Determinatie

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Determinatie

Bericht door Brit »

Nee, die worden zelden hoger dan een meter.
Ik was nog even verder aan het zoeken, en toen kwam ik langs een plaatje van een blauwe bes. Het is familie van de bosbes, maar deze struik kan al 2,5 meter hoog worden volgens wiki. Mijn ervaring is dat deze hoogtes vaak met een jaar of 5 zijn berijkt, maar dat ze uiteindelijk wel 2 keer zo hoog kunnen worden....
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Determinatie

Bericht door Tim »

Kockie,

Blauwe bes heeft geen kartelblad en geen bilnaat :mrgreen:.

Ik denk dat het een paarse wichter is. Het blad is gekarteld als een pruim, maar de vrucht te klein voor een pruim.

Wichters zijn lekker en makkelijk te pitten.

Tim

Edit: Een wichter heet normaal dus Mirabel of kroosjespruim (gekke fries).

http://www.permacultuurnederland.org/pl ... 5&sort=naz
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Determinatie

Bericht door Brit »

Tim schreef:Kockie,

Blauwe bes heeft geen kartelblad en geen bilnaat :mrgreen:.
Ik kwam een paar plaatjes tegen waar de bladeren die wel hadden, dus het zal wel een beetje verschillen per subsoort.
Maar Tims optie is zeker ook mogelijk. Als je de vrucht door midden snijd en er zit 1 grote pit in dan is het de pruim en als er meerdere zaadjes in zitten dan is het de blauwbes (waarscijnlijk :oops: )
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Determinatie

Bericht door kockie »

Hier een 2-tal foto's van pit en blaadjes:
pit.jpg
blaadjes.jpg
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Determinatie

Bericht door gerard »

Volgens mij een pruim....

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Determinatie

Bericht door kockie »

't is wel een heel klein pruimje dan. Is nu nog erg zuur en bitter... Veel pit in verhouding met vruchtvlees ook. De bramen er onder waren lekkerder :D
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Determinatie

Bericht door Brit »

Dus nog niet helemaal rijp waarschijnlijk, maar idd een pruim.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Determinatie

Bericht door Tim »

K,

Misschien omdat het zo droog is, dat de vrucht zo klein is?

Tim
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Determinatie

Bericht door gerard »

@Kockie,
Ik ben het eens met Tim. ‘t Lijkt toch wel erg op een soort kroosjespruimen die in de Achterhoek en Twente Belzen en noordelijker Effies/Affies/Uffies worden genoemd.

Op veel boerenerven en in grote tuinen stonden in de windsingel vaak heesters en pruimenboompjes met kleine, ronde, gele, witte of blauwe pruimen, die uit pitten waren opgekomen. De blauwe zijn fraai donkerblauw, met diepe naad, en groenig wat waterig vruchtvlees. Ze worden in Oost-Nederland Belzen genoemd. In Drenthe Effies of Affies. De geeltjes lijken veel op mirabellen, maar zijn nog wat kleiner zijn. De smaak kan zeer verschillend zijn, maar stelt vaak teleur. Augustus

Groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Determinatie

Bericht door Pieke »

Welke grassoort is dit?
gras ren.jpg
Het groeit in de kippenren en de dames laten het ongemoeid! Toen ik mijn eerste 3 kipjes kreeg hebben ze in enkele maanden tijd 25 m³ 'sports en play'gras van ruim 10 cm kaalgeplukt alsof er een zwerm sprinkhanen was neergestreken.Ik ga binnenkort de ren verplaatsen en zou graag deze grassoort inzaaien zodat het wat beter uit blijft zien.

P.s Het is niet echt een close-up, maar zijn er gras soorten die kippen links laten liggen?
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Determinatie

Bericht door Dutch John »

Jij gunt je kippen ook wat... Laat dat spul eens bloeien. Misschien is het geen gras. Narcissen komen ook op als gras.

Hier vreten de kippen alle soorten gras die er staan, ook kweek. Zelfs prei en knoflook. En dat terwijl ze onbeperkte uitloop hebben. Je kunt iets oneetbaars inzaaien, maar dan gaan ze eronder kijken naar lekkers. Heeft dus geen zin. Beter zoeken in de overvloed. Scheelt bovendien in het bijvoeren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Determinatie

Bericht door Pieke »

Ik denk inmiddels te weten wat het is.Het groeide hoofdzakelijk rond om de voederbak, ook nu weer met een nieuwe ren op een andere locatie.Ik heb een bakje neer gezet voor de vogeltjes en daar begint het ook te ontkiemen.
IMG_0205.JPG
Het lijkt me dus dat het gemengd graan voor de kippen begint te ontkiemen.Ik heb geen zak meer liggen met etiket, dus de samenstelling weet ik niet uit mijn hoofd.Ga binnenkort nieuwe halen en dan ga ik 'ns met een pincet ( omg )een handje vol sorteren en kijken wat zo mooi groeit.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Determinatie

Bericht door Pieke »

Wat voor 'n soort boom was dit? Mooi recht en een dunne schors, lichtelijk grijs van kleur. Niet voor de kachel, maar bestemming houtbewerken.

Pietje, kom er maar in!!

Alvast dank.
IMG_0249.JPG
IMG_0250.JPG
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Determinatie

Bericht door Pietje »

Tsja.... Dat kan nog van alles zijn. Mijn eerste associatie is lijsterbes.

Heb je een foto van de jaarringen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Determinatie

Bericht door JantjeV8 »

Het lijkt wel wat op es. Gladde grijze bast, een rood-bruine verkleuring op de zaagkant.
Plaats reactie