Imkeren

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Inderdaad een mooi verhaal. Ik leer het vak van een vrouwtje dat volgend jaar 80 wordt. Kan amper lopen en haar vingers staan stijf van de reuma. Maar ze wordt bijna dartel als ze een koningin in een kolossaal volk vindt. En als je op een dergelijke leeftijd met zijn gebreken nog 200 volken bijhoudt, dan is dat geloof voorbij. Dat gaat richting obsessie, maar wel een prettige. Ooit zal ze sterven. Ik hoop voor haar boven een geopende bijenkast. Letterlijk in het harnas.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

vorig weekend eindelijk de tijd gevonden om honing van de bijen af te nemen , nu heb ik in elke h kamer 9 ramen hangen en 1 voer raam , elk volk had 9 ramen honing ,je kon wel al zien dat het regenachtige weer wat honing heeft gekost .
De raampjes zijn geslingerd en de honing staat te rijpen ,kan binnenkort in de potten .
Ik schat 25 tot 30 kg honing , geen top opbrengst natuurlijk , maar dit is met mijn manier van bijenhouden ook geen noodzaak .
De lege h kamers heb ik onder de broedkamers gezet , de bovenste broedkamer zit redelijk veel voer in zodat de bijen ,mits het weer goed wordt genoeg wintervoer hebben .
Dit was de 3 e keer dat ik wat aan de bijen gedaan heb .

Gaat de imkers dag nog door ,groeten John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

John,

Je zet de lege honingkamer onderop, om deze door het volk leeg te laten eten? Ik neem aan dat je de kamer voor de winter nog weghaalt om er geen wasmottennest van te maken?

Van de kast die door de plaatselijke imker gezet is, hebben we twee weken geleden de zomerhoning geslingerd. 12 kg bruine honing. Samen met de goudgele lentehoning 21 kg. Op zich niet slecht voor een volk dat tot tweemaal toe de nieuwe koningin verloor en uiteindelijk verenigd is met z'n eigen veger. De Duitse zomerhoning 20 km verderop (m'n stageplaats) is aanzienlijk minder donker van kleur. Rara? Gedacht wordt dat Duitsers meer spuiten tegen bladluis. Zou kunnen als de donkere honing voor een groot deel afkomstig is van honingdauw.

M'n eigen vijf jonge volkjes (3 late vegers, een éénraamsaflegger en een late zwerm) krijgen nu nog prikkelvoeding via een potje aan de vliegopening, omdat de koninginnen nog volop aan de leg zijn en er nog raten uitgebouwd moeten worden. Zij zullen op één broedbak de winter ingaan en begin september gevoerd gaan worden.

Ik gebruik tot de voerbakken erop gaan een glasplaat als dekplank. Zo hoef je de volken niet onnodig te storen. Het is overigens frappant hoe vaak je een koningin dan op de toplatten of op de glasplaat ziet. Ze schuwt het licht niet door een glasplaat en blijft rustig zitten. Hoe anders is dat als de kast open is en je als een overvaller erin aan het roeren bent. Met de kennis dat ze bovenin regelmatig vertoefd, is het zaak om dekplanken uiterst voorzichtig te verwijderen en goed te inspecteren alvorens je de plank naast de kast zet.

Ik kan er geen vinger opleggen waarom, maar het imkeren heeft me gegrepen. De nuchtere Brabander raakt van slag als ie een week niet mee naar de bijen kan.....
Dat gezegd hebbende: het uiteindelijke doel is ecologisch imkeren met de Warré-kast. Mocht die een negatieve honingbalans brengen, dan zal de bedrijfsmethode een mengvorm met de raampjeskast worden. Want eerlijk is eerlijk: het moderne imkeren staat gelijk met moderne landbouw: je ruilt voor een groot deel via fossiel gewonnen suiker tegen honing en probeert de natuur te sturen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Imkeren

Bericht door pelletpower »

John en John. Bedankt. Bijen grijpen je, en dan vooral figuurlijk.
Hier zijn inmiddels 2 projecten opgeruimd, eentje was de ppo auto. Met als gevolg dat er nu nog een 5000 liter olie staat. Affijn, die gaat wel op ergens. In ieder geval meer tijd voor de tuin en eventueel bijen. Het zou dan wel zonder toevoegingen en al teveel arbeid moeten. Ik wacht je bevindingen nog even af DJ.
Doe jij het met een gewone kast jwardier?
Een ander item is zoveel mogelijk nectar op eigen grond te laten verzamelen. De plaatselijke appelboer rijdt jaarrond met zijn spuittrekkertje. Deze boomgaard willen we voor de bijen zoveel mogelijk buiten beeld houden.

Een kilo of 15-20 zou voor ons al heel mooi zijn. Meer wordt niet gebruikt.
Interessant om te volgen in ieder geval.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Nee John , ik laat de honingkamer staan tot het voorjaar , de bijen hebben me geleerd de raad veel schoner te kunnen houden dan ik , en als er was mot in de raad komt kan ik toch alleen maar symptoom bestrijden ,de bijen pakken de oorzaak aan .
Een 3 e broedkamer was wellicht beter geweest maar die heb ik niet .
Als er was mot in de kast komt is dat in de was deeltjes onderin de kast, tussen de raampjes en de bodem heb ik ong. 5 cm ruimte zitten, dit is tevens mijn zwermindicator staan ze stomp ,voorlopig geen zwerm ,scherp dan moet ik opletten .
Het luikje wat ik hiervoor bedacht had hebben de bijen dicht gemaakt ,dus nu trek ik de la onder de kast weg en kijk er vanonder in eventueel met een spiegel en een zaklamp .
Het bij de bijen zijn en observeren is erg mooi , veel in de bijen werken vind ik van niet
Maar dat is voor iedereen weer anders ,ik heb genoeg aan 20 tot 30 kg honing op jaarbasis ,ga je voor de winst zal je vaker moeten .
En inderdaad begint het dan op een vorm van intensieve landbouw te lijken .
Zo ik werk is meer een vorm van bio landbouw ,wat weer een afgeleide is van de gangbare landbouw ,niet dat ik dit verwerp maar het goede is altijd de vijand van het beste , het gaat goed dus waarom veranderen?
Eco bijenhouden zal daarom ook meer bij mij passen ,het rommelen in de volken kan nooit goed zijn ,bijen worden niet voor niets steeklustig .
Bij het honing afnemen was ik geen bescherming middelen nodig, zelf geen rook, alleen het laatste volk ging even mis .
Ik zette de 2 broedkamers even opzij op het deksel wat op de grond lag, om de honing kamer onderop te plaatsen ,was ik mooi vergeten smorgens nog lammeren tegen mij aangehouden te hebben ,dus mijn kleding [broekspijp ]had een geurtje van schaap ,dit konden de bijen niet waarderen en weerden zich dus , zo zie je maar weer de steekreactie wordt veroorzaakt ,normaal kun je de bijen aaien .
Een doorzichtige dekplaat geeft inderdaad goed inzicht in het volk , en madam zit daar nogal eens dus .
Ik heb dan ook geen dek planken maar een kleedje ,deze wordt dicht gekit maar blijft buigzaam .
Voordat een kast open gaat leg ik het deksel omgekeerd naast de kast , kleedje klop ik af en leg deze daarin ,kan er eventueel een kamer er opgezet worden .
Het warren systeem zal ten koste van honingopbrengst gaan , maar wat let dat, ben je meer honing nodig plaats je een kast er bij .

Pellet , ik heb een afgeleide van de simplex kast ,dubbelwandig 2 broedkamers 1 honingkamer.
Tussen de bodem en de ramen heb ik meer ruimte zitten en ook heb ik gaas bodems welke afgesloten word met een la .
Mijn werkmethode is wat anders dan gangbaar ,dit jaar 3 x kasten geopend ,1e voorjaars inspectie met omwisselen honingkamer,
2 e doppen breken na het afkomen van de bronzwerm , 3 e honing afnemen , er komt nog een 4 e keer aan kijken of er genoeg voer in het volk aanwezig is en eventueel zwermen met hoofdvolken verenigen.
Bij een warren kast neem je alleen honing af ,de zwermen gaan naar nieuwe kasten [of vliegen weg] voorjaars inspectie [niet dus ]
En je kan de kasten wegen om te kijken of er voer genoeg is .
Dus neem je alleen de bovenste bak er af om honing te oogsten ,en als je er een bijenuitlaat tussen plaatst hoef je dan zelfs nog geen bijen af te slaan .
Deze zijn er wel voor spaar en simplex kast ,zal voor de warrenkast wellicht aangepast kunnen worden.
Dit is wel de meest arbeid extensieve imkersmethode , mijn inzien ook de goedkoopste en bij vriendelijkste .


Voor wie geïnteresseerd is heb ik nog 2 zwermen ,mogen omgeruild worden tegen lege br k raampjes ,ze kosten dus niets .
Wat ben je nodig ,lege kast , voerbak , bijenkap , handschoenen en een berooker.
Slinger kun je lenen en hulp bij het imkeren kost ook niets. mits je niet te ver weg woont
Verder zal je nog een honingkamer compleet moeten maken, maar een insmeltapparaatje heb ik ook wel .
De bijen kunnen overwinteren op witte suiker ong. 10 kg per zwerm er zit een gedeelte wintervoer op de raampjes [honing]
Zorg wel voor een reisraam [dek plank met hor gaas ]zo kun je bijen vervoeren .
Wie met bijen reist rijd het morgenlicht tegemoet ,letterlijk en figuurlijk dus .
Je kan niet om 12 uur in de middag kast sluiten en op pad gaan .
Groeten John
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Gerard ,ik had je vraag even over het hoofd gezien , ik had niet alleen het idee het was de man zijn levenswerk ,jongkies zo als ons toen het vak te leren ,overdag was hij leerraar Engels, maar s avonds was er geen woord Engels bij dan waren er zijn bijen .
Een leraar teken op de ambachtsschool had ook bijen , we vonden het altijd een uitdaging om de man te laten ontploffen , je mocht dan naar de directeur en was weer een uurtje vrij.
Als straf omdat ik een keer wat te veel ongein uitgehaald had moest ik de man helpen , samen met 3 van mijn vriendjes.
Houtzagen en kloven in het bos .
Na afloop bood hij ons wat drinken bij hem thuis aan ,en ja daar stonden de kasten ,vanaf die tijd konden we het best met elkaar vinden en heeft hij zelfs tekenlessen laten vallen om ons onderwijs in het bijenhouden te geven ,tot aan praktijkles toe .
De man was noodgedwongen leraar tekenen ,in hard en nieren imker en wat wilde hij daar graag over vertellen .
Vandaag hoorde ik van een korf vlechter op een boerendag dat een van mijn mede leerlingen beroepsimker is geworden .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

John,

Gebruik je een ademend kleedje, net als Warré? Ik twijfel om dat ook te nemen, maar vraag mij af of een ademend kleedje 's winters goed zal werken in een raampjeskast waar het "tocht" door alle openingen naast de raampjes. Bij een Warré-kast zijn de straten doorgebouwd naar de zijkant en tocht het minder. Het kleinere formaat helpt ook de warmte bijeen te houden.

Ik ga alle broedkamers van de spaarkasten voorzien van een glazen venster. Samen met de glazen dekplank kun je in ieder geval altijd kijken of het volk genoeg ruimte heeft en meestal ook of het zwermlustig is, zonder het te hoeven openen.

Heb je deze al: http://hoogendoorns.nl/blog/wp-content/ ... ieggat.pdf

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Een ademend kleedje , stukje vloerbedekking met open onderkant.
De bijen kitten het helemaal dicht ,net als bij de warre , ik heb er een opening in gesneden voor de voerbak met daaroverheen weer een groter stukje kleed .
In de winter kun je er een paar kranten opleggen .
Het kleedje is wel zo groot dat hij over de oren van de raampjes komt .

Procolus schijnt erg schimmelwerend te zijn ,ik heb wat aan een paardenhouder gegeven ,die maakt er een tinctuur van om een hoefschimmel mee te bestrijden ,papje met honing , het resultaat heb ik gezien , k heb vaker paardenhoeven in handen , zag er goed uit .
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

Vandaag de laatste inspectie en de zwermen met de hoofdvolken verenigd, de 4 e keer dat de kasten open geweest zijn .
De bijen hebben goed gehaald ,de bovenste broedkamer was geheel gevuld ,de broedkamer er onder heb ik wat ramen uit gehaald ,vooral de erg donker gekleurde was mag ververst worden ,maakt teven de kans wat kleiner op ongemakken als faroamijt .
De zwermen hadden nieuwe ramen mooi uitgebouwd ,gedeeltelijk nog met broed, gedeeltelijk met honing gevuld .
Normaal leg ik een blad van een nieuwe krant met wat gaatjes er ingeprikt tussen om volken te verenigen , maar omdat het al zo laat in het bijen seizoen is heb ik ze nu zo bij elkaar gevoegd .
De kranten methode is dat de geur van de drukinkt en het gezamenlijk papier wegvreten ruzie voorkomt .
De 2 moeren vechten het uit ,de sterkste overleeft .
Zou een moer erg oud zijn ,of weinig broed aanmaken ,druk je die tussen je vingers dood .
Maar nu niet nodig ,broed was en nog genoeg te vinden .
De raampjes die verwijderd zijn staan bij de kasten ,mogen de bijen leeg halen ,hierna gaan ze in de zonnewassmelter.
De was maken we later weer kaarsen van , vorig jaar heb ik een gedeelte was in zeep verwerkt wat ook erg goed gelukt is .
Ook gebruik ik bijenwas om nieuwe fruitboompjes mee te enten ,kortom was kun je nooit genoeg hebben .
tot zo ver het bijen jaar ,tenminste voor mij als imker , de bijen gaan nog wel even door en straks na de kortste dag gaat de moer al weer aan het nieuwe seizoen beginnen door de eerste eitjes te leggen .
Groeten . John .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

jwardenier schreef: De 2 moeren vechten het uit ,de sterkste overleeft .
Zouden ze ongeveer even sterk zijn, dan kan zij die overblijft ook schade oplopen..... Dat gezegd hebbende, zonder verenigen zal een imker zijn oude koninginnen -en daarmee de volken- verliezen. De imker waar ik stage loop, verenigt niets en raakt zo door het jaar ongeveer 20 tot 30% van de volken kwijt aan moerloosheid of darrebroederigheid. Remedie: Voerramen uitnemen, kast verplaatsen en de resterende bijen laten afvliegen op de voormalige buurkasten. Zo zijn de bijen niet verloren en de oude kast kan mee naar huis voor onderhoud, zonder al teveel werk of ingrijpen. Goed beschouwd eigenlijk best een natuurlijke bedrijfsmethode.

Hier is ook alles gevoerd en staat winterklaar op anderhalve bak. Dat voeren staat me tegen; doen we volgend jaar niet meer. Dit jaar kon het niet anders, omdat de volken bestaan uit een late zwerm (die overigens nog goed gehaald heeft), drie late vegers en een minuscule broedaflegger bestaande uit één raampje met moerdop en slechts de opzittende bijen. De laatste was eigenlijk bedoeld als redding voor een moerloos volk, daarom zo weinig opzittende bijen. Ook had ik toen nog niet de mogelijkheid om een drieramer te voeren, dus die broedaflegger heeft lang staan tutteren. Is nu wel ongeveer het sterkste volk. Alle volken hadden daarnaast niet de beschikking over uitgebouwde ramen en hadden daarom de gehaalde honing nodig voor raatbouw. Ik beschouw het voer daarom maar als opstartmiddel. Imkeren is geen vak of hobby waar je meteen resultaat ziet. Geduld is één van de beste eigenschappen van een beginnend imker.

