Onderhoud sloot

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Onderhoud sloot

Bericht door Pietje »

Langs ons weiland loopt een sloot, die volgens het waterschap "geen functie meer" heeft. Hij groeit aardig dicht met riet en els. Nu staat er een 50cm water in, maar ik vermoed dat de sloot in de zomer leeg staat.
De vraag is natuurlijk: wat is een ecologisch eindbeeld voor deze sloot? Open houden, of juist dicht laten groeien, en waarmee? Of dan maar uitgraven en dempen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Onderhoud sloot

Bericht door Tim »

Pietje,

Altijd handig als je een lage plek hebt waar het regenwater heen kan. Anderzijds ook een kans voor een riet/wilg filter.

Ik zou hem open houden, in ieder geval eens per 10jr.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Onderhoud sloot

Bericht door Dutch John »

Het waterschap is hier nogal psychotisch als het om slootonderhoud gaat. Dus als zij zeggen dat de sloot geen functie meer heeft.... Ik zou niets doen en laten groeien wat zich er thuis voelt. Eventueel het hout opsnoeien tot boomvormers. M.a.w. de natuur een beetje sturen richting nuttig voor jezelf, terwijl je tegelijkertijd kunt genieten van die wilde flora en fauna.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie