Meer varkens , minder voeren .

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Meer varkens , minder voeren .

Bericht door jwardenier »

Na jaren de varkens op kleine percelen gehouden te hebben gaan we het nu anders aanpakken ,een stuk grond van 70 are komt rondom in het gaas ,een stroomdraadje zal ze hopelijk weerhouden om op excursie te gaan en een nieuw ingezaaid perceel om te wroeten .
Na jaren ruim 2 ha graan verbouwd te hebben wil ik proberen ze op een permanente weide te houden waar ze gras en kruiden kunnen eten en ik ze in plaats van 2 maal daags 1 x per dag bij voeren of nog minder .
De zeug en ook de beer komt op deze weide de jonge biggen verkoop ik gedeeltelijk dit jaar zullen 4 borgen [gecastreerde mannetjes ] blijven om na een jaar te worden geslacht .Zij zullen na het spenen ook op deze weide gehouden worden
De koren bouw wordt terug gezet tot 60 are en zal geheel met paardentractie worden geteeld en geoogst .
Het is een proef, er zal eventueel graan bijgekocht moeten worden .
De maaidorser was een te spanend werkje en slurpte diesel , en ook de stro, hooi pers was ik zat ,ik ben erg gecharmeerd om met paard te werken ,ook met de zeis weet ik me te redden en heb dus besloten om zonder het gebruik van trekker het meeste werk te gaan doen .
Enkele voedsel bomen hoop ik aan te planten zoals de eik ,voorlopig als schaduw bomen ,later als voer vervangende bomen .
Ook gaan we een stuk met luzerne klaver inzaaien ,een permanenter gewas ten opzichte van voerbieten met veel minder werk .
Om te voorkomen dat een ander mijn hooi opbrengst pikt ga ik een stuk van 70 are inzaaien met een gras kruiden mengsel.
Na enkele jaren op ruiters gehooid te hebben gaat het roer hier ook om en zal dit veel werkdruk besparen .
Er zal minder hooi gewonnen worden ,met een langere door weide periode ,ook zal het hooi los binnen gehaald worden .
Ik heb al wat opgestoken uit boeken , maar kan zeker nog adviezen gebruiken .
Het ras varken is de bentheimer robuust en sober maar ook gehard zodat winterkou hun niet deert .
De voedsel bomen ben ik nog niet geheel uit , k zou graag wat opbrengsten verdeeld over het jaar hebben .
De graanbouw is gedeeltelijk voor eigen consumptie ,brood enz wat rest wordt vermalen of geplet tot vee voer .
De luzerne wordt als vervangend krachtvoer geteeld .
Hooi opbrengst is voor de verschillende diersoorten .De diersoorten op ons bedrijf zijn, schapen ,geiten ,rundvee ,kippen ,varkens en een paard . En natuurlijk de hond , kat en bijen ontbreken niet .
4,5 Ha grond verdeeld over 8 stukken ,met houtwallen omzoomt .Moestuin in overgang naar bostuin ,het uiteindelijke doel is een perma cultuur,of iets wat daar op lijkt , t b v zelfvoorziening met minder arbeid .
Wie heeft opbouwende adviezen, gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door Dutch John »

Ik heb nooit in de varkens gezeten, dus van mij geen passend antwoord. Wel een vraag. Je hebt een divers palet aan beesten. Wat voegen varkens daar aan toe? Zijn herbivoren niet veel makkelijker in de opfok?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door jwardenier »

Dat het in opfok makkelijker is , ja. De varkens heb ik gedeeltelijk voor inkomsten ,biggen en of een half varken .dan zet ik ze ook nog wel eens in als vrije cultivator ,vooral op percelen waar veel engerlingen zitten of wanneer een stuk grasland gescheurd moet worden .
Het zou een stuk makkelijker zijn in voeding om zonder te zijn maar naar mijn idee is mijn voedselvoorziening dan niet compleet .gr John
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door ritsaert snijder »

John,
Varkens zijn prachtige beesten. Ik was laatst in Dalfsen bij onze gemeenschappelijke vriend/kennis (bedankt nog)en die heeft een prachtige methode om ze te verwerken! Ik vind de normale prijs voor een kilo varken absurd.
groet!

Ritsaert
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door jwardenier »

De varkens zijn inderdaad prachtige dieren . Zonder zou het boeren een schrale bedoeling zijn ,en wat verzetten ze een werk .
Ik had de varkensweide ingezaaid met verschillende granen erwten zonnebloemen en goudsbloem ,Nu lijkt het een maanlandschap .
De zeug met haar 8 biggen heeft er 7 weken overgedaan om een prachtig bloeiend veldje om te zetten tot wat het nu is .
De grote weide is inmiddels zover gevorderd dat na nog wat kleinigheden de varkens er in kunnen .
Vorig jaar 2 varkens een heel winter op een stukje bouwland gehad waar voorheen aardappels en voerbieten stonden ,met 1 maal daags bijvoeren groeiden ze ,terwijl het al volwassen dieren zijn .Nu gaan ze dus in 70 are gras kweek en op schot van haver.
De biggen blijven nog een paar weken bij huis ,even afwennen [spenen] daarna gaan ze ook de wei in
De bomen zullen nog even moeten wachten , moet me nog wat laten informeren welke geschikt zijn .
Mooi dat je in Dalfsen geweest bent ,als de zaken wat concreter worden stuur dan maar even een berichtje ,ik kom graag even in de weg lopen ,kijk graag de kunst af .Koken met kerels is een mooie manier om varkensvlees te verwerken ,gr John
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door jobplas »

Goed bezig John! Zelf ben ik ook erg afhankelijk van commercieel varkensvoer, ze eten wel de resten uit de moestuin en het keukenafval, maar daarnaast nog flink wat commercieel varkensvoer (bijna 10 euro de zak). Hieronder onze nieuwe aanwinst, afgelopen nacht 8 biggen geboren :).

Helaas zijn er ook 4 dood, deze had moeder zeug aan de kant geschoven.
Bijlagen
IMAG0356 (1024x572).jpg
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door jwardenier »

Job , Leuk dat je zeug biggen heeft , wel jammer van de 4 , maar je hebt er nog 4 over ,hopelijk gaat dit alles goed.
Ik las dat je brok van 10, per zak koopt , dit kan wel anders .Als je bij een graanboer b v gerst koopt en bij een plaatselijke molenaar laat malen , beetje kalk en zout en uitloop is het voer stukken goedkoper .
In het verleden verbouwde ik al het voer voor de varkens op eigen grond ,ik ga proberen het me zelf wat makkelijker te maken ,of ik goed bezig ben vraag ik me wel eens af .Ik zie mensen op een bootje of met een camper ,ik werk me in het zweet terwijl zij in de zon liggen . gr John
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door ritsaert snijder »

In het verleden verbouwde ik al het voer voor de varkens op eigen grond ,ik ga proberen het me zelf wat makkelijker te maken ,of ik goed bezig ben vraag ik me wel eens af .Ik zie mensen op een bootje of met een camper ,ik werk me in het zweet terwijl zij in de zon liggen . gr John
Herkenbaar, maar als je het zelf probeert dan valt zo een vakantie wel tegen! Dat moet je eerst leren.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door Dutch John »

jwardenier schreef: In het verleden verbouwde ik al het voer voor de varkens op eigen grond ,ik ga proberen het me zelf wat makkelijker te maken ,of ik goed bezig ben vraag ik me wel eens af .Ik zie mensen op een bootje of met een camper ,ik werk me in het zweet terwijl zij in de zon liggen . gr John
Om dezelfde reden wil ik het kippenbestand gaan reduceren (afgelopen nacht al een kleine reductie gehad, met dank aan een ontsnapte nerts; wie wil een pels?). Teveel werk voor te weinig vlees. Varkens ploegen me teveel en zullen bijgevoerd moeten worden. Het liefst zou ik herten willen, maar dat vraagt om een hoge omheining. Of zou een verplaatsbare hoge netafrastering met stroom erop voldoende zijn? We zullen ook eens proberen of lamsvlees een mogelijk alternatief is voor kippenvlees.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door deleted »

Vegetariër worden, overschakelen op vis of insecten lijkt me de weg van de laagste input.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door ritsaert snijder »

vis of insecten lijkt me ook niet eenvoudig.....

wat dacht je van struisvogels? Van het weekend twee kuikens gekregen (moeten nog komen). Maar dat gaat het ook niet worden :oops:
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door Dutch John »

G,

We eten steeds minder vlees, maar vegetariër worden is nu nog een stap te ver. Het is niet zo dat we respectloze vleeseters zijn. Als iedereen het zo deed, bestond er geen bio-industrie. We houden de dieren met veel vrije uitloop en tegelijkertijd redelijk beschermd tegen natuurlijke vijanden.

Eigen zoetwatervis is in de toekomst mogelijk op beperkte schaal, maar ik betwijfel de smaak. Met insecten heb ik niets.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door deleted »

DJ,

Als vegetariër schort er ook wat met mijn (in)consequent eetgedrag: ik eet bijvoorbeeld nog steeds dierlijke eiwitten in de vorm van melk,kaas, eieren enz.
Die koop ik trouwens.
De opmerking was dan ook niet moreel bedoeld.

Maar je kan de zaak nu eenmaal ook bekijken als ware het een kachel: wat is het rendement ?
Hoeveel input voor welke output ?
-Plantaardige eiwitten vergen veel minder input (grondstoffen, arbeid, ...) dan dierlijke eiwitten.
-plantaardige eiwitten omzetten in dierlijke- gebeurt verreweg het meest efficiënt door insecten.
(daarna door vis dacht ik).
Vandaar de opmerking.
Overigens vond ik het rendement van kippen hier nog niet zo slecht. Maar dan rekende ik als output vooral in eieren.

Als vegetariër sluit ik niet uit dat ik in de toekomst soepeler moet worden in mijn eiwitbronnen als ik dit meer in eigen hand wil nemen.
Maar als vegetariër zie ik mezelf dan wel weer eerder insecten eten, dan (zoog)dieren slachten.
Dit zowel om persoonlijke bezwaren als rekenkundige redenen.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door Dutch John »

G,

Kippen zullen hier altijd deel uit maken van het geheel. Al was het maar voor de eieren. Je hebt gelijk wat betreft het rendement. Extern voer -zelfs gratis voer vanuit de reguliere economie- wil ik gaan beperken. Dat zal de hoeveelheid kippenvlees drastisch gaan beperken. Het arbeidsrendement is een ander deel. Op het moment dat de liefhebberij omslaat in een plicht, is het omslagpunt bijna bereikt. Daarna weegt het genot van eigen vlees niet meer op tegen de geïnvesteerde tijd. Vandaar mijn uitweiding naar herbivoren, die hier hun eigen voer kunnen oogsten.

Moreel heb ik weinig bezwaren, als de opfok en slacht maar netjes verlopen. Je zou zelfs de ethische kwestie kunnen aanhalen of een onverwachte dood na een plezierig leven slechter is voor het dier dan het totaal voorkomen van een leven. Zoveel mensen, zoveel meningen, kom je nooit uit.
Ik kijk ook naar historie en locatie. In de lage landen is vlees altijd wel een onderdeel van het voedsel geweest. Een uiterste als veganisme is daarentegen een moderne luxe.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Meer varkens , minder voeren .

Bericht door GTV6 »

DJ
Met herten denk je aan damherten gok ik. Ook nagedacht over de stress bij vangen om te slachten?
Vis in de vijver tja weinig soorten die kunnen, baars smaakt prima maar dat gaat niet heb je er hooguit een.
Karper, voorn en brasem kan maar ik denk dat de smaak niet erg bevalt.
Europese meerval kan maar moet je voeren met dierlijk voer en ook maar eentje tegelijk.
Amerikaanse rivierkreeft kan wat brengen is lekker, maar je planten gaan er helemaal aan, buiten dat is het faunavervalsing.
Vis heeft idd een goede voederconversie 1 kg voer kan minder zijn dan de vis aan gewicht toeneemt. Soms 0,85
Maar de zoetwatervissen smaken niet echt goed zeker de herbivoren niet.
Op vis na kan kip het meest efficiënt voedsel omzetten in dierlijke eiwitten.
En veganisten prima prima, maar voor iemand in de groei gaat het niet zonder dierlijke eiwitten, er zijn wat aminozuren die we zelf niet kunnen aanmaken. Volwassenen kunnen wel wat zonder, maar toch.
Plaats reactie