Zitmaaier versus zeis

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door jwardenier »

Nck , als je motor vermogen genoeg is kun je zelfs een boot laten vliegen , voor mij ligt de uitdaging in het werken zonder een knetter pot , Met eenvoudige gereedschappen werken ,zonder dat ik de biotoop te veel verstoor .Al heb ik een trekker met maai en hooibouw werktuigen .
Afgelopen vrijdag middag ben ik begonnen met maaien , krekels padden en hazelwormen gezien deze diertjes zijn in leven gebleven door dat ik met de zeis maaide , vrijdag avond het werk klaar gemaakt 22.30 uur maar dan ook ruim 15 are gemaaid in 9.5 uur onderwijl de zeis 2 x gehaard en de gebruikelijke werkjes gedaan . Het gras maaide erg zwaar sommige stukken waren plat gewaaid en ook de ree bokken hadden er vrolijk in staan dansen om hun horentjes te scherpen aan de wilgen .Zaterdag onder de middag het gras gekeerd en tegen de avond op ruiters gestoken .3 overvolle ruiters . In weer en wind blijven deze een week of 5 op het land staan waarna het hooi op zolder komt .
Het gereedschap wat ik gebruikt heb ? Een zeis met haarspit en strekel ,hooihark en vork en 3 ruiters gemaakt van geschilde dennen stammetjes ,om binnen te halen zal het paard even moeten helpen om met de wagen het hooi op te halen .
Afgelopen week het ruiterhooi van de vorige keer binnengehaald ,binnenin de ruiters ,fris groen hooi terwijl de buitenkant 2 a 3 cm al erg bruin was. Gr John
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door Ernest Dubois »

En hoe gaat het als je die hoi binnen hebben? Hoe stappel je, waarop, hoe hoog, controleer je de tempature de winter door...?

Hier bij mij ging het ook zoals jij dat omschrijven door de vorig eigenaar tot in de jaaren 70 vdve tot dat hij was met pension en daarna is dood gegaan.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door jwardenier »

Erenest , ik stapel het hooi op de hooizolder , ruiterhooi is droog hooi en broeit niet meer .ik kan de temperatuur peilen met een hooibroei meter .Een in elkaar te schroeven lange koper naald tot wel 5 m met daarin een thermometer , deze geeft exact aan hoe de temperatuur zich houd .In vroeger jaren kwam er iemand van de verzekering maatschappij met de hooibroei pijler .
De dingen zijn zeldzaam geworden , ik kon er een paar kopen van een museum houder .
Ooit wil ik de hooiberg weer gaan gebruiken , er staan nu trekker machines is die anders niet onder dak kunnen vooral de getrokken maaidorser met zijn 3,5 m hoogte is een probleem om onder dak te hebben .
Ik zou er graag een schuurberg van maken ,onder gereedschap boven hooi , met een hooi grijper welke dan weer door paard getrokken wordt , kijk maar eens op de site van het hooiberg museum http://www.hooiberg.info/
Even zoeken ,er staat een filmpje op van het op tasten van hooi met de grijper .gr John
ruiterhooi en biggen 011.JPG
ruiterhooi en biggen 012.JPG
ruiterhooi en biggen 013.JPG
Laatst gewijzigd door kockie op 12 jul 2015, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op verzoek afbeeldingen toegevoegd
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door Ernest Dubois »

Ben op dit moment heel beperkt op het gebied van computer gebruik en dus bekijken van de video lukt mij niet maar dat grijper ding klinkt min of meer hoe het is hier gegaan met de paard het hoi opstappelen. Dus jij houdt de temp. in de gaat maar het is nooit een probleem als ik het goed begrijpt?

Hier staan een paar hoiroeden, ijzern staven van 3meter lengte die werken puur bij gevoel.
Werken, das leuk.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door jwardenier »

Voor ik een hooibroei peiler had drukte ik een lange koperbuis in het hooi ,zolang ik de warmte aan mijn hand kon hebben ging het goed
ijzer moet je wat langer laten zitten , Het werd veel gedaan bij opper en blaas hooi ,later ook wel bij hooi pakjes vooral als ze niet al te droog in het vak kwamen .Wij hebben wel eens broei gehad in hooipakken ,bij het uithalen waren ze zwart ,spanend werkje en ik hoop dit niet weer mee te maken Zelfs een klein partijtje kan heftig broeien .
Ik heb een hooipers en wanneer er regen op komst is wil ik wel eens te vroeg het gewas in pak doen , ook stro met gras er in wil broeien als het in pakjes zit .Vandaar mijn voorliefde voor ruiter hooi het broeit niet ,heeft wel minder voeding s- waarde maar de dieren eten het graag ,ze rekken soms voorbij pak hooi om bij het ruiterhooi te komen.
Ik streef er naar om het werk alleen te kunnen doen, persen doe ik met wagen achter de pers ,om de 6 pakken even stoppen en pakken stapelen ,ik heb wel eens medewerkers gehad hoor , maar je hoort steeds vaker ,te druk enz .
Ruiters kan ik alleen met behulp van paard , ik ben nog aan het zoeken naar een goed voorbeeld van een dakruiter ,een soort slee met daarop een ruiter in de vorm van een dak ,waarop het gewas gestapeld werd .
Het voordeel zit in het niet hoeven opstapelen van het hooi op een wagen ,je sleept eenvoudig een ruiter de deel op en kunt hem lossen.
Ik heb wel een voorbeeld maar geen maatvoering ,het lijkt mij ideaal.Je kan de ruiters ook even naar een stuk grond slepen zodat de dieren weer in de etgaarde kunnen . misschien maar gewoon wat uitproberen .
gr John
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door DIY »

Maaien met stroom vanuit het stopcontact bevalt mij het beste. Maar dan wel met een zitmaaier.
Daarom heb ik een kleine elektrisch aangedreven werktuigdrager gebouwd en voorop 3 elektrische maai-elementen gemonteerd.
Groet Do
Bijlagen
elektrische zitmaaier.JPG
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door Ernest Dubois »

Snij dat lelijk overkapping weg.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door kockie »

DIY schreef:Maaien met stroom vanuit het stopcontact bevalt mij het beste.
Niet dat ik 'm na wil bouwen, maar ik wil wel graag wat meer gegevens van het ding..... Hoe heb je 'm gemaakt, welke motoren/regeling etc. Heb je ook een actiefilm?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
DIY
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:38

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door DIY »

Ernest,

Voor mij had die rolbeugel ook niet gehoeven, maar hij is nodig voor het bevestigen van het draaipunt van de kabelophangarm.
Bij het keren draait de ophangarm voorlangs naar de andere kant en kan ik onder de kabel door rijden.
Bijlagen
kabelarm.JPG
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door m.bouwer »

Kockie,

Rijden gebeurt met een 380 asynchroon motortje (makkelijk vooruit/achteruit schakelen ) dat een Peerless versnellingbakje/differentieel aandrijft.
Voor het maaien heb ik een polyester bak gemaakt met daarin 3 elektrische maaimotoren ( 42 cm. messen )
Bijlagen
maaibak.JPG
maaibak.JPG (32.29 KiB) 3763 keer bekeken
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Zitmaaier versus zeis

Bericht door Ernest Dubois »

DIY schreef:Ernest,

Voor mij had die rolbeugel ook niet gehoeven, maar hij is nodig voor het bevestigen van het draaipunt van de kabelophangarm.
Bij het keren draait de ophangarm voorlangs naar de andere kant en kan ik onder de kabel door rijden.
Grappig, wat een mooi beeld in me hoofd geeft het, zo post-industrieaal.
Werken, das leuk.
Plaats reactie