Thuis Composteren - een onderzoek

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

toolman
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:21

Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door toolman »

Hoi allemaal,

Ik moet eerlijk toegeven dat ik op dit forum ben beland met een zuiver praktisch doel. Ik ben namelijk een ontwerper/ingenieur en werk op dit moment aan mijn afstudeerproject aan de TU delft waarbij ik een ontwerp maak voor een product waarmee je thuis afval kan composteren. Ik ben sterk gedreven om onze afvalverwerking duurzamer te maken en ik werk samen met gemotiveerde collega's in Amsterdam aan een nieuw product/systeem hiervoor. De gemeente Amsterdam ondersteunt ons initiatief al maar ik heb ook jullie hulp nodig. Om het ontwerp prefect te krijgen wil ik graag informatie verzamelen over mogelijke gebruikers, hun leefomstandigheden en patronen met betrekking tot afval productie.
Daarom heb ik een korte, anonieme, vragenlijst opgesteld waar ik heel graag jullie antwoorden op zou willen hebben. Ik zou het echt, heel, héél erg waarderen als je hier kort de tijd voor wil nemen (dit kost 5 minuten). Aan het einde van de vragenlijst krijg je de mogelijkheid om de project pagina op facebook te bekijken of je email achter te laten voor meer informatie. Mocht je twijfels of vragen hebben over het onderzoek laat dan vooral even een berichtje achter.

De link naar het onderzoek: https://docs.google.com/forms/d/1dVTmyk ... =send_form

Alvast heel erg bedankt!
Groeten,
Sahil

ps: Kockie (admin) heeft toestemming gegeven voor het plaatsen van deze post.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door Tim »

Sahil,

Je wil een product ontwikkelen om compost te maken? Om vervolgens, na de levensduur van het product, weg te gooien?

http://lmgtfy.com/?q=composthoop

Groet,
Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door kockie »

Ik blijf mijn compost gewoon op de oude vertrouwde manier maken. Wormen komen vanzelf...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door Sandman79 »

Waarom moet ik minimaal 1 keer per maand gft afval laten ophalen? Sinds dit extra betalend is geworden heeft die container thuis gewoon een andere functie gekregen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door ritsaert snijder »

Als je snelheid nodig hebt kan je beter een thumbler bouwen of maken. Ik ga kijken of ik mijn cementmolen kan inzetten als compostthumbler.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door benthuis »

Isolatie is de key bij een tumbler
Hoge temperatuur zorgt voor de snelheid.
Deze dingen worden zelfs gemaakt voor restaurants met veel afval.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
toolman
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:21

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door toolman »

Tim schreef:Sahil,

Je wil een product ontwikkelen om compost te maken? Om vervolgens, na de levensduur van het product, weg te gooien?

http://lmgtfy.com/?q=composthoop

Groet,
Tim
Hoi Tim,

Er zijn natuurlijk een heleboel manieren om te composteren en er zijn ook simpele en complexe methodes en producten. Maar composteert iedereen wel hun GFT -afval? We praten hier over duizenden mensen die geen tuin of open plek buiten hebben. Dit is de reden dat een heleboel huishoudelijk GFT-afval uiteindelijk in de verbrandingsoven terecht komt. Als een product deze dagelijkse verspilling kan voorkomen, dan is de positieve invloed ervan waarschijnlijk veel hoger dan de kosten om het te produceren. Zelfs als we ervan uit gaan dat er geen milieuvriendelijke materialen gebruikt worden. Geloof me, Ik heb al hierover “gegoogled” en veel afval gerelateerde data en wetenschappelijke literatuur over het onderwerp gelezen voordat ik hiermee ben begonnen. Geef de onderzoek een kans zou ik zeggen. Ik kan je helaas niet vertellen waar de enquête over gaat zonder de toekomstige resultaten te beïnvloeden maar ik verwijs je graag door naar de enquête zelf, waar meer informatie te vinden is. :)

Groet,
Sahil.
toolman
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:21

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door toolman »

benthuis schreef:Isolatie is de key bij een tumbler
Hoge temperatuur zorgt voor de snelheid.
Deze dingen worden zelfs gemaakt voor restaurants met veel afval.
Precies. :)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door Tim »

toolman schreef:Geloof me, Ik heb al hierover “gegoogled” en veel afval gerelateerde data en wetenschappelijke literatuur over het onderwerp gelezen voordat ik hiermee ben begonnen.
Dus je denkt werkelijk dat ze spul in de ovens stoppen wat niet wil brandden?

Alles wat niet wil brandden halen ze er zoveel mogelijk vooraf uit. Van het organische deel wordt industrieel compost gemaakt. Dit is al ruim 20jaar het geval.

Als je zelf compost gebruikt is het leuk om zelf te maken en er zijn legio manieren. Maar als je geen tuin of open plek buiten hebt, waar laat je de compost dan?

Tim
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door Brit »

Ik ben er persoonlijk een groot voorstander van om alles zoveel mogelijk te composteren. Het zou daarom, volgen mij, veel beter zijn als er een goed systeem wordt ontwikkeld waar alles in gecomposteerd kan worden.
Dus niet alleen GFT, maar ook alle gekookte en bereide producten en alle uitwerpselen van ons en onze huisdieren. Het zal alleen wel zo gemaakt moeten worden dat het zo min mogelijk ruimte inneemt aangezien de meeste Nederlandse huizen erg compact gebouwd zijn....

Dus eigenlijk een composttoilet die in de gemiddelde Nederlandse WC-hokje kan worden gepropt :lol:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door Tim »

Tim schreef:Alles wat niet wil brandden halen ze er zoveel mogelijk vooraf uit. Van het organische deel wordt industrieel compost gemaakt. Dit is al ruim 20jaar het geval.
Moet m'n woorden toch iets nuanceren, blijkt dat lang niet alle inzamelaars dat doen.

Welkom in de BV Nederland.

Tim
toolman
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:21

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door toolman »

Tim schreef:
Tim schreef:Alles wat niet wil brandden halen ze er zoveel mogelijk vooraf uit. Van het organische deel wordt industrieel compost gemaakt. Dit is al ruim 20jaar het geval.
Moet m'n woorden toch iets nuanceren, blijkt dat lang niet alle inzamelaars dat doen.

Welkom in de BV Nederland.

Tim
Klopt, bedankt voor de nuancering! In de grote steden (het centrum) maar ook op de waddeneilanden wordt gft afval niet gescheiden opgehaald. Men is nu veelal gedwongen dit bij het normale afval te gooien waarna het verbrand wordt.

Verder ook iedereen bedankt die de vragenlijst tot nu toe heeft ingevuld, heel fijn! De vragenlijst staat voorlopig nog even open dus aarzel niet om hem in te vullen.
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door Paide »

Ik heb de vragenlijst ingevuld.
Ik miste de optie "minder dan 50 euro", maar daar zul je wel niet zo blij mee zijn dat ik die zocht :D
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door sfj »

Heb het ook ingevuld. Is totaal niet van toepassing voor ons.
Het idee klinkt op het eerste zicht wel goed, maar....

- Als je al zo'n ding zou willen in de keuken dan snap ik niet waarom je er 50€ zou aan geven, laat staan meer. Een emmer met wat aarde, water en laagje papier en je bent vertrokken. Deze regenwormen (en nog andere soorten) kan je voor zeer weinig geld verkrijgen bij hobbykwekers. Er bestaat zelfs een netwerk van om het te promoveren, ook in de meeste steden zijn er een paar kwekers te vinden.
- Helemaal zonder geurtjes? Dat geloof je toch zelf niet....
- Waar zet je zo'n ding? In een appartementskeuken is er doorgaans al niet veel plek.
- Als het ding toch niet al te groot is, dan gaat die bak nooit groot genoeg zijn om al het organisch afval op te vangen.
- Buiten op het terras of zo is zeker geen optie, eenmaal het een beetje doorvriest gaan de wormen eraan. En eenmaal de zon erop zit drogen ze uit.
- Als je een kleine kelder hebt misschien. Maar wie heeft zin om na ieder diner naar die kelder te hollen?
- Veel personen snappen niet dat er dingen zijn dat je beter niet in zo'n kleine composter-o-matic gooit zoals vlees en vettige dingen.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Thuis Composteren - een onderzoek

Bericht door Brit »

sfj schreef:- Veel personen snappen niet dat er dingen zijn dat je beter niet in zo'n kleine composter-o-matic gooit zoals vlees en vettige dingen.
Daar heb je dan weer een Bokashi voor nodig of zoiets. Het is allemaal wel her te gebruiken, maar het is toch best wel veel werk. (zeker met kleine kinderen.....)
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie