Het moestuin, kas & kweektopic

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door OBL-Rien »

Inderdaad, zeer strak. Mooi gedaan.

Ik probeer hier de zaden de grond uit te kijken, maar heb nog niet veel success. Was ook wel wat laat met planten.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Erikvr »

De kou van afgelopen week laat alles nog even in de grond zitten, het was ook iets teveel voor de pompoenplantjes.
groet,
Erik
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Erikvr schreef:het was ook iets teveel voor de pompoenplantjes.
De mijne staan in een mini kas, de kiemblaadjes zijn vergeeld maar de rest lijkt nog goed te gaan
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door pelletpower »

De tomaten zijn rot nog voordat ze rijp zijn. Het blijken geente plantjes te zijn?! Ik wist niet dat dat ook al gedaan werd. Een beetje googlen leert dat het een oplossing voor een niet bestaand probleem is als je een beetje nadenkt. Eerder waren de planten op een andere kamer al door bladluis ten onder gegaan. Ook geente plantjes. De derde kamer praten we niet over. Die verzorger weet zelfs een cactus om zeep te helpen door verdroging.
De tomaten die vorig jaar uit eigen zaad kwamen hadden nergens last van! Toch weer opmerkelijk.
Alex
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2009, 15:56

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Alex »

Geente planten behoren sterker te zijn als niet geente. Het evt. verrotten van vruchten heeft hier niets mee te maken. Ik denk eerder aan groei stilstand, te koud of iedere ochtend condensatie van de vrucht.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door OBL-Rien »

pelletpower schreef:De tomaten zijn rot nog voordat ze rijp zijn. Het blijken geente plantjes te zijn?! Ik wist niet dat dat ook al gedaan werd. Een beetje googlen leert dat het een oplossing voor een niet bestaand probleem is als je een beetje nadenkt. Eerder waren de planten op een andere kamer al door bladluis ten onder gegaan. Ook geente plantjes. De derde kamer praten we niet over. Die verzorger weet zelfs een cactus om zeep te helpen door verdroging.
De tomaten die vorig jaar uit eigen zaad kwamen hadden nergens last van! Toch weer opmerkelijk.
Kijkt uit voor de plofplant: http://www.groenmoes.nl/?p=4076
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door pelletpower »

Daar denk ik meer aan: plofplant. Staat toch netjes geconditioneerd binnen en wordt goed verzorgd. Gewoon slechte kwaliteit. De paprika ernaast is top.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

De grote kersenboom staat volledig in bloei
Screenshot_2016-05-08-20-40-24-1.png
De oude appelboom ook
Screenshot_2016-05-08-20-40-34-1.png
Aardbeien in ontwikkeling
Screenshot_2016-05-08-20-39-33-1.png
De uien zijn al mooi gegroeid, de worteltjes die er tussen staan zijn nog heel klein
Screenshot_2016-05-08-20-39-18-1.png
De saladebak doet het goed, groeit nu erg snel. Ik geef wel elke avond wat water met dit warme en droge weer.
In de bakken er achter de aardappelen die nu goed in de groei zijn.
Screenshot_2016-05-08-20-39-26-1.png
De maïs is ook al boven, de voorgekweekte sperziebonen staan er in en de bruine bonen zijn rechtstreeks in de bakken gezaaid.


Hoe staan jullie tuinen er bij?
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door pelletpower »

Hier is de brocollie en aarbei gekortwiekt om de vruchten te stimuleren.

En Pietje/Marleen, nogmaals bedankt voor de aardpeer. Hier zijn de eerste blaadjes zichtbaar. Voorlopig nog in een bak. Als het wat is, gaan we voor groot en mag het woekeren. Het lijkt me een mooi alternatief voor de aardappel.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

De aardpeer geef je het best een eigen hoek, want je komt er nooit meer vanaf. Ik vind het geen delicatesse. Eerder crisisvoedsel. Als alles op of weg is, dan hebben we de aardpeer nog......

Geef mij maar pastinaak. Zelfs de wijn ervan is lekker. Pastinaak is een tweejarige plant Gewoon laten verwilderen en oogsten wat je nodig hebt.

Oca en mashua gaan we dit jaar voor het eerst proberen. Ben benieuwd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Ik heb de aarpeer in een bodemloze ingegraven kuip van 120cm. Dan komt ie (hopelijk) niet door de hele tuin heen.
Het makkelijke telen spreekt me erg aan, vooral omdat je nooit weer opnieuw hoeft te planten. Je kunt het een beetje zien als een vaste plant zeg maar (is dat bij plastinaak ook zo?). Ik ben benieuwd hoe ze smaken in de puree.
- Word geen slaaf van je bezit -
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Pastinaak groeit in het tweede jaar uit tot een grote schermbloemige en zaait zich uit. Het voorjaar erna kiemen deze zaden. Het is dus zaak om beide stadia in de tuin te hebben. Met boerenkool (bloeit nu) lukt het soms om hetzelfde jaar nog zaailingen te krijgen, maar niet altijd is het groeiseizoen lang genoeg om die tot grote planten te laten uitgroeien.

Veldsla en snijmoes zijn éénjarige gretige zelfzaaiers die in de late winter en het vroege voorjaar vers groen op tafel brengen. Maar zelfzaaiers horen niet thuis in strakke bedden, want die nemen ze helemaal in. Zelfzaaiers moet je de vrijheid geven in een pluktuin of voedselbos, tussen de vaste groenten en fruit. Aardbeien gebruiken we tegenwoordig als bodembedekker. Waarom prullen met een netje over 20 aardbeiplanten als 1.000 zichzelf afgelegde planten zich kunnen redden, omdat het teveel is voor de merels?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Dutch John schreef:Maar zelfzaaiers horen niet thuis in strakke bedden, want die nemen ze helemaal in.
We kunnen de zaadkoppen toch opvangen? Of lukt dat niet?

Ik wil me er eens in verdiepen. Veldsla vind ik ook lekker, zelf zaaiende sla lijkt me wel wat.
- Word geen slaaf van je bezit -
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Natuurlijk vang je zaad af. Al is het maar om zeker te zijn dat je volgend jaar wat hebt. Of om weg te geven of ruilen. Bovendien wil je in een reguliere moestuin met vruchtwisseling niet allerlei opportunisten. Die horen een eigen hoekje te hebben, bijvoorbeeld tussen de fruitbomen. Maar onze Nederlandse, gestofzuigde en geordende opruimwoede moet daar wel tegen kunnen.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Lieve »

De overgebleven kolen van vorig jaar staan in bloei, ik vind dat het mooie bloemen zijn, of het verder nog iets word weet ik niet.
Selder schijnt zichzelf ook te willen uitzaaien.
Plaats reactie