Meedenken over een bostuinontwerp

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door pelletpower »

Dankje voor de link. Weer interessant leesvoer.

DJ, kan het boekje ook wel even langsbrengen, ben morgen toch in de buurt.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Pellet, Altijd welkom, dat weet je.

Tracer, bedankt voor de lijst. Kunnen we wat mee en een aardig deel ervan hoeven we niet eens in te kopen. Nu nog de onderlinge symbiose uit zien te vinden. Het is niet de lijst van Hart als ik het goed heb?
Het artikel van Hart had ik al. Dat was de inspiratie. Op Permacultuurnederland staat een filmpje over de goede man. Wat me een beetje beangstigt zijn de grote hoeveelheden munt die hij adopteert. Ik zou wat zuiniger zijn met deze overheersende woekeraar. Verder bevreemd het me dat hij elk jaar weer mest en mulch aanvoert. Ik had verwacht dat het alleen een kwestie van regelmatig snoeien en woekeraars intomen zou zijn. Het daarbij vrijkomende afval als mulch en onderdrukker gebruiken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Pietje »

"One straw revolution" zou zeggen: "als we dit nu eens NIET doen"... En kijk wat er gebeurt. Mij lijkt de mulch aanbrengen in een voedselbos niet heel noodzakelijk. De hoeveelheid organisch materiaal die weggenomen wordt is zo klein in verhouding met de "omzet". En waar komt de mulch trouwens vandaan, over kringloop gesproken? ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

Al zou het heel goed kunnen dat het verstandig is dit wel te mulchen zolang het bos nog niet zelf mulchend is..... :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Pietje,

Met eenmalig een hoop mest aanbrengen die van 5 km verderop afkomstig is, heb ik geen moeite. Zeker niet als die mest eigenlijk een traject van honderden kilometers af zou gaan leggen als compost voor de champignonteelt. Het gaat me bovendien niet om extra bemesting. Wel om de mulch van de zeer strorijke mest. Je hebt nu op plaatsen een bijl nodig om door het nog levende wortelsysteem van brandnetel, kweek en braam te komen.

Ik heb niet de tijd en het geduld van Fukuoka om zelf weer het wiel te gaan uitvinden. Je zal altijd wat blijven bijstellen, maar waarom zou je geen vliegende start maken met de kennis die al bestaat?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

Dat is zeker waar. En waarom langzaam doen als er een eenvoudige en snellere manier is?
Ik denk trouwens dan een kalkgift net zo belangrijk is als de mest om alles wat te versnellen, want al die naalden zijn een garantie dat het zuur zal zijn.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Lieve »

Zou je de grond niet eerst laten testen om te zien hoe zuur die is? en dan de planten aanpassen of de grond?
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

De zuurgraad van de grond veranderd constant en een test is dus altijd een momentopname. Het heeft al meer nut om te kijken wat de basis is en om daar de planten op aan te passen. Kleigrond zal bijvoorbeeld niet snel verzuren, en dan waarschijnlijk alleen in de bovenlaag. Zand heeft vaak een aanleg om zuur te kunnen worden en veen is erg afhankelijk van de subsoorten.
Het is dus in mijn opinie beter om de beplanting aan te passen aan de waterhuishouding en de basis grondsoort, dan aan een zuurgraad die kan veranderen en makkelijker aan te passen is.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Dutch John »

Het deel waar de sparren stonden heeft uiteraard een laag naalden. Het grensgebied eromheen minder. En nog een paar meter verder loopt de bodem af naar de waterspiegel van de vijver. Dit stuk is zeer schraal. Het wordt een leuke puzzel. Planten moeten het onderling goed vinden én zich lekker vinden in het soort bodem. Echte kalkminners zullen een eenmalige kalkgift krijgen. En met houtas lijkt me de pH ook te sturen. Of krijg je dan pleksgewijs een overdosis kali?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Lieve »

Uit mijn schooljaren herinner ik me dat de Fagnes bij het armste gebied behoort in Belgie.
Vooral zandgrond waar door bodemerosie bijna alle voedingsstoffen afwezig zijn. Het is dan ook een gebied waar enkele vrij zeldzame planten voorkomen.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

Kalium spoelt erg makkelijk uit, dus je hoeft niet erg bang te zijn voor een overschot. En op zandgrond is de kans zeer groot dat er een calcium en kalium tekort heerst. 1 á 2 liter houtas door een kruiwagen compost mengen voordat je het op de tuin gooit kan dan ook helemaal geen kwaad.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Paulineg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2014, 23:18

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Paulineg »

woon zelf 14 jaar in 1,5ha bos, en bij mij is tuinieren vechten tegen de bierkaaien. Het ene bos is het andere niet, en je zal vaal tegenkomen, dat er dingen mislukken. Licht er ook aan, of je grote open ruimte hebt. Bij mij blijf ik tegen de klippen omhoog bemesten, de dennenbomen worden lekker dik!! Groenten heb ik opgegeven, stokbonen hielden het langst vol.
Het is een lange adem hebben, volharden, en uitproberen. Groenten IN de grond,[wortelen etc] lukt bij mij niet. Ik doe erg veel in mediche kruiden, maar dat is ook beperkt. Cultuur in bos erg vochtig, vanaf augustus al schimmelplekken op de bladeren. Blijf gewoon alles proberen, doet er iets niet op de ene plek, dan wel op een andere plek. Vooral niets verzetten, wat goed doet, want al snel gaat ie dood op een an dere plak. Heel veel succes er mee, is erg leuk om te doen.
PG :gandalf:
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

Dat zou best wel kunnen kloppen PG. Je hoord en leest dat vaak als je er wat onderzoek naar doet. Ook moet je er rekening mee houden dat west europa geen tropisch klimaat heeft en het opbouwen van alle lagen simpelweg niet gaat. Ook het starten met een naaldbos maakt het lastiger, omdat deze bomen van nature nog noordelijker voorkomen, zeker als bos zijnde.
Onze normale groentes en naaldbomen gaan gewoon niet goed samen. :?:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Paulineg
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jul 2014, 23:18

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Paulineg »

gigi Brit, je staat er soms versteld van, wat je zo af en toe uit de grond krijgt.
Eigen ervaringen kan geen boek tegen op!!
:fff PG
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Meedenken over een bostuinontwerp

Bericht door Brit »

En dat is zeker ook waar....... :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie