Herstellende landbouw

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Krelis »

Krelis schreef: 18 mei 2014, 21:19
Gandalf schreef:
jwardenier schreef:Nou daar gaan we dan , ik bewerk 8 ha grond 4,5 ha eigendom en 3,5 ha hooiland pacht .
de 4,5 ha heb ik verdeeld in stukjes van 60 are ,rogge ,have,r tarwe, bieten en aardappelen en dan nog stukjes om te weiden en eentje om te hooien . Om de 60 are een houtwal een middenpad met wilgen om de 6 m en aan de langs kant ,een 400 m bos wal .
Dit bewerk ik zoveel mogelijk met paardenkracht ....
Petje af.
Daar heb je flink wat kennis, kunde en spierkracht voor nodig om dat draaiend te houden.

Anderzijds vind ik het ook een beetje ontmoedigend als een doorwinterde zelfvoorziener toch zoveel land nodig heeft. Dat is tegenwoordig onbetaalbaar in de lage landen.

Zou het kunnen dat de dierlijke eiwitten een grote stempel zetten op het landgebruik ?
Hoeveel zou er vanaf kunnen als zelfvoorzienende vegetariër ?


G
In mijn omgeving nu 5ha bioland te koop: vanaf 50.000 bieden. Als de rente 1% is kan het nog niet uit. Maisboeren willen niet meer dan €500 huur betalen. Wat is de waarde dan van land? Antwoord: wat de geldverschaffer ervan vindt. En dan komt het verschijnsel kredietcreatie weer om de hoek :oops:
Fruitteler verkoopt nu alle 12 hectaren aan ‘gangbare’ veeboer. Mais en drijfmest waar 30 jaar bio was. Geen opvolging en geen financiering voor biologisch telen. Triodos ziet er ook geen brood meer in.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Pietje »

Krelis schreef: 29 mar 2018, 23:43Triodos ziet er ook geen brood meer in.
Triodos is ook maar een gewone bank die fractioneel bankiert en moet betalen voor het garantiefonds. Daardoor moet geld renderen....
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Bossie
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 mei 2012, 09:04

Re: Herstellende landbouw

Bericht door Bossie »

Krelis schreef: 29 mar 2018, 23:43
Krelis schreef: 18 mei 2014, 21:19
Gandalf schreef:
Petje af.
Daar heb je flink wat kennis, kunde en spierkracht voor nodig om dat draaiend te houden.

Anderzijds vind ik het ook een beetje ontmoedigend als een doorwinterde zelfvoorziener toch zoveel land nodig heeft. Dat is tegenwoordig onbetaalbaar in de lage landen.

Zou het kunnen dat de dierlijke eiwitten een grote stempel zetten op het landgebruik ?
Hoeveel zou er vanaf kunnen als zelfvoorzienende vegetariër ?


G
In mijn omgeving nu 5ha bioland te koop: vanaf 50.000 bieden. Als de rente 1% is kan het nog niet uit. Maisboeren willen niet meer dan €500 huur betalen. Wat is de waarde dan van land? Antwoord: wat de geldverschaffer ervan vindt. En dan komt het verschijnsel kredietcreatie weer om de hoek :oops:
Fruitteler verkoopt nu alle 12 hectaren aan ‘gangbare’ veeboer. Mais en drijfmest waar 30 jaar bio was. Geen opvolging en geen financiering voor biologisch telen. Triodos ziet er ook geen brood meer in.
Opvolging is in de gehele sector natuurlijk een probleem. Als de senioren er niet uit kunnen, kunnen de junioren er niet in en omgekeerd.
Ander groot probleem, wellicht wel het grootste is het gebrek aan diversificatie in de sector. Het gemengde bedrijf van vroeger waar je continu heterogene belangen afweegt en niet enkel denkt aan hoe je de maximale opbrengst met mais/bieten/melk kunt halen is naar mijn mening veel duurzamer en toekomstbestendiger dan ondernemers die maar één activiteit ontplooien en daar volledig afhankelijk van zijn.
Holistisch klinkt natuurlijk mooi en hip maar het gemengd bedrijf pre jaren 50 was dat vaak al.

Goente en fruit produceren zonder dierlijke inputs? Naar mijn mening zijn er wereldwijd ook teveel marginale gronden om zonder herbivoren te kunnen. Nog los van de positieve impact die zij kunnen hebben op land en de buffering van CO2 in organisch stof/humus en daarmee ook op het klimaat (dat geldt natuurlijk niet voor dieren die graan eten om ze zo snel mogelijk af te mesten terwijl ze van nature graseters zijn).

Ik sta vergelijkbaar in het leven als JWardenier. Heb maar net iets maar dan 1 hectare huisweide. Kippen, bijen, schapen, een koe, een stel ossen voor tractie, fruitbomen, straks mogelijk konijnen. Een groentetuin is momenteel niet echt mijn ding.
Ik beheer voor derden nu zo'n 3 hectare grasland en 8 hectare bos. Met wat geluk komt daar nog 8-10 hectare grasland bij. Voor een deel van dat beheer krijg ik een vergoeding. Als je pragmatisch in het leven staat en zoekt naar een goede balans tussen ecologie en economie en er vol voor gaat denk ik dat je van die hectares kunt leven. Voor mij is het slechts nevenactiviteit nu, iets dat ik ieder jaar een stapje verder probeer te brengen.
Als je ernaar streeft zelfvoorzienend te zijn wat betreft hetgeen je eet heb je naar mijn mening bij lange na niet zoveel grond nodig. Wat kippen, konijnen, duiven oid voor dierlijk eiweit en mest. Een groentetuin, een kleine boomgaard al is het laagstam tegen de muur van een garage. Een druivenrank langs een boom. Bijen voor honing/suikers, walnoten/berken voor suikers. Wat kastanje en notenbomen (een kastanjeboom produceert per ha meer zetmeel dan mais). Een geit of schaap om te melken, misschien een varken.

Mijn streven is het niet zelfvoorzienend te zijn maar uiteindelijk te kunnen leven van dingen die ik graag doe. Ik zie mezelf als regeneratief/natuur inclusief LandBOUWER (dus koolstof bufferen, humus bouwen) niet als landrover zoals de fossiele sector. Waar ikzelf enorm moe van word is de weemoedigheid van de sector (klagen) terwijl een creatief en innovatief ondernemer met een goed product, direct marketing echt wel een boterham kan verdienen. Ook zonder veel grond in eigendom te hebben. Ik heb bijna niks van grond in eigendom. Andere grondbezitters zijn vaak al heel blij als er iemand voorbij komt die hun grond wil gebruiken en beheren. Soms met vergoeding, soms zonder. In beide gevallen kun je daar echt wel (substantieel) aanvullend inkomen uit halen.
Plaats reactie