kuikens overleden

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

kuikens overleden

Bericht door ritsaert snijder »

:cry: Mijn kuikens gaan na ongeveer 3 weken moeilijk lopen, dat wordt steeds erger en dan gaan ze dood. Is dat inteelt of het is een ziekte? Ik heb al lopen zoeken maar kan niks vinden.
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: kuikens overleden

Bericht door David86 »

Hok goed schoon ?
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: kuikens overleden

Bericht door Dutch John »

Ik had er ook 2 die last hadden van evenwichtsstoornissen en scheef liepen. Heb ze maar geholpen. Nummer 3 liep ook moeilijk en viel voorover, maar dat is helemaal verdwenen nu ze in de buitenren meer beweging krijgen.

Kan inteelt zijn. Of te koud. Of een broedfout (spreidpoten). Heb je er een kloek bij? Die kuikens zijn veel weerbaarder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: kuikens overleden

Bericht door kockie »

Zie je verder nog bijzonderheden? 1 gestrekte poot naar achteren bijvoorbeeld? Doen ze het allemaal, of zijn het enkelingen? Zie je het ook bij de volwassen kippen? Wat krijgen ze voor een voer?

Hoop vragen dus....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: kuikens overleden

Bericht door ritsaert snijder »

De kuikens lopen bij een kloek, dit keer krijgen ze gewone korrels van de welkoop. Dus geen kuikenmeel. Het hok is een beetje smerig maar is groot. De volwassen kippen hebben het niet. 4 van de 7 hebben het nu. Die gestrekte poot zou kunnen maar dat weten we niet zeker want nu zitten ze alleen nog maar.
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: kuikens overleden

Bericht door David86 »

Ik denk aan coccidiose. Hok goed schoonmaken, liefst met chloor of halamid behandelen of een sleephok maken voor kloek en kuikens en die elke dag verslepen.

Het is sowieso raadzaam om wat keukenazijn aan het drinkwater van kuikens toe te voegen, die maakt het maag darm kanaal van de vatbare kuikens zuurder waardoor coccidiose minder gedijd. Hygiëne is de eerste drie maanden van een kippenleven erg belangrijk, daarna kun je het wat loslaten en er met de franse slag mee aan de haal.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: kuikens overleden

Bericht door kockie »

Bij coccidiose zou je ook diarree verwachten. Ik dacht aan Marek als oorzaak, maar dan zou je dat ook bij alle kuikens (en evt oudere dieren) verwachten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: kuikens overleden

Bericht door Dutch John »

De hokken een paar keer per jaar ontsmetten is inderdaad raadzaam. Spinnenwebben laten hangen. En regelmatig verkruimelde tabak strooien zou helpen tegen bloedluis. Heb je een (overdekte) buitenren voor de opfok? Krijgen ze groenvoer zoveel als ze lusten? De vogelmuur begint nu te groeien. Kuikens gedijen bovendien het best waar de rest van de toom niet komt, zo vertelt een boek.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: kuikens overleden

Bericht door ritsaert snijder »

Bedankt, ik heb de kuikens maar vast kuikenvoer gegeven. We hebben ook nog eens een ontploffing aan kuikens.

Ik heb de twee genoemde ziektes opgezocht en ik zal aan de hand van de beschrijvingen kijken naar; diarree, verschijnselen bij oudere dieren, blindheid. Ik zal de schuur gaan schoonmaken. Is het een goed idee om het te witkalken?

@DJ, de kippen zitten in een oude kippenschuur en kunnen vrij uitlopen op hun legakker. Groenvoer zat. Bij het slachten zit de krop dan ook vaak vol met groenvoer.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: kuikens overleden

Bericht door kockie »

Witkalken is een prima idee; liefst ook de vloer meenemen. Daarmee bed je de oocysten van de verschillende coccidiosesoorten in.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: kuikens overleden

Bericht door ritsaert snijder »

goed, ik ga aanstaand weekend een vloer maken (is alleen bagger en stront) van leem kalk en zand en de hele boel witkalken.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: kuikens overleden

Bericht door kockie »

Hoe is het met de resterende kuikens?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: kuikens overleden

Bericht door ritsaert snijder »

@K,
Van het weekend hebben we het hok leeggehaald, alles gewitkalkt en weer ingericht. De vloer bestond uit beton, varkenstront, hooi, varkenstront, hooi en kippenstront. We wisten niet dat er een betonnen vloer in lag. Die is ook "wit". Een kuiken doet weer helemaal mee en een ander kuiken knapt met de dag op. De 7 jongste kuikens hebben geen verschijnselen.

De volgende stap is hanen ruimen om inteelt te voorkomen.

Maar het ziet er een stuk beter uit!

Bedankt alvast!
groet!

Ritsaert
Plaats reactie