De volgende broedkamers krijgen een venster á la Warré. Niet dat het echt moet, maar als beginnend imker wil je kunnen observeren. Persoonlijk dan wel zonder in te hoeven breken. Letterlijk.
Hoe meer je over Warré leest, des te compliceerder wordt het om de juiste kastconstructie te kiezen. Er zijn talloze modificaties, waar overal iets voor te zeggen is. Daarnaast zijn er de puristen, die voor het oorspronkelijke ontwerp gaan en alle modificaties verguizen. Toch dienen we rekening te houden met zaken die anders zijn dan in de tijd en geografische omgeving van pastoor Warré. Keuzes, keuzes....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

He John , leuk dat je er weer bent , k begon me eenzaam te voelen op dit forum .
Wat ik gelezen heb van Warre ,sluit ik me ook aan bij de puristen , de modificaties zijn mijn inzien s uit winst bejag geboren .
We willen als imker honing oogsten ,geld verdienen en toch controle uitoefenen op de volken ,ze zijn van mij .
Pastoor Warre had ingezien dat we het slechts te leen hebben ,we mogen er op passen en goed beheerd overdragen aan de volgende generatie .
Dit is tot aan de korf imkerij goed gegaan ,hierna kwam de verdien imker .
Ik kwam onlangs een 95 jarige korf imker tegen , hij praat niet over k g honing , maar spreekt in ponden , Die korf die nog op de heide staat zit wel 8 pond honing in .
Hij wintert de bijen ook niet in met een voerbakje ,ze moeten het op eigen voer doen .
Een late zwerm zet hij wel een schoteltje suikerwater onder ,om ze te laten bouwen .
Je hebt wel gelijk dat ze veel voer gebruiken om raad te bouwen ,vooral de late zwermen krijgen het krap .
de kasten zijn er op gebouwd om bij te voeren en zolang ik die nog heb voel ik me niet bezwaard om een zwerm bij te voeren .
Warre heeft dan ook bron zwermen en die hebben nog een heel seizoen om op sterkte te komen .
Of 2 even sterke koninginnen elkaar kunnen beschadigen had ik nooit over na gedacht , ik doe dit al zolang ik bijen heb .
Bij verlies van een volk verenig ik de zwermen met de krant en voer ze dan totdat ze sterk de winter door kunnen .
Een volk verliezen gebeurt me niet zo vaak ,meestal geef ik de zwermen weg , maar dit jaar was er niemand geïnteresseerd ,dus uit nood maar verenigd . Ik heb 3 kasten voor hoofdvolken en 3 zwermkastjes 6 raamers .
Als ik meer kasten heb hou ik meer volken aan ,maar we hebben genoeg aan 3 dus hou ik het daar bij .
Ik ga eerst even melken , groeten John .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Imkeren

Bericht door kockie »

Ik lees wel mee (en ook op andere plekken/boeken), maar wil niet ondoordacht tot actie overgaan, vandaar dat ik het aanbod van de zwerm nog even heb laten liggen. Komend jaar hou ik me aanbevolen.

Voor deze winter is de bouw van een tweetal Warré kasten gepland. Mijn zoon Joep is de bouwtekeningen al aan het doorgronden zodat hij begrijpt hoe alles in elkaar zit. Ik wil ze van 18mm underlayment bouwen, ziet iemand daar bezwaar in? Alternatief is het aan elkaar lijmen van pallethout. Is ook wel een mooi leerproces voor onze zoon. Ik probeer de permacultuur principes steeds vaker toe te passen. Hergebruik en dingen tegelijk doen. Bouwen en leren bijvoorbeeld.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

jwardenier schreef: Wat ik gelezen heb van Warre ,sluit ik me ook aan bij de puristen , de modificaties zijn mijn inzien s uit winst bejag geboren .
John,

De eco-bijenkast van Frèrès/Guillaume (volgens de tekeningen eerder in dit draadje) is een gemodificeerde Warré-kast. Ik heb mij bezondigd door de termen Warré-kast en eco-bijenkast door elkaar te gebruiken.

