer terug in huis?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door dormos »

Volgens mij is het verschil dat ze in rijp fruit eitjes leggen en je dus steeds nieuwe vliegjes krijgt.
De val werkt met een lokstof en een lijmplaatje, dus dat levert geen nieuwe vliegjes op.
Kan overigens beamen dat de Aldi val uitstekend werkt.

Groet

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door Ruuben »

image-2017-07-29 (1).jpg
image-2017-07-29.jpg
Ik kwam deze in Coevorden tegen.
Lijkt me ook heel effectief.

Hier installatie video
https://youtu.be/9FsjGta2eww

Blijken via Google op meer plaatsen verkocht te worden.
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door Lewieke »

Fruitvliegjes kan je vangen met een fruitvliegjesval gemaakt van een blad papier of met wat plastic. Fruitvliegjes vermijden is veel slimmer door vruchten weg te houden en je aanrecht schoon te houden. Verder willen ze zich ook nog wel eens voortplanten tussen de sifon van de uitgietbak en de verluchtingsgaatjes.

Ik vernam onlangs van een bioloog dat er een 'nieuwe' en veel 'taaiere' soort fruitvliegjes in onze streken voorkomt sinds enkele jaren. https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=18321 Het beestje komt uit Azië en valt ook onrijp fruit aan. Dat is een probleem voor bramen, druiven, appels en peren, ... . Ik heb geen idee wat je daar tegen doet, al zou je ze misschien ook kunnen lokken met potjes gist*. Maar of je dan niet meer fruitvliegjes aantrekt is me onduidelijk.

Fruitvliegjes kan je lokken met een beetje bier of wijn in een glas of met een lepeltje gist opgelost in wat water met suiker.



* Of je gaat in de buurt zitten en maakt het geluid van een vrouwelijk fruitvliegje. Daarmee lok je alle mannetjes weg.
Bijlagen
fruitvliegjes-in-huis-vangen.jpg
fruitvliegjes-in-huis-vangen.jpg (53.11 KiB) 8756 keer bekeken
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door Ruuben »

Ik zet de deur vd houtkachel vaak een minuutje open met wat nathout zodat ze kort uitgerookt worden door Microstof, maar dat moet op warme dagen wel elke avond. Ik merk dat de rook on het huis ook de muggen op afstand blijven en we ongestoord in korte broek buiten kunnen zitten.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door Blijfhopen »

Wij hadden in een kamer wat last van vliegjes die uit de aarde van daar staande planten
kwamen. Een vleesetend plantje hield dit binnen de perken.
GdeJ denkt met u mee.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door JantjeV8 »

Ik maak van een vlieg zo snel mogelijk een vloog... :twisted:
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door Lewieke »

Ruuben schreef: 07 mar 2018, 08:47 Ik zet de deur vd houtkachel vaak een minuutje open met wat nathout zodat ze kort uitgerookt worden door Microstof, maar dat moet op warme dagen wel elke avond. Ik merk dat de rook on het huis ook de muggen op afstand blijven en we ongestoord in korte broek buiten kunnen zitten.
Ideaal voor mensen met een longaandoening. Als ik dat thuis doe, mag ik enkele weken aan de antibiotica.

L.
Lewieke
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2018, 20:22
Locatie: Zuid West-Vlaanderen

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door Lewieke »

JantjeV8 schreef: 07 mar 2018, 13:44 Ik maak van een vlieg zo snel mogelijk een vloog... :twisted:
Het wil ook wel eens helpen om met een samoeraizwaard in het rond te zwaaien. Mis je het vliegje op een haar na, dan zal het misschien toch geen nakomelingen meer kunnen maken. :P

L.
Bijlagen
samoeraizwaard.jpg
samoeraizwaard.jpg (19.73 KiB) 8659 keer bekeken
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door Ruuben »

Ik denk dat chloor op een schoteltje met brandertje eronder verdampen me ook het proberen waard is. Misschien beetje spiritus erdoor mengen.
Iemand ervaring mee?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door alefarendsen »

Ruuben schreef: 27 apr 2020, 22:48 Ik denk dat chloor op een schoteltje met brandertje eronder verdampen me ook het proberen waard is. Misschien beetje spiritus erdoor mengen.
Iemand ervaring mee?
Hmmm, ik denk dat er weinig mensen met ervaring (meer) zijn op dit gebied. Die hebben vast samen met de fruitvliegjes het loodje gelegd :lol:

Alle gekheid op een stokje, ik zou dit zelf nooit doen danwel aanraden in een woonomgeving.

Heb je een bron waar je dit vandaan hebt Ruben?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door Ruuben »

Ik denk oude potgrond, gebruikt bij verpotten kamerplanten. Mijn zoon heeft zich erin verdiept.
Maar de droogte en warmte heeft gemaakt dat ik iets minder water heb gegeven dan normaal en de grond is veel droger daardoor waardoor er ook al weer een forse reductie volgde.
We wachten maar op de Aldi fruitvlieg vallen.die werkten goed.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Fruitvliegjes keuken... hoe kom ik er vanaf?

Bericht door Paul Joosten »

Een goed werkend huismiddeltje: een drupje zeepsop en een scheut appelazijn mengen in een klein kommetje in de buurt waar je overlast ondervindt. Verbazingwekkend in welke aantallen ze zichzelf daar vrijwillig in willen verdrinken.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie