Bier uit eigen grondstoffen

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door alefarendsen »

Bier is er deze winter helaas niet van gekomen. De hop ligt nog steeds in de vriezer. Wellicht als er nog een vrijwilliger langskomt die het initiatief neemt...

Intussen zijn de scheuten alweer flink boven. Het is grappig om te zien hoe het bij verschillende rassen langer duurt eer ze boven zijn. De weddenschappen over welke het hoogst wordt zijn alweer begonnen. Ik kan foto's posten, dan kunnen jullie meedoen :lol:.

Vandaag heb ik een groot deel van de overtollige scheuten weggesnoeid en ik kwam tegen dat het zowaar de duurste groente ter wereld is. Ik heb ze even gebakken in flink wat boter en een klein beetje knoflook. Ik zou er geen €1000,= voor betalen, maar het is wel lekker. Een aanrader wat mij betreft en leuk om eens iemand te verrassen. Oogst ze wel jong, als ze ouder worden, dan worden ze taai.

gr.,
Alef
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Lieve »

2 jaar geleden heb ik 5 hopplanten in de tuin gezet, 1 is gesneuveld, ze zijn nu al enkele weken terug aan het groeien, met de hopbellen hebben we nog niks gedaan, ook niet echt voorzien, indien iemand een idee heeft.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jobplas »

Ik zou ook graag wat hopstekjes in onze tuin zetten, is er iemand die hopstekjes over heeft? Of wil ruilen tegen andere stekjes? Ik heb ruim voldoende van de Japanse wijnbes.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Lieve »

Hier zijn waarschijnlijk wel scheuten van de planten te halen, maar kan ik dat opsturen?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door alefarendsen »

Ik heb 3 verschillende soorten staan: Comet, Bramling Cross en een of andere all-round aromatische hop waarvan ik de variëteit niet weet. Eén van de drie komt langzaam op en heb ik nog niet veel extra scheuten van die ik kan versturen, de andere twee wel, en die blijven ook nog wel heel eventjes komen denk ik.

Ik kan je wel wat opsturen. Ik zou ze gewoon en een plastic zakje stoppen, wat vochtige aarde erbij. Zou goed moeten gaan zou ik zeggen.

Als je interesse hebt, laat maar weten. Geef je adres even per PM, dan regel ik het.

gr.,
Alef

p.s. nog klein beetje belangrijke als je er bier mee wil brouwen dat je even uitzoekt wat je precies wil. De ene hop is de andere hop niet...
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Lieve »

De hop die hier staat, ben ik de varieteit van kwijt, 3/4 jaar geleden aangekocht bij Ecoflora.
Ze zijn dit jaar al ruim 2 m gegroeid.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door alefarendsen »

Lieve schreef: 24 apr 2019, 03:14 De hop die hier staat, ben ik de varieteit van kwijt, 3/4 jaar geleden aangekocht bij Ecoflora.
Ze zijn dit jaar al ruim 2 m gegroeid.
Tsja, gaat hard heh! Ik deed hier laatst een elastiekje om het touw heen en nog geen 24 uur later: 16 centimeter hoger!!!
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door Lieve »

We hebben een gelaste structuur in betonijzer gebouwd, 6 m hoog, vorig jaar zijn er takken die langer geworden zijn. Dit jaar hebben we al enkele struiken moeten ontzetten van de hop, het is een echte wurgplant.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door jobplas »

alefarendsen schreef: 23 apr 2019, 22:38 Ik heb 3 verschillende soorten staan: Comet, Bramling Cross en een of andere all-round aromatische hop waarvan ik de variëteit niet weet. Eén van de drie komt langzaam op en heb ik nog niet veel extra scheuten van die ik kan versturen, de andere twee wel, en die blijven ook nog wel heel eventjes komen denk ik.

Ik kan je wel wat opsturen. Ik zou ze gewoon en een plastic zakje stoppen, wat vochtige aarde erbij. Zou goed moeten gaan zou ik zeggen.

Als je interesse hebt, laat maar weten. Geef je adres even per PM, dan regel ik het.

gr.,
Alef

p.s. nog klein beetje belangrijke als je er bier mee wil brouwen dat je even uitzoekt wat je precies wil. De ene hop is de andere hop niet...
De Comet moet wel een heel geschikte plant zijn voor het bierbrouw proces. Daar zou ik graag gebruik van maken. Wij wonen in het Noorden tussen Drachten en Groningen. Woon je in de buurt of is de post een makkelijker medium?
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Bier uit eigen grondstoffen

Bericht door alefarendsen »

Daar kom ik niet snel in de buurt de komende weken :D. We zitten onder de rook van Amsterdam.

PB me je adres even, dan stuur ik wat op.

Ik heb naar idee van John hoog een aantal metalen ogen bevestigd (in ons geval aan het h-profiel dat horizontaal tussen de betonnen palen van onze hooikap loopt), daar een touw doorheen laten lopen en dat aan een pin in de grond bevestigd. Daar groeit de hop langs omhoog. Ik heb niet gemeten hoe hoog ie vorig jaar is gekomen. Zodra het oogstrijp is, laat ik de andere kant van datzelfde touw (wel iets nemen van lang genoeg is) vieren en kan zo zonder elk jaar weer omhoog te hoeven de hop oogsten.

gr.,
Alef
Plaats reactie