Het moestuin, kas & kweektopic

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Aanaarden doe je pas als de plant al wat is gegroeid. Zo kun je een sterker wortelgestel krijgen en hopelijk een wat grotere opbrengst. Ook zou de aarde zo meer opwarmen wat aardappeltjes lekker vinden ( ik denk zelf dat het niet zo veel uitmaakt, de aarde zal ook sneller wee afkoelen denk ik).
Als je dit te veel werk vind (zoals ik) kun je de aardappelen ook gelijk wat dieper planten. Ik ben heb gelezen dat dit ongeveer hetzelfde effect geeft (afgezien van de wat extra warmte)
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door kockie »

Of lekker mulchen.... Trek je ze er zo uit ipv moeizaam te moeten graven en het onderdrukt het onkruid ook nog eens!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Toch moest ik de mulch over de in november gepootte aardappelen wat losmaken. Ietwat verkoekt door de vele regen. Zo vast dat de spruiten er niet door kon. Waarschijnlijk worden dit onze vroegste Frieslanders ooit. Er komt al blad aan de spruiten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Blijfhopen »

Naast alle eerder genoemde voordelen is het aanaarden ook goed om de knollen onder de grond te houden, zodat ze niet groen worden . Ik aardde ze vroeger gedurende het groeiseizoen om die reden vaak nogmaals wat aan.
GdeJ denkt met u mee.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Vandaag met het mooie weer de laatste vijf bakken in elkaar gezet. Heb de meeste bakken nu gevuld met compost, nog twee te gaan. Ook ligt overal nu houtsnippers.

Het schiet al redelijk op achterin de tuin, als je nagaat dat dit een paar maand geleden alleen nog gras was met twee bomen.
tuin001.jpg
tuin002.jpg
tuin003.jpg
Binnenkort de stenen definitief leggen
tuin007.jpg
De moestuin
tuin008.jpg
De paprika's en pompoenzaden komen ook al boven in de propagator.
tuin009.jpg
De fruitbomen botten ook al uit

Pruim
tuin004.jpg
Peer
tuin005.jpg
De kippen genieten ook van het lenteweer
tuin006.jpg
- Word geen slaaf van je bezit -
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Sputnik »

Supernetjes! Complimenten.

Daar waar ik m'n aardappelen geplant heb verschijnen kleine plantjes. Maar die verschijnen ook daar waar ik ze niet geplant heb. Of het zijn meerdere scheuten, of 't is onkruid. We wachten rustig af :mrgreen:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door kockie »

Als de kippen niet naar het onkruid kunnen...
Als de kippen niet naar het onkruid kunnen...
Dan moet het onkruid maar naar de kippen!

Aardbeibakken die vorig jaar niet beplant zijn, zijn overgroeid met gras en ander onkruid. Het biologische onkruidbestrijdingsteam is al druk bezit om eieren en mest te maken van het onkruid!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Dat is de meest effectieve methode Kockie :P

@Sputnik: Thnx.

Gewoon laten groeien, als ze wat groter zijn herken je vanzelf de (of een :p ) aardappelplant.

De pompoen zaailingen zijn trouwens in twee dagen uitgegroeid tot tweebladerige plantjes!
- Word geen slaaf van je bezit -
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Sputnik »

Mijn god. Er komt echt overal onkruid op :shock:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Onkruid is hier iets uit een ver verleden. Althans in de moestuin. In het voedselbos in wording blijft het nog een paar jaar strijd.

Hier zijn de polycultuurbedden ingezaaid. Bedden vrijgemaakt van bedekking. Laagje gezeefde compost uit eigen hoop erop gestrooid. Lichtjes ingekrabd. Alle gewenste zaden in een bakje mengen en door een vrouwenhand verspreid. Beetje inkrabben, gieten en afdekken met ademende doeken die voorheen als stofzak voor mengvoersilo's door het leven gingen. Dit tegen gravende katten, tegen stelende mussen en tegen uitdrogen.

Erwten en peulen naast rijshout gezaaid. Uien en wortels in rijtjes (bevalt het best). Kolen behalve boerenkool voorgezaaid. Ook alles weer afgedekt met ex-stofzakken. De rest wacht op warmer weer.

De aardappelen staan erop. Nu maar hopen dat de nachtvorst wegblijft.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Brutus Groenus »

Dutch John schreef: Hier zijn de polycultuurbedden ingezaaid. Bedden vrijgemaakt van bedekking. Laagje gezeefde compost uit eigen hoop erop gestrooid. Lichtjes ingekrabd. Alle gewenste zaden in een bakje mengen en door een vrouwenhand verspreid.
Interessant! Ben benieuwd hoe de bedden er uit zien als ze eenmaal zijn begroeid.

Hier breken de eerst kapucijners en sla plantjes door.

De paprikazaailingen blijven vooralsnog klein, maar de pompoenen knallen de potjes uit dus deze heb ik overgeplant in 1,5L potjes. Deze worden straks getopt waarna ze hopelijk in deze potjes kunnen blijven tot aan ijsheiligen.

De pruim bloeid volop en de peren zitten bomvol knoppen die elk moment open kunnen gaan.
De framboos, braam , kiwi , appel , kers , kruisbes e.d. beginnen ook uit te botten.


Ik heb een weddenschap met een collega om wie de dikste zonnebloemkop kan kweken dus hier staan al 10 plantjes in de propagator welke ook dit weekend in een grotere pot gaan.

Straks even in m'n zaden stapel kijken wat nog meer naar buiten kan. Volgens mij is het binnenkort al tijd om de bloemzaden uit te strooien.
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door pelletpower »

Hier zijn de bakken ook bijna klaar. De laatste 2 zijn gisteren gemaakt. De ander 4 beginnen al te leveren. Van alle ruimte die we hebben om ons heen staan ze notabene in de serre! Wel makkelijk dichtbij.
Bijlagen
bakken.JPG
bakken.JPG (39.59 KiB) 4262 keer bekeken
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door mro »

Hier ook in het weekend wat gezaaid: boontjes, postelein, wat bloemen er tussen,... afgedekt met een laagje grove compost en haksel. Naast een kersenboom die mooi in bloesem staat, een kip die een hoek van het tuinhuis in aanbouw uitgekozen heeft om te broeden ipv in het kippenhok. Ook nog een merel die een balk van het tuinhuis uitgekozen heeft om te broeden, nochthans zijn nest een half metertje moeten verplaatsen maar ze trekken er zich niets van aan en broeden rustig verder... 't is precies lente in de tuin :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door Dutch John »

Grrrr, hier vroor het eergisternacht 5 graden.... Dus met de boontjes zullen we nog maar even wachten. Aardappelen deels afgevroren. Volkomen willekeurig, de ene wel en de andere niet. Kiwi's hebben het goed doorstaan. Pruim, kers en peer staan in bloei. Afwachten. Komende nacht wordt weer link. Als er mogelijk een graadje vorst aan de grond voorspeld wordt, dan is hier om 10 uur 's morgens de nok van het dak nog wit....

Welke boeken gebruiken jullie zoal om te weten wat, waar, met wie en wanneer? Je komt met de informatie op het zakje een heel eind, maar toch...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Het moestuin, kas & kweektopic

Bericht door pelletpower »

Ik durf het bijna niet te zeggen. Mijn vrouw regelt de moestuin. Ze heeft een boek van Jelle makkelijke moestuin. Deze mix gebruiken we ook (nu even met lavameel experimenteren) en Jelle heeft zelfs een app ontwikkelt. Lachen, gekker moet het niet worden! Die geeft gewoon aan wanneer je het beste wat kunt planten/oogsten.
Ze heeft nogal eens last van reuma, dan zijn de bakken een uitkomst. De kinderen hebben ze ook gevonden en inspecteren regelmatig op zoek naar wat lekkers.
Plaats reactie