Warré had geen vensters en geen geventileerd dak, zoals de eco-bijenkast dat wel heeft. Ik zie van deze eenvoudige modificaties wel de voordelen. Echter weer zonder voerbak bovenop. Een omgekeerd conservenpotje aan de buitenkant van de bodem is eenvoudig te hervullen, zonder verstoring. Hetzelfde systeem gebruik ik nu ook om bijvoorbeeld een veger tijdelijk bij te voeren. Voerraampje in vlieggat steken, potje erop en klaar. Vlieggat is dan meteen verkleind tegen roverij.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Imkeren

Bericht door jwardenier »

John , bedankt voor je antwoord , de bijenkast met geventileerd dak met of zonder vensters ,voeren van onderaf .
Dit lijkt mij een goede kast ,ik meende deze op de tekening gezien te hebben .
Mijn printer werkt niet meer anders had ik de tekening al uitgedraaid .

Kockie , welk materiaal je gebruikt zal niet zo veel uitmaken , mits er geen chemische rommel in zit .
Het plaat materiaal wat je voorstelde is een verlijmde plaat , zal met een ongeverfde binnenkant best kunnen .
Gelijmd pellet houd kan wel ,maar ja wat stond op de pellets wat is in het hout getrokken .
Ik heb wel kasten gemaakt van gebruikt houd ,verfje op de buitenkant en ze zijn niet van nieuw te onderscheiden .en wie het wel ziet ,mooi toch .
Mijn opa zei altijd wie hard loopt ziet het niet wie langzaam loopt die denkt er niet aan .
Nu heb ik kasten van betonplex ademt niet, dus de ventilatie zullen de bijen moeten regelen en dat doen ze dus ook .
De kans op vocht aanslag aan de binnenzijde is hierdoor wel aanwezig ,schimmel enz ,maar gelukkig nog geen negatieve gevolgen van gehad . Ik heb bij de bijenhandel kunststof kasten gezien ,die ademen ook niet .
Onbezonnen moet je nooit aan bijen beginnen ,de leerstof die er te verkrijgen is lijkt mij meestal gebaseerd op de moderne imkerij ,productie dus , maar het is verstandig goed voorbereid te zijn .
Eventueel zoals D J met een imker mee lopen of via een vereniging een cursus volgen .
Helaas ,het vinden van onderwijs in Ekko bijenhouden ben ik nog nergens tegen gekomen .
Voegend jaar komen er vast wel weer zwermen .
Vandaag bij de bijen gekeken ,ze zijn erg druk om de raat die naast de kast staat leeg te maken .
Geweldig dat je zoon de tekening begrijpt ,en dat jullie samen gaan bouwen .
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Imkeren

Bericht door Dutch John »

Kockie,

Gewone underlayment is niet waterbestendig. Verven kan, maar dan rondom. Wat je bespaart aan het hout, geef je aan verf weer uit. Bovendien dampt de verf nog lang uit binnen de kast en dat vinden de bijen niet prettig. Ik gebruik een matige kwaliteit betonplex (afval van een veetrailerfabrikant). Daar is het zaak om de kopse kanten goed te behandelen met lijnolie en verf, anders kun je over 10 jaar de planken openslaan als een boek. Zou ik hout moeten kopen, dan gewone planken van zachthout, ongeveer 25 mm dik en die behandelen met lijnolie en eventueel een laagje verf. Een dak met grote overstek mag een imker onpraktisch in de oren klinken en het gevaar van af- of omwaaien wordt groter, maar de kast gaat langer mee. Ideaal is dan een overdekte bijenstand. Met doorzichtig dak of goede lichtinval en genoeg werkruimte achter de kasten.... op het oosten of zuiden.... op enige afstand van mens en vee....

De spaarkasten zijn ook gemaakt van het goedkope betonplex volgens het systeem Hohenheimer Einfachbeute.